در ديدار هيأت اقتصادي سوئد با استاندار گيلان مقرر شد دو طرف براي گسترش ارتباطات اقتصادي و تجاري كارگروه ويژه اي تشكيل دهند.

 به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ سعادتي استاندار گيلان با اشاره به توانمندي هاي استان از جمله همجواري با كشورهاي آسياي ميانه و اروپا از طريق مرز خاكي و آبي، برخورداري از منابع طبيعي و جنگلهاي انبوه ، خاك حاصلخيز كشاورزي و تالاب هاي منحصر بفرد ، وجود تنها منطقه آزاد تجاري، صنعتي شمال كشور و بازارچه مرزي و منطقه ي ويژه اقتصادي در آستارا و لاهيجان ، قطب تجاري و كشاورزي كشور ، داشتن سومين بندر بزرگ كشور و دسترسي دريايي به بنادر كشورهاي همجوار اظهار داشت: دو طرف اين كارگروه مي تواند در زمينه استفاده از مزيت هاي جغرافيايي ، اقتصادي و تجاري استان گيلان همكاري كند.
وي اظهار داشت : با توجه به توانمنديهاي صنعتي استان هم اكنون 1200 طرح صنعتي بزرگ و كوچك در گيلان با 3 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري درحال اجراء است كه از سرمايه گذاري طرفهاي سوئدي در اين زمينه استقبال مي كنيم .
استاندار با اشاره به كشف ميدان گازي سردار جنگل در رودسركه ميتواند به تنهايي گاز 10 سال كشور را تأمين كند از هيأت اقتصادي سوئد دعوت كرد در توسعه ي اين طرح گازي همكاري داشته باشند .
رضا خليلي نماينده پارلمان سوئد و رئيس هئيت مديره اتاق بازرگاني اسكانديناوي - ايران با اشاره به فعاليت 270 شركت سوئدي در ايران گفت : باتوجه به پتانسيل هايي كه در گيلان وجود دارد اين شركت ها مي توانند در اين استان نيز سرمايه گذاري داشته باشند .
وي ادامه داد : براي گسترش اين ارتباطات مقدمات خواهر خواندگي گيلان با يكي از استانهاي شبيه از سوئد از لحاظ جغرافيايي و آب و هوايي فراهم شده است و اميدواريم در سفر استاندار گيلان به سوئد اين تفاهمنامه امضاء شود .
كارل ليف لند معاون سفير سوئد در ايران و وابسته بازرگاني سفارت سوئد با اظهار خوشحالي از حضور در استان گيلان با اشاره به حضور مهاجرين غير اروپايي در سوئد گفت : مهاجرين زيادي در اين كشور حضور دارند كه ايرانيان مقيم سوئد يكي از موفق ترين افراد اين قشر هستند . وي افزود : باتوجه به اين پتانسيل خوب اميدواريم ارتباطات فرهنگي و اقتصادي و تجاري بيشتري بين دو طرف فراهم گردد .
معاون سفير سوئد در ايران ادامه داد : باتوجه به احداث كارخانه خودروسازي در گيلان اين آمادگي وجود دارد كه در بخش حمل و نقل و خودروسازي با يكديگر تعاملات بيشتري داشته باشيم .
كارل ليف لند به بحث اهميت دادن به محيط زيست در گيلان نيز اشاره كرد و گفت : در موضوع بازيافت زباله باتوجه به تجارب خوبي كه در كشورمان وجود دارد آماده همكاري هستيم .
اصغر اماني مدير نمايندگي اتاق بازرگاني اسكانديناوي - ايران، در اين نشست كه معاون برنامه ريزي استاندار و شهردار رشت نيز حضور داشتند به سفر دو هيأت اقتصادي ايران به سوئد در 3 ماه گذشته اشاره كرد و گفت : در پي اين سفر ها مذاكراتي با شركتي نروژي براي حضور در ميدان گازي سردار جنگل رودسر انجام شده است ./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.