متخصص پریودنتولوژی گفت : مشکلات لثه بیماری خاموشی است که علائم زیادی برای توجه بیماران ندارد درحالی ارتباط مستقیمی با بیماریهای سیستمیک دارند.

دکتر پیمان شهیدی متخصص پریودنتولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تحقیقات نشان داده که بیماریهای لثه ارتباط مستقیمی با بیماریهای سیستمیک مانند دیابت داشته و می توانند بیماری لثه و یا برعکس بیماریهای سیستمیک را تشدید نمایند گفت: این مشکلات ممکن است زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن را به دنبال داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات لثه بیماری خاموشی است که علائم زیادی ندارد تا بیمار را متوجه نماید افزود : در بسیاری از موارد همکاران دندانپزشک نیز دیر متوجه این مشکل شده که در این مرحله درمان با سختی و مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود .

این متخصص پریودنتولوژی یادآور شد : موضوع مهم زمینه درمانهای بیماریهای لثه این است که درمان این بیماران نیازمند نظم خاصی است که معمولا دارای سه فاز می باشند که مهیا سازی بستر بیماری با روش های مکانیکی مانند جرم گیری های عمیق فاز اول و از بین بردن عوامل بیماری زا و نیز جراحی های لثه فاز دوم هستند.

وی با اشاره اهمیت فاز سوم ادامه داد : در کشور ما این فاز که نگهداری های مستمر و دائم می باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته و زیاد جدی گرفته نمی شود .

دکتر شهیدی در ادامه اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری لثه ، بعد از درمان تقریبا برای همیشه باید حدود سه ماه یکبار به طور مرتب با مراجعه به متخصص جراحی لثه ، جرم گیری کرده و چکاپ داشته باشند تا از برگشت بیماری پیشگیری کنند .

وی علت این بیماری را میکروبهای موجود در پلاک های دندانی و واکنش التهابی بدن در افراد مستعد دانست و بیان داشت : اگر نگهداری مناسبی صورت نگیرد بیماری با احتمال بسیار بالا ( نزدیک به 100 درصد) برگشت خواهد داشت که متاسفانه در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته و موجب برگشت بیماری می شود.

 

*همه جراحی های پیشرفته لثه داخل کشور انجام می شوند

 

وی یادآور شد : موضوع مهم دیگر در ارتباط با بیماری لثه ، ارتباط با ایمپلنت های دندانی است که در این زمینه افرادی که دچار بیماری پیشرفته لثه هستند کاندید خوبی برای ایمپلنت های درمانی نمی باشند که علت آن هم میکروب هایی است که باعث این بیماری می شوند و در صورت عدم کنترل احتمال ایجاد مشابه این بیماری در اطراف ایمپلنت های دندانی خواهد بود که دراین صورت کنترل آن حتی از درمان لثه در اطراف دندان نیز مشکل تر خواهد بود .

شهیدی در ادامه با اشاره به اینکه جایگاه ما از نظر درمانی در منطقه جایگاه بسیار بالایی است گفت : در حال حاضر کلیه جراحی های پیشرفته در داخل کشور انجام می شود ولی از نظر پژوهشی و به روز بودن علم باید فعالیت های بیشتری صورت پذیرد تا به این پیشرفت ها تداوم بخشیده و حرفهایی را در سطح جهانی برای گفتن داشته باشیم.

این متخصص پریودنتولوژی یادآور شد : عدم ساپورت بیماران لثه از سوی بیمه های درمانی به ویژه در حوزه کنترل بیماری از جمله چالش های این عرصه است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در کشور جا بیافتد .

وی در پایان با بیان این که ارائه موضوعات علم روز و ارتقای سطح علمی همکاران از جمله مسائل مهم در عرصه برگزاری همایش ها می باشد خاطرنشان کرد: در همایش امسال از حضور چهار نفر از بهترین های این عرصه بهره مند خواهیم بود که علاوه بر استفاده از مباحث علمی این اساتید از خروج ارز جلوگیری می شود تا همکاران با راحتی خاطر از مباحث این اساتید استفاده نمایند ./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.