وبا یک بیماری اسهالی حاد است که توسط نوعی باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود.

دکتر حسین معصومی، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ویژگی‌های بیماری وبا را، شروع ناگهانی اسهال آبکی، بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه عنوان کرد.

وی افزود: وقوع بیماری وبا با توجه به آب و هوای متنوع ایران در تمام فصول سال ممکن است، اما بیشترین موارد بیماری از اوایل تابستان تا اواخر آبان بروز می‌کند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: در صورت عدم مراجعه بیماران مبتلا به وبا جهت درمان، به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در عرض چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار شود.

معصومی ادامه داد: انتقال بیماری وبا از راه مدفوعی- دهانی بوده و از طریق مصرف آب یا غذایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مدفوع یا استفراغ بیماران مبتلا به وبا آلوده شده است، ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری وبا، گفت: از آب آشامیدنی سالم جهت آشامیدن، شستشو و تهیه غذا استفاده کنید و از مصرف آب‌های غیر مطمئن (چشمه، رودخانه، برکه و چاه) خودداری کنید.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، بر شستشو و ضدعفونی کامل سبزیجات خام و میوه‌ها قبل از مصرف، شستشوی دست‌ها قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی با آب و صابون، خودداری از مصرف یخ‌هایی که از سالم بودن آن مطمئن نیستید و خنک کردن آب با قراردادن بطری در کنار یخ تاکید کرد.

معصومی در ادامه گفت: از مصرف مواد غذایی که در خارج از یخچال نگهداری می‌شوند و یا در محل‌های غیر بهداشتی تهیه و عرضه می‌شوند، خودداری کرده و غذا‌ها را به طور کامل بپزید.

وی بر مصرف غذا‌های پخته شده در اسرع وقت، نگهداری باقیمانده غذا در یخچال و یا در دمای کمتر از ۴ درجه سانتیگراد و داغ کردن کامل در موقع مصرف مجدد تاکید و عنوان کرد: جلوگیری از تماس غذا‌های پخته شده با مواد غذایی خام، حفظ غذا‌ها از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات و رعایت اصول بهداشتی و مراجعه سریع به پزشک برای درمان در صورت داشتن علائم گوارشی (اسهال و استفراغ) و پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران نیز از جمله توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به وباست.

برچسب ها: وبا ، علائم وبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار