دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: براساس چشم انداز 10 ساله و سند راهبردی نانو، ایران تا پایان سال 2015 میلادی یکی 15 کشور برتر جهان در حوزه فناوری نانو خواهد بود.

 به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فناوری نانو یکی از فناوری‌های نوظهور دهه 90 میلادی است که در پایان این دهه و آغاز سال 2000 میلادی آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی سرمایه گذاری در این حوزه را توسط مکانیزم‌های دولتی آغاز کردند، افزود: بر این اساس در ايران، دفتر امور فناوری‌های ریاست جمهوری که یکی از ماموریت هایش را رصد فناوری در دنیا می داند، برای نخستین بار این مقوله را بررسی و پیشنهاد کرد كشور در این حوزه برنامه ریزی داشته باشد و به این علم بپردازد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بيان اينكه مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری نانو در کشور دو سال به طول انجامید، تصریح کرد: در سال 1383 مقرر شد تا ستاد توسعه فناوری فناوري زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری و به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد توسعه فناوری نانو متشکل از شش وزارتخانه و پنج متخصص در حوزه سیاست گذاری و مدیریت تکنولوژی است،ادامه داد: ستاد توسعه فناوری نانو نخستین و قدیمی ترین ستاد در حوزه توسعه فناوری است.

دکتر سرکار افزود: به طور طبیعی توسعه این فناوری برای اجرای سیاست گذاری، مدیریت، حمایت، هدایت و در نهایت ارزیابی عملکرد دستگاه ها در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار بود،بنابراين از ابتدای تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو برنامه‌ريزي شد که به تمام حلقه‌های زنجیره اعم از تولید علم و فناوری، توسعه فناوری، تولید محصول و بازاریابی به یک میزان توجه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بنابراین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات وفناوری و بهداشت،درمان وآموزش پزشکی وارد اين ستاد شدند، زیرا توسعه منابع انسانی وتقویت نیروهای متخصص از مهمترین اهداف ستاد محسوب مي شوند. همچنین از وزارت صنعت،معدن و تجارت با توجه به اهمیت توسعه صنعتی در کشور ‌و وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد توسعه این فناوری در حوزه کشاورزی برای حضور در این ستاد دعوت شد.

به گفته وي وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت نیز به دلایل اهمیت این فناوری در اقتصاد وابسته به نفت در کشور، در ستاد توسعه فناوري نانو حاضر شدند.

*اهمیت ترویج و شناساندن حوزه فناوری نانو در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: بعد از شکل گیری این ستاد و ایجاد ساختارهای لازم در آن، ترویج این فناوری و شناساندن اهمیت این حوزه در کشور سرلوحه اقدامات و برنامه ها قرار گرفت که به طور طبیعی سیاستگذاران کشور هم در صدر ترویج این فناوری حضور داشتند.

دکتر سرکار افزود: در زمان شکل گیری ستاد توسعه فناوری نانو با توجه به اینکه تعداد متخصصان این حوزه از انگشتان دست تجاوز نمی کرد، لازم بود که فعالیت ترویجی گسترده‌ای در این حوزه آغاز شود تا این فناوری برای عموم مردم جامعه، شناخته و قابل درک باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به این موارد کارگروه توسعه فناوری نانو و اجرای امور ترویجی یکی از بخش هایی بوده که از ابتدای شکل گیری این ستاد، فعالیت‌های زیادی در زمینه ترویج و شناخت این مقوله به جامعه داشته است.

*تدوین سند راهبردی 10 ساله توسعه فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه پس از تشکیل این ستاد برنامه راهبردی 10 ساله نیز تدوین شد، اظهار كرد: این برنامه به سه قسمت سه ساله اول، دوم و چهارساله نهایی تقسیم می شود.

دکتر سرکار افزود: از سال 1385 اقدامات اجرایی این سند آغاز و مورد تایید و تصویب قرار گرفت که در آن برای تمام حلقه هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه های مشخصی تدوین شد.

وی با بیان اینکه در این سند مشخص شده است که در دهه آینده ایران در این فناوري نانو چه جایگاه منطقه ای و بین المللی خواهد داشت، ادامه داد: در این چشم انداز تعریف شد که ما باید از فناوری نانو برای تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم استفاده کنیم.همچنين ماموریت ما از ابتدا این بود که تا پایان سند راهبردی در سال 2015 میلادی ، ایران باید در تمام حلقه‌ها یکی از 15 کشور برتر جهان باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: این حلقه‌ها شامل توسعه منابع انسانی و تربیت نیروهای متخصص در حوزه فناوری نانو و تولید علم می شود که شاخص بین المللی آن کمیت و کیفیت مقالات معتبر بین المللی است. در بخش توسعه فناوری هم تعداد ثبت اختراعات بین المللی یا پتنت‌های آمریکا و اروپاست. همچنین تعداد شرکت های دانش بنیان از جمله مولفه هایی است که در حوزه فناوری نانو مورد توجه است.

دکتر سرکار خاطرنشان کرد: در بخش صنعت، فناوری نانو در دو مرحله مورد توجه است؛ مرحله شامل رسوخ این فناوری در صنایع ملی برای ارتقای کیفیت محصولات و افزایش رقابت پذیری صنایع در منطقه و بازارهای جهانی است، مرحله دوم هم این است محصولاتی مبتنی بر فناوری نانو در آینده وارد بازار شوند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار