این سامانه به طور كاملاً استاندارد، با معماری چند لایه و با استفاده از فناوری های روز دنیا در محیط جاوا تهیه شده است

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانك مركزی، سامانه پرتال ارزی از دو سال پیش به اهتمام اداره مهندسی نرم افزار بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران جهت مدیریت بهینه بازار ارز و كالا طراحی و در بهمن ماه سال جاری به بهره برداری رسید.
شاهرخ ادیب معاون اداره مهندسی نرم افزار بانك مركزی با بیان آن كه تمام مراحل طراحی و اجرای این سامانه از ابتدا با تلاش بی وقفه همكاران این اداره در مدت زمان دو سال صورت گرفته است، گفت: این طرح یك كار ملی و فراسازمانی است و در فاز اول آن كه مورد بهره برداری قرار گرفت، واردات كالا ، دریافت و پرداخت ارزی به صورت دقیق مورد رصد قرار می‌گیرند و در تلاش هستیم، فاز دوم آن كه مربوط به صادرات كالا خواهد بود، در آینده نزدیك به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به همكاری تنگاتنگ وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و سازمان گمرك با بانك مركزی در راه اندازی این سامانه افزود: با استفاده از این پرتال، امكان رویت و پیگیری تمام مراحل واردات از ثبت سفارش و گشایش اعتبار تا ترخیص كالا برای سازمان های ذیربط فراهم خواهد بود.
این مقام مسئول بانك مركزی، هدف اصلی این سامانه را مدیریت بازار ارز و كالا خواند و افزود:‌ اهداف دیگری همچون تسهیل فرایند ارز توسط واردكنندگان و صادركنندگان و هدایت مصرف كنندگان واقعی به منابع ارزی مشخص در شبكه بانكی نیز مد نظر قرار دارد.
معاون اداره مهندسی نرم افزار بانك مركزی در خصوص سطح فناوری این سامانه خاطر نشان كرد: این سامانه به طور كاملاً استاندارد، با معماری چند لایه و با استفاده از فناوری های روز دنیا در محیط جاوا تهیه شده است.
وی با اشاره به این كه این سامانه كاملاً‌ بومی بوده و هیچ بخشی از آن برون سپاری نشده است، گفت: ویژگی هایی همچون كمترین زمان ممكن جهت جایگزینی و اعمال تغییرات درخواستی مدیران ارشد و اعمال قوانین و مقررات ارزی در سامانه به طور یكپارچه و همگون از خصوصیات بارز این پرتال می باشد.
شایان ذكر است؛ سامانه پرتال ارزی روز چهارشنبه مورخ 19 بهمن ماه 90 با حضور محمود بهمنی رییس كل بانك مركزی، سید شمس الدین حسینی و مهدی غضنفری ، رستم قاسمی و حیدر مصلحی وزرای اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، نفت و اطلاعات در بانك مركزی به بهره برداری رسید./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار