با توجه به شرایط سخت و حساس خدمات مهندسین ناظر در پروژه های عمرانی ، خواستار همکاری و حمایت سازمان تامین اجتماعی برای استفاده از بیمه کارگاه های ساختمانی شوید
در اینکه در ۲سال اخیر نقض قانون در استان ها گسترش یافته جای هیچ تردیدی است. عملکرد ضعیف دفتر توسعه مهندسی(آقایان مهردادفر و مقتدایی و برخی کارشناسان استانی) + حراست وزارت(آقای جلالوندی) تبعات خودش را امروز مشهود نموده.
در شرایطی که سازمان استان ها ریز به ریز مخارج خود را شفاف منتشر نمی کنند بزرگترین خطر نامحدود شدن منابع مالی آنهاست. وقتی اطلاع نداریم ۵ درصد حق کمیسیون ارجاع نظارت در کجا مصرف می شود پس معنی نمی دهد به این ۵ درصد یک هزارم درصد اضافه گردد.
پول هایی که در برخی استان ها صرف برخی استخدام های ناصواب (استخدام برادر یا خواهر یا عروس یا ... مدیرکل یا معاون راه و شهرسازی استان ها ) یا کمیته های کذایی جهت حق السکوت اپوزیسیون یا مشاورپروری یا ... می شود. حتی اخباری در دست هست که از این پول ها به افرادی که از وزارت جهت بازرسی به استان آمدند گوشی موبایل یا تبلت داده شده.
اینکه خواهر معاون را استخدام کنند و حتی دست به سیاه و سفید نزند پولی است جهت ساکت کردن معاون راه و شهرسازی استان نه صرف توسعه خدمات مهندسی یا ترویج مقررات ملی ساختمان.
در چنین شرایطی احتمالا نماینده مجلس استان یا فرماندار یا مدیرکل یا معاون راه و شهرسازی هم راضی به شفافیت سازمان استان نیست چه برسد برخی مقامات وزارتی.
وزارت بایستی در موضوع محدودسازی منابع مالی سازمان خصوصا در ایام نزدیک شدن به انتخابات فکری کند تا درصد حق کمیسیون ارجاع نظارت ، کنترل خدمات نقشه ، کنترل گزارش ژئوتکنیک ، نظارت مضاعف خدمات مکانیکی و برقی ، کنترل نقشه نما ، شناسنامه فنی و ملکی ، تفکیک ، کارشناسان ماده ۲۷ فکری کند تا در مجمع سازمان استان با رای افرادی که منفعت از بی نهایتی منابع مالی میبرند ارقام عجیب وسط نیاید. ضمن اینکه فکری قطعی به حال رسوب پول ناظران کند وگرنه نمایندگان مجلسی پیدا می شود که به وزیر یا معاونش برای اقدامات غیرقانونی فشار بیاورد . نمایندت ای که سازمان اسپانسر انتخاباتی اش بوده یا بستگانش را استخدام کرده.
فراموش نکنیم در همین جنگ داعش در روزهایی ابتدایی که کشورها به جنگ به آن آمدند ساختمان هایی که منابع مالی داعش در آن بود را اول مورد هدف قرار دادند سپس زاغه مهماتش را زدند .
♨️ نمونه ای از رانت و فساد و فجایعی که در نتیجه ی عدم اجرای کامل قانون کنترل ساختمان نظام مهندسی و جلوگیری از حضور مهندس ناظر نقشه بردار در صنعت ساختمان استان تهران حاصل می شود (#ماده٣٣) :
آبروی مهندس طراح وناظر ومجری واقعی مهم است،نه مهندس صوری کار!!!
اتفاقا بخشی از این صوری کارا دکانشان در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری وخود شهرداری است!!!
یک بار به شهرداری وناحیه رجوع کنید وکتبا تخلف را گزارش کنید!!متوجه میشوید که نان کی با کی تقسیم میشه
ریشه فساد در شهرداری است والا همین مهندس برگه فروش اگر درآمد خوب به او بدهند پای کار میماند و کار واقعی را هم ارایه میکند . من قبول ندارم همکار مهندس من باعث صوری کاری است بلکه معتقدم کوتاه بودن پرچین باعث پرش سریع از دیوار و حد و مرز قانونی است . کنترل را قوی تر کنند آنگاه از همکار مهندس بنده کار واقعی بخواهند اگر نکرد پروانه او را باطل کنند . والسلام .
✅✅شرکت های مجری صوری✅✅
من شخصا با ده شرکت مجری مراوده داشتم،کرایه ای بودن مدیر عامل این شرکت ها برای من اظهر من الشمس گردیده است.
وقتی به مدیر عامل شرکت زنگمیزنی،از نام شرکتش خبر ندارد.دو ساعت باید توجیه اش کنید تا متوجه شود مدیر عامل کدام شرکت هست!!
جسارتا همکاران مهندس مجری ذیصلاح چنانچه اجرای کامل و واقعی از ایشان خواسته شود و متولیان ساخت و ساز با ابزارهای در اختیار همانند صدور پروانه ساخت بنام مجری و پرداخت تسهیلات بنام مجری این همکاری را انجام بدهند شک نداشته باشید مالک اجرا را به ایشان واگذار خواهد کرد . اما شاهدیم هیچکدام از متولیان ساخت و ساز شهری همت ای بر اینکار ندارند لذا شایسته نیست همکاران مجری را صوری قلمداد کنیم چون در هنگام بروز حادثه قاضی نمی پرسد شما مجری محترم صوری بودی یا واقعی ؟ امید که در جهت اصلاح روال موجود و در جهت واقعی شدن ارایه خدمات مجری همه کمک کنیم .
✅✅آمار واطلاعات مبنای تصمیم گیری است،تصمیاتی که بدون اتکاء به اطلاعات وآمار باشد یک حرکت کور کورانه است!!مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بدون اتکاء به آمار واطلاعات است✅✅
میزان پروانه صادره در تهران در سال های ۱۳۹۶تا۱۳۹۹چند فقره می باشد؟؟
ظرفیت اشتغال شرکت های مجری حقوقی از 9000 متر به 2000 مترمربع در سال کاهش یابد تا هیچ مجری حقیقی و حقوقی بیکار نماند و هیچ مجری چند کار همزمان نداشته باشد
مجری سازه ( عمران) از مجری معماری باید تفکیک شود چون الان به مهندس مجری و کارشناس معماری یک پروانه اشتغال داده مجری داده میشود ولی مدرک تحصیلی و کارکرد و وظایف این دو طیف مجزا از یکدیگر است
✅✅چگونه معرفی وحضور وتغییر وصلاحیت سرپرست کارگاه شرکت های مجری در پروژه های شهری کنترل میگردد؟✅✅
طبق مباحثمقررات ملی ساختمان، شرکت های مجری موظفند منطبق با جدول شماره ۲ابلاغیه ۲۰۸۲۸معاونت تشکل های مهندسی جهت انجام وظایف خود سرپرست کارگاه معرفی نمایند
وظیفه کنترل حضور و غیاب مهندسان مجری سر ساختمان به دادستانی - دادگستری - شهرداری- معاون عمرانی استانداری سپرده شود . کنترل حضور مهندسان با کارت شناسایی هوشمند مهندسان
✅✅سلام،افزایش ظرفیت شرکت های مجری،تقلیل پایه وسطح تحصیلات سرپرست کارگاه،مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان استان تهران✅✅
اخیر مصوبه ای هیات مدیره تهران در جلسه خود تصویب ومنتشر نموده که همکاران مهندس از آن اطلاع دارند
شهردار منطقه ۱ شیراز خودی است
ذکر شد که حضور همزمان در ۱۴ دستگاه تعارض منافع ماده ۵۹ آیین نامه اجرایی و هییت مدیره سازمان مجاز نیست.
در استان فارس آقای نامورچی عضو هییت مدیره سابق(نتیجه انتخابات پیوست) در اواخر سال ۹۸ به سرپرستی شهرداری منطقه ۱ شیراز منصوب می شود(پیوست). درحالیکه به سبب وقوع شرایط ماده ۵۹ که باعث از دست رفتن شرایط هییت مدیره بودن (ماده۷۲آیین نامه اجرایی) بایستی از سمت هییت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس کنار میرفتند که این امر تا آذر۹۸ رخ نداده بود(پیوست).
اخباری در دست نیست که ایشان بابت ماه های حضور همزمان در شهرداری و هییت مدیره از سازمان حقوق دریافت کرده یا خیر لیکن اگر حقوقی اخذ کرده باشند بایستی به سازمان برگردانند. ضمنا در صلاحیت این قلم نیست که ایشان را متخلف بنامد لیکن مراتب شورای انتظامی در مورد افرادی که نقض قانون نمایند بایستی طی گردد.
1-در بحث کنترل ساختمان و نظام مهندسی بهترین قدم در راه شفافیت و از بین بردن فساد، دولت الکترونیک است. برای مثال پرداختهای نظارت مهندسان در نظام مهندسی استان تهران دستی است و بارها برای اینجانب بصورت خوشبینانه سهوا اشتباه شده که تمام اتوماتیک کردن این پرداختها احتمال تخلف را از بین می برد. ایجاد سامانه کاملا الکترونیکی مالی بدون دخالت انسانی بهترین راه جلوگیری از مشکلات مالی است.
2-کلا وجود هر سازمان یا ارگانی بدون نظارت و بازرسی دفاتر حساب غلط است. این نظارت برای سازمانهایی مثل نظام مهندسی که امور محرمانه ندارند بهتر است بشکل شفاف سازی عمومی باشد مثلا درج تمام دریافتها و پرداختها و دلیل انها و ارجاعها و مزایده ها و مناقصه ها و اگهی استخدامها و صورت جلسات و نتایج جلسات و بخشنامه ها و نتیجه انها و غیره بصورت دسته بندی شده در سایت و در دسترس همه. متاسفانه قانون نظام مهندسی ساختمان قدیمی است و به جزییات ارجاع تصادفی-کامپیوتری اشاره نکرده و راههای شفاف سازی الکترونیکی ان در سایت سازمان را هم مشخص نکرده است. البته اکنون سابقه این قانون قبلی و اشکالات ان در دست است و باید درست شود.
در برخی شهرستانهای گرانقیمت تهران شرکتهای خاص با شهرداری آن شهرستان زد و بندهایی دارند و اگر کسی بغیر از این شرکتها در امر ساخت و ساز بکارگیری شود مرتب با شهرداری به مشکل بر می خورد در حالیکه شرکتهای مذکور حتی در صورت خلاف با جریمه ساده کار خود را حل می کنند جالب اینجا است این شرکتها بسیار غیر مسوول و بشدت ناموفق در اجرای صحیح و کیفی ساختمان هستند. سیستم ارجاع موفق در همه کشور اینگونه مشکلات را هم حل می کند.
1-پخش مجامع عمومی و جلسه هیات مدیره سازمان در کارتابل الکترونیکی اعضا و حق رای بصورت انلاین در مجامع عمومی برای اشخاص ناظر حقیقی از دیگر روشهای شفاف سازی است.
2-از بین بردن حق رای برای اعضای بدون پروانه یا حتی با پروانه غیر فعال و تعیین کرسیهای هیات مدیره بر اساس مهندسین فعال دارای پروانه دیگر کمک برای نظام مهندسی خواهد بود که از نفوذ صاحبان قدرت در انتخابات هیات مدیره ساختمان می کاهد.
3-شرط ماکزیمم سن برای نامزدی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان از حضور افراد بی انگیزه یا کم انرژی در هیات مدیره سازمان جلوگیری می کند.
5-شرط بازنشسته نبودن برای نامزدی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و همه کارمندان این سازمان در جهت حمایت از اشتغال جوانان و اهداف قانونهای مصوب مجلس خواهد بود.
4-بر گرداندن شرط پایه ۲ برای انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بر اساس اصل جوانگرایی از پیشنهادات دیگر است
✅✅سلام وصبح به خیر
مقایسه این دوجدول نشان دهنده وسعت تغیرات در صلاحیت سرپرست کارگاه از نظر هیات مدیره است!!
۱-الزام واجباری شدن مجری ساختمان در تهران
۲-نیازمندی شدید در ماه های آتی به مجری وسرپرستکارگاه
۳-افزایش ۳۰در صدی ظرفیت شرکت های مجری وسازنده ذی صلاح
۴-افزایش شدید در آمد شرکت های مجری
نامه مهندس خرم به رئیس کلیه سازمان نظام مهندسی کشور کلیه : مصوبات و تصمیمات جلسات هیات مدیره و هیات رئیسه حداکثر تا یک هفته پس از جلسه در سایت سازمان هر استان انتشار یابد.
بلاتکلیفی در نحوه پرداخت هزینههای طراحی ساختمان مهندسان را به ستوه آورد؟!
گروهی از مهندسان ساختمان با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نسبت به نابسامانیهای موجود در تعرفههای طراحی اعتراض کردند.
در حالیکه مهندسان عمران و معماری بیکار هستند ، متاسفانه اوستاها و معماران تجربی سرپرست کارگاه ساختمانی شدند . مصوبه مورخ 99/09/15 هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد سازندگان ذیصلاح
سلام ؛ همکاران گرامی باید به هیاتمدیره نظام مهندسی تهران تبریک گفت که با این مصوبه اخیرش ،مسولیت اجرای بیش از هفتاد درصد ساخت و ساز در سطح استان را به معماران تجربی و کاردانهای فنی واگذار کرد و نشان داد در جهت حفظ منافع ( رانت) شرکتهای مجری صوری تا کجا حاضر است حقوق مهندسان شخص حقیقی را نادیده بگیرد !!! حال سوال اصلی اینجاست اگر مسولیت اجرای صحیح ساختمان با معمار تجربی و کاردانها ست ، پس شرکت های حقوقی قرار است بابت ارایه چه خدماتی از مالک پول بگیرند؟؟!!! . با فرض انکه حداقل سرپرست کارگاه واقعی باشد ؟؟؟!!!.
سالهاست که بنده فریاد میزنم ، سازمان غیر انتفاعی نظام مهندسی تبدیل شده به یک موسسه مالی اعتباری و عده ای در ان مشغول کاسبی هستند ولی متاسفانه گوش شنوایی پیدا نمیشود!!! ، چند روز پیش با یکی از قهرمانان وثیقه چهل ملیاردی در یکی از گروهها درگیری لفظی پیدا کردم ، جالب بود که این اقا نه تنها شرمنده کاری که انجام داده نبود ، بلکه کلی هم طلبکار بود که در فلان تاریخ که او به هیاتمدیره امده ، به زعم ایشان کل دارایی سازمان تهران یک ماشین اردی بوده ، ولی بعدا به همت ایشان و دوستانشان ( البته با حمایت دستگاه نظارت عالیه) توانسته اند سازمان را بیک نهاد ثروتمند تبدیل کنند که موجودی حسابهای بانکی امروزش ، از هزار ملیارد تومن بالا تر رفته و کلی هم ملک و املاک دارد !!! شاید بعضی همکاران فکر کنندکار خوبی انجام شده ، در حالیکه اصلن اینطور نیست ، انها توجه ندارند که اینکار نه فقط غیر قانونی و مذموم است ، بلکه این تغییر ماهیت باعث شده اشتهای یک مشت دلال سود جو و فرصت طلب را تحریک کند که با صرف هزینه های چند صد ملیونی و گاهی ملیاردی خودشان را به کرسی های هیاتمدیره برسانند تا از این خوان یغما و پول حرام تا میتوانند بخورند و جیب هایشان را پر کنند!!!! ، انوقت نتیجه اش میشود وضع و حال امروز سازمان که اعضا فراموش میشوند و اقایان برای حفظ موقعیت خود حتی حاظر نیستند از ابتدایی ترین حقوق موکلان خود که تعرفه است هم دفاع کنند!!!!! ، همکاران گرامی باید بدانندتا زمانی که این پولهای حرام غصب شده در سازمان باشد ، جایگاه حرفه ای و معیشت اعضای سازمان نه تنها بهتر نمیشود ، بلکه هر دوره بدتر از دوره قبل خواهد شد ، تنها راه جلو گیری از فساد ، خارج کردن پولهای غصب شده اعضا ازحسابهای سازمان و واریز ان بحساب مهندسان و برگرداندن سازمان به ریل قانون است ، اگاه باشیم .
منظومه احداث بنا در سال ۲۰۲۰ در شهر من : سازنده کسی است که ( هر شغلی ) میتواند داشته باشد ، هدف این شخص از احداث بنا ، تامین مسکن برای جامعه نیست بلکه هدفش تزاید سرمایه اش و تبدیل ریال به یک کالای پر منفعت و بی مرگ است ، اما چون شغلش ( هر ) چیزی است و مدرکش ، ( هر ) مدرکی ، آگاهی به اهمیت طراحی در هر چهار رشته را ندارد ، برای او ( خانه ) یعنی یک پذیرایی ، سرویس ، خواب و برای او استراکچر یعنی ( آرماتورش کم باشه ) ، برای او طراحی تاسیسات برق و مکانیک معنی خاصی ندارد ، یک شوفاژ و یک کنتور ، همین ! او ارباب سرمایه است و آشنایی با او که ( کارفرمای محترم ) است ، مایه فخر و مباهات ، نظر اوست که باید اجرا شود چون انتخاب کننده تیم طراحی و نظارت بعدی ( اوست ) ، او به دنبال اهداف خود و گرفتن کره از آب است و چه چیزی برای او بهتر از خدمات صوری ، طراحی متری هزار تومن و ناظری که پروانه اش را فروخته و وظیفه اش را یک ( لیسانس ) دارد انجام میدهد ، منظومه عجیبی است و امیدوارم به زلزله گره نخورد .
به مشکلات بیمه مهندسان ساختمانی رسیدگی شود
، عدم برخورداری از مقرری بیکاری و غرامت ایام بیماری، از مشکلات اساسی بیمه مهندسان ساختمانیست. این مهندسان در دوران بحران کرونا بیش از همیشه با این مشکلات درگیر بودهاند.
متاسفانه تهیه کلیه قوانین و دستورالعملهای مهندسی از ابتدا به افرادی سپرده شده که تجربه کافی در زمینه ساخت و ساز شهری ندارند و با دید آکادمیک یا شرکت مشاور پروژه عمرانی به مسایل نگاه میکنند.
به مجریان حقیقی و حقوقی به شکل نوبتی ، کار بدهید . یعنی اول به مجری های پایه ۱ بعد مجریان پایه ۲ بعد مجریان پایه ۳ ، وقتی همه مجریان کار گرفتند دوباره از اول صف شروع کنید به دادن کار به مجریان
درسازمان سازمان نظام مهندسی بااین مقوله مهم برخورد متفاوت و سلیقه ایی است ملاحظه بفرمائید:
سال ۱۳۹۶ یکی از اعضای هیات مدیره بعنوان سرپرست شهرداری منطقه ۱۰تبریز انتصاب میشود بلافاصله ایشان توسط نظام مهندسی وزارتخانه راه وشهرسازی ازهیات مدیره برکنار وفرد علی البدل جایگزین میشود
درسال ۱۳۹۸ یکی از اعضا بعنوان سرپرست سازمان فناوری شهرداری تبریز انتصاب ولی علیرغم گذشت نزدیک به یکسال ایشان همچنان بعنوان عضو هیات مدیره درجلسات هیات مدیره شرکت وحق جلسه ماهانه را دریافت وبعنوان عضو هیات مدیره شناخته می شود وجالبتر اینکه پس از چند ماه علیرغم اعلام کتبی مصداق تعارض منافع از سوی وزارت راه وشهرسازی ، خود وزارتخانه که مسئول جایگزینی اعضای هیات مدیره است هیچ اقدامی در این خصوص بعمل نمی آورد
قربان برم خدارا
یک بام دو هوارا
یک نظام مهندسی ، یک وزارتخانه راه وشهرسازی ، دو رویه متفاوت تعارض منافع ، جالب نیست!
در ابتدای تشکیل شورای مرکزی آقای مهندس خرم به سازمان استان ها اعلام فرموده بود نظرات و پیشنهاداتشان به شورای مرکزی ارئه کنند بنده هم این پیشنهادات را به محضر ریاست نظام استان فرستادم گویا مقبول نیفتاد:
1- تدوین ضوابط اعطای صلاحیت مضاف
الف- صلاحیت مضاعف بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی به مهندسان عمران دارای پروانه صلاحیت طراحی پایه 1 و بالاترو تدوین شرایط صلاحیت و شرح خدمات مربوطه با توجه به دستورالعمل های بهسازی لرزه ای .
ب- اعطای صلاحیت مضاعف نظارت بر عملیات مقاوم سازی سازه ها به مهندسان عمران دارای صلاحیت طراحی و نظارت پایه 1 و بالاتر
ج- اعطای صلاحیت مضاعف به مجریان ذی صلاح با صلاحیت اجرا در پایه 1 و بالاتر برای اجرای طرح های مقاوم سازی
د- اعطای صلاحیت مضاعف خدمات مهندسی مشاور به دارندگان صلاحیت توأمان طراحی و نظارت پایه 2 و بالاتر در ارائه خدمات مهندسی به دستگاه های اجرائی مشمول قانون بودجه عمومی کشور در حوزه نظام فنی و اجرائی کشور و تشکیل شرکت های مهندسین مشاور با عضویت این اشخاص
2- در تعامل با نظام فنی و اجرائی در حوزه ی اجرا ی ساختمان ها به ویژه مجموعه های ساختمانی برای عضویت و اعطای صلاحیت به شرکت های پیمانکار که در هیئت مدیره آنها و همپنین کارشناسان امتیاز آور آنها ، مهندسان دارای صلاحیت اجرا وجود دارد.
3- اصلاح شیوه نامه های اعطای صلاحیت و تعیین ظرفیت اجرای شرکت های حقوقی به نحوی که فعالیت اشخاص عضو این شرکت های مؤظفی بوده و بصورت تمام وقت در شرکت حضور داشته باشند تا مسیر های امضاء فروشی در این شرکت ها مسدود شود
4- اصلاح شیوه نامه های ارتقاء پایه از شیوه آموزشی صرف به شیوه های آموزشی ، پژوهشی و الزام به انجام پروژه در پایان دوره
5- به منظور به روز شدن دانش فنی مهندسان برنامه آموزشی بازآموزی وآموزش مباحث جدید و ویرایش های مفررات ملی ساختمان بصورت استانی تدوین و در مجامع عمومی مصوب شود. در این برنامه ها الزاماتی برای شرکت همه ی مهندسان فعال بخش های مختلف پیش بینی شده و مشوق های هم برای ایجاد انگیزه لحاظ شود.
6- به منظور رعایت اخلاق حرفه ای برنامه ای تدوین شود که کوشش در مبانی علمی حرفه و گریز از مصلحت و پذیرش ریسک حرفه در قالب داشتن تخصص و تعهد سر لوحه عمل جامعه مهندسی قرار گیرد.
7- اصلاح ساختار اداری سازمان استان ها و بکارگیری نیروی انسانی فاقد تعارض منافع به منظور پرهیز از ایجاد رانت و پایش مستمر رفتار اداری کارکنان با دریافت کنندگان و ارائه دهندگان خدمت مهندسی در جهت سلامت ادارای و اقتصادی سازمان ها
✳️ سوالی که اکثر همکارهای عضو سازمان دارند
آیا بیمه ازطریق سازمان جزء سوابق محسوب میشود و همچنین قابلیت وصل به بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی و دوران بیکاری را دارد؟
✅ بیمه ازطریق سازمان ازنوع خویش فرمای قراردادی است و بیمه خویش فرما ، آزاد و اختیاری جزء سوابق بیمه ای برای بازنشستگی و یا از کارافتادگی محسوب خواهد شد ولی برای احتساب بیمه بیکاری( موضوع جدول مندرج در ماده 7 قانون بیمه بیکاری )تاثیر گذار نیست. در ماده یک قانون بیمه بیکاری به طور شفاف و روشن بیان نموده که این دسته از بیمه شدگان مشمول بیمه بیکاری نخواهند شد.
" فساد در تاریکی رشد می کند و شفاف سازی دشمن فساد است "
همکاران گرامی طراح ، مجری و ناظر - با سلام : درجائیکه بیش از چهار سال و نیم از صدور نامه شماره ۴۲۰ / ۱۱۴۸۷ مورخ ۲۲ / ۳ / ۱۳۹۵ دفتر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ( تصویر فوق ) گذشته و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نه تنها به مفاد مهم آن عمل نکرده ، بلکه حتی از اطلاع رسانی مفاد مهم آن به اعضاء نیز تاکنون امساک ورزیده است و متاسفانه دفتر کل مذکور ، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و نمایندگان مستقر در سازمان اش آقایان مهندس عبدالملکی و دکتر لطفی پور نه تنها پیگیر موضوع نبوده اند ، بلکه هیچگونه بازخواستی تابحال از سازمان ننموده اند . لذا جا دارد ما اعضاء سازمان خود اطلاع رسانی کرده و در مواردی که در ساخت و سازهای شهری با موضوعات مشابه مواجه می شویم طبق مفاد نامه پیش گفته عمل نموده تا خدای ناکرده گرفتار شورای انتظامی و احتمالا محاکم قضایی نیز نشویم ، چرا که در غیر این صورت هیچ امیدی به مساعدت نهاد های ذکر شده در بالا جهت رفع گرفتاری ها نخواهد بود . در خاتمه لازم به یادآوری می داند که: در جائیکه سازمان تاکنون نسبت به اجرایی نمودن مفاد مهم نامه پیش گفته اقدامی نکرده است ، باید از آقایان مهندسان سعیدیان ( رئیس ) و احمدی ( معاون خدمات مهندسی ) پرسید که با بی اعتنایی به مفاد نامه مذکور ، چگونه می توانند مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را راه اندازی نمایند ؟ ؟ ؟ ! ! ! .
آیا می دانید عدم ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی توسط ریاست سازمان نظام مهندسی استان ایلام و عدم پیگیری هیئت مدیره تخلف و دارای مجازات انتظامی است.رئیس سازمان فاقد توان مدیریتی است و قادر به تشکیل جلسه هیئت 4 نفره نیست مطابق قانون ایشان مؤظف است تعرفه ابلاغی شورای مرکزی که بر اساس تأیید وزارت خانه ابلاغ شده است را بدون هر گونه تغییر (افزایش یا کاهش) ابلاغ نماید و اگر تصمیمی بر کاهش آن دارد (برای خریدن وجاهت با پایمال کردن حقوق مهندسان و کاهش تعرفه دست به دامان هیئت 4 نفره شده است) منتظر خواهش مدیرکل و معاون عمرانی باشد. نه اینکه ایشان حثیت سازمان و حقوق مهندسان را از هیئت 4 نفره آن هم نه برای افزایش بلکه برای کاهش گدائی کند. رئیسی که حق قانونی مهندسان را پایمال کند باید بازخواست و مجازات شود.
تناقض نظریه جناب آقای مهندس فرج الله رجبی با آخرین ویرایش ابلاغیه اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد...
به نظر آقای رجبی ممنوعیت ارائه خدمات مهندسی فقط شامل رئیس سازمان می شود... اما در ابلاغیه آقای آخوندی گستره وسیع تری مشمول تعارض منافع قرار دارند...
مبنای تشخیص شورای انتظامی کدام است؟؟؟ ابلاغیه عباس آخوندی یا پاسخ فرج الله رجبی؟؟؟ آن هم در شرایطی که مطابق دادنامه اخیر هیئت تخصصی دیوان ابلاغیه عباس آخوندی منطبق با قانون است؟؟؟
پیشنویس تعارض منافع نظام مهندسی ساختمان که در #جلسات_الکترونیک با حضور جمعی از مهندسان گروه تلگرامی مهندسان عملگرا بدست آمده است.
1⃣در این پیشنویس به دستگاه های مشمول تعارض منافع اشاره گردیده است.
2⃣بجای تودیع پروانه روش انسداد کارتابل مهندس مشمول تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح شده.
3⃣موضوع بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی جهت راستی آزمایی به میان آمده.
4⃣در انتها هم زمانیکه سامانه جامع خدمات مهندسی راه اندازی شود با وب سرویس لازم سیستم به شکل اتوماتیک کارتابل افراد را مسدود کند.
5⃣ارکان سازمان مشمول تعارض منافع محسوب شدند(مهندسان کنترل نقشه یا نظارت مضاعف یا گروه تخصصی مشمول نشدند).
تا تاریخ ۱۶آذر۹۹ این پیشنویس برای وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد.
تیم های بازرسی متشکل از ماموران دادگستری و ماموران شهرداری و کارشناسان اداره راه و شهرسازی تشکیل شوند چون مهندس امضافروش با عدم حضور سرساختمان به سرمایه ملی اسیب زده
الان حقوق یک کارگر کارخانه آلومینیوم سازی برجی ۷ میلیون تومان است ولی درآمد یکسال یک ناظر نظام مهندسی هم ۷ میلیون است ، چرا این همه تبعیض و ظلم در حق مهندسان ؟
نامه سازمان نظام مهندسی گیلان به نمايندگان استان گيلان در مجلس شورای اسلامی دوره يازدهم درخصوص طرح جديد مجلس با موضوع ممنوعيت صدور و تمديد هرنوع مجوز و پروانه برای شاغلين يا بازنشستگان
جناب مهندس - با سلام : آیا بخاطر تخلفات مشروحه ذیل :
۱ - امضاء تفاهم نامه خلاف قانون با سازمان آتشنشانی شهر تهران .
۲ - عدم اجرای بخشنامه مقام وزارت موسوم " تعارض منافع " .
۳ - عدم اجرای بخشنامه ها و ابلاغیه های وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران .
۴ - استخدام های خارج از ضابطه و توام با فامیل بازی و رفاقتی آن هم اشخاصی که فاقد صلاحیت های لازم می باشند .
۵ - عدم شفاف سازی امور مهم سازمان برای اعضاء .
۶ - و . . .
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هنوز مشمول ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نشده است ؟ ؟ ؟ ! ! !
وقتی مجری ذیصلاح از بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری برخوردار باشد، هیچ وقت به هیچ مالکی تخفیف نمیدهد و خدمات صوری ارائه نمیدهد .
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
نقض تعارض منافع با اختلال در انجام وظایف
بنا به تبصره ۲ ماده ۷۲ آیین نامه اجرایی با از دست رفتن صلاحیت قانونی هییت مدیره فرد علی البدل جایگزین او می شود. از قضا در تبصره ۳ ماده ۵۹ آیین نامه اجرایی به منظور رفع تعارض منافع تصدی همزمان را مجاز ندانسته. حتی به همین دلیل در نظام نامه انتخابات ۱۴ دستگاه همین تبصره ماده۵۹ مشخص شده که فرد از بین این سمت ها و کاندیداتوری هییت مدیره یکی را انتخاب کند. متاسفانه اخباری وجود دارد که افرادی همزمان در سمت هییت مدیره و یکی از ۱۴ دستگاه همین تبصره قرار گرفتند.
بهرحال این اعضای هییت مدیره بایستی حقوق دریافتی این ماهها را پس دهند + عضو علی البدل جایگزین آنها شود(صلاحیت قانونی اش را از دست داده و مشمول ماده۷۲ آیین نامه اجرایی شده) + به سبب تخلفات مشمول رای شورای انتظامی گردد.
سابقه بیمه مجریان نظام مهندسی را کنترل کنید چون مجری باید شاغل تمام وقت سرساختمان باشد پس کارمند اداره و کارخانه نباشد ، نیروی شرکتی نباشد ، بازنشسته نباشد
ناشناس
۰۳:۲۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
مهندسانی که صاحب کارخانه یا دارای مشاغل آزاد هستند از طریق سابقه بیمه ، شناسایی شوند .
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
وزیری که گرین کارت آمریکا دارد نمی تواند بیکاری مهندسان نظام مهندسی را درک کند .
چرا یک مهندس مجری برای گرفتن یک کار مجبور میشود چنرین میلیون تومان پورسانت و شیرینی به مالک زمین بدهد تا کار او را بگیرد ، یعنی نظام مهندسی این قدر بی در و پیکر و بی قانون است که نمیتواند به شکل سیستمی و بر اساس نوبت کارها را بین مجریان تقسیم کند ؟؟
در اینکه در ۲سال اخیر نقض قانون در استان ها گسترش یافته جای هیچ تردیدی است. عملکرد ضعیف دفتر توسعه مهندسی(آقایان مهردادفر و مقتدایی و برخی کارشناسان استانی) + حراست وزارت(آقای جلالوندی) تبعات خودش را امروز مشهود نموده.
در شرایطی که سازمان استان ها ریز به ریز مخارج خود را شفاف منتشر نمی کنند بزرگترین خطر نامحدود شدن منابع مالی آنهاست. وقتی اطلاع نداریم ۵ درصد حق کمیسیون ارجاع نظارت در کجا مصرف می شود پس معنی نمی دهد به این ۵ درصد یک هزارم درصد اضافه گردد.
پول هایی که در برخی استان ها صرف برخی استخدام های ناصواب (استخدام برادر یا خواهر یا عروس یا ... مدیرکل یا معاون راه و شهرسازی استان ها ) یا کمیته های کذایی جهت حق السکوت اپوزیسیون یا مشاورپروری یا ... می شود. حتی اخباری در دست هست که از این پول ها به افرادی که از وزارت جهت بازرسی به استان آمدند گوشی موبایل یا تبلت داده شده.
اینکه خواهر معاون را استخدام کنند و حتی دست به سیاه و سفید نزند پولی است جهت ساکت کردن معاون راه و شهرسازی استان نه صرف توسعه خدمات مهندسی یا ترویج مقررات ملی ساختمان.
در چنین شرایطی احتمالا نماینده مجلس استان یا فرماندار یا مدیرکل یا معاون راه و شهرسازی هم راضی به شفافیت سازمان استان نیست چه برسد برخی مقامات وزارتی.
وزارت بایستی در موضوع محدودسازی منابع مالی سازمان خصوصا در ایام نزدیک شدن به انتخابات فکری کند تا درصد حق کمیسیون ارجاع نظارت ، کنترل خدمات نقشه ، کنترل گزارش ژئوتکنیک ، نظارت مضاعف خدمات مکانیکی و برقی ، کنترل نقشه نما ، شناسنامه فنی و ملکی ، تفکیک ، کارشناسان ماده ۲۷ فکری کند تا در مجمع سازمان استان با رای افرادی که منفعت از بی نهایتی منابع مالی میبرند ارقام عجیب وسط نیاید. ضمن اینکه فکری قطعی به حال رسوب پول ناظران کند وگرنه نمایندگان مجلسی پیدا می شود که به وزیر یا معاونش برای اقدامات غیرقانونی فشار بیاورد . نمایندت ای که سازمان اسپانسر انتخاباتی اش بوده یا بستگانش را استخدام کرده.
فراموش نکنیم در همین جنگ داعش در روزهایی ابتدایی که کشورها به جنگ به آن آمدند ساختمان هایی که منابع مالی داعش در آن بود را اول مورد هدف قرار دادند سپس زاغه مهماتش را زدند .
اتفاقا بخشی از این صوری کارا دکانشان در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری وخود شهرداری است!!!
یک بار به شهرداری وناحیه رجوع کنید وکتبا تخلف را گزارش کنید!!متوجه میشوید که نان کی با کی تقسیم میشه
من شخصا با ده شرکت مجری مراوده داشتم،کرایه ای بودن مدیر عامل این شرکت ها برای من اظهر من الشمس گردیده است.
وقتی به مدیر عامل شرکت زنگمیزنی،از نام شرکتش خبر ندارد.دو ساعت باید توجیه اش کنید تا متوجه شود مدیر عامل کدام شرکت هست!!
میزان پروانه صادره در تهران در سال های ۱۳۹۶تا۱۳۹۹چند فقره می باشد؟؟
قرارداد مجری در سیستم مرحله ای نظام مهندسی ثبت میشود ولی سرپرست کارگاه رومن در تهران ندیدم جایی به شهرداری وحتی نظام مهندسی هم معرفی بشه
مهندس ناظر کارفرما ندارد
اما سرپرست کارگاه کارفرمایش شرکت حقوقی است وباید در لیست شرکت حقوقی باشد
چرا بیمه اش رو باید خودش پرداخت کنه؟؟
اگر بیمه سرپرست در لیست بیمه شرکت باشه،کنترل سرپرست کارگاه راحت میشه
طبق مباحثمقررات ملی ساختمان، شرکت های مجری موظفند منطبق با جدول شماره ۲ابلاغیه ۲۰۸۲۸معاونت تشکل های مهندسی جهت انجام وظایف خود سرپرست کارگاه معرفی نمایند
اخیر مصوبه ای هیات مدیره تهران در جلسه خود تصویب ومنتشر نموده که همکاران مهندس از آن اطلاع دارند
ذکر شد که حضور همزمان در ۱۴ دستگاه تعارض منافع ماده ۵۹ آیین نامه اجرایی و هییت مدیره سازمان مجاز نیست.
در استان فارس آقای نامورچی عضو هییت مدیره سابق(نتیجه انتخابات پیوست) در اواخر سال ۹۸ به سرپرستی شهرداری منطقه ۱ شیراز منصوب می شود(پیوست). درحالیکه به سبب وقوع شرایط ماده ۵۹ که باعث از دست رفتن شرایط هییت مدیره بودن (ماده۷۲آیین نامه اجرایی) بایستی از سمت هییت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس کنار میرفتند که این امر تا آذر۹۸ رخ نداده بود(پیوست).
اخباری در دست نیست که ایشان بابت ماه های حضور همزمان در شهرداری و هییت مدیره از سازمان حقوق دریافت کرده یا خیر لیکن اگر حقوقی اخذ کرده باشند بایستی به سازمان برگردانند. ضمنا در صلاحیت این قلم نیست که ایشان را متخلف بنامد لیکن مراتب شورای انتظامی در مورد افرادی که نقض قانون نمایند بایستی طی گردد.
#تعارض_منافع
#فارس
2-کلا وجود هر سازمان یا ارگانی بدون نظارت و بازرسی دفاتر حساب غلط است. این نظارت برای سازمانهایی مثل نظام مهندسی که امور محرمانه ندارند بهتر است بشکل شفاف سازی عمومی باشد مثلا درج تمام دریافتها و پرداختها و دلیل انها و ارجاعها و مزایده ها و مناقصه ها و اگهی استخدامها و صورت جلسات و نتایج جلسات و بخشنامه ها و نتیجه انها و غیره بصورت دسته بندی شده در سایت و در دسترس همه. متاسفانه قانون نظام مهندسی ساختمان قدیمی است و به جزییات ارجاع تصادفی-کامپیوتری اشاره نکرده و راههای شفاف سازی الکترونیکی ان در سایت سازمان را هم مشخص نکرده است. البته اکنون سابقه این قانون قبلی و اشکالات ان در دست است و باید درست شود.
2-از بین بردن حق رای برای اعضای بدون پروانه یا حتی با پروانه غیر فعال و تعیین کرسیهای هیات مدیره بر اساس مهندسین فعال دارای پروانه دیگر کمک برای نظام مهندسی خواهد بود که از نفوذ صاحبان قدرت در انتخابات هیات مدیره ساختمان می کاهد.
3-شرط ماکزیمم سن برای نامزدی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان از حضور افراد بی انگیزه یا کم انرژی در هیات مدیره سازمان جلوگیری می کند.
5-شرط بازنشسته نبودن برای نامزدی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و همه کارمندان این سازمان در جهت حمایت از اشتغال جوانان و اهداف قانونهای مصوب مجلس خواهد بود.
4-بر گرداندن شرط پایه ۲ برای انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بر اساس اصل جوانگرایی از پیشنهادات دیگر است
مقایسه این دوجدول نشان دهنده وسعت تغیرات در صلاحیت سرپرست کارگاه از نظر هیات مدیره است!!
۱-الزام واجباری شدن مجری ساختمان در تهران
۲-نیازمندی شدید در ماه های آتی به مجری وسرپرستکارگاه
۳-افزایش ۳۰در صدی ظرفیت شرکت های مجری وسازنده ذی صلاح
۴-افزایش شدید در آمد شرکت های مجری
گروهی از مهندسان ساختمان با تجمع در مقابل ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نسبت به نابسامانیهای موجود در تعرفههای طراحی اعتراض کردند.
، عدم برخورداری از مقرری بیکاری و غرامت ایام بیماری، از مشکلات اساسی بیمه مهندسان ساختمانیست. این مهندسان در دوران بحران کرونا بیش از همیشه با این مشکلات درگیر بودهاند.
درسازمان سازمان نظام مهندسی بااین مقوله مهم برخورد متفاوت و سلیقه ایی است ملاحظه بفرمائید:
سال ۱۳۹۶ یکی از اعضای هیات مدیره بعنوان سرپرست شهرداری منطقه ۱۰تبریز انتصاب میشود بلافاصله ایشان توسط نظام مهندسی وزارتخانه راه وشهرسازی ازهیات مدیره برکنار وفرد علی البدل جایگزین میشود
درسال ۱۳۹۸ یکی از اعضا بعنوان سرپرست سازمان فناوری شهرداری تبریز انتصاب ولی علیرغم گذشت نزدیک به یکسال ایشان همچنان بعنوان عضو هیات مدیره درجلسات هیات مدیره شرکت وحق جلسه ماهانه را دریافت وبعنوان عضو هیات مدیره شناخته می شود وجالبتر اینکه پس از چند ماه علیرغم اعلام کتبی مصداق تعارض منافع از سوی وزارت راه وشهرسازی ، خود وزارتخانه که مسئول جایگزینی اعضای هیات مدیره است هیچ اقدامی در این خصوص بعمل نمی آورد
قربان برم خدارا
یک بام دو هوارا
یک نظام مهندسی ، یک وزارتخانه راه وشهرسازی ، دو رویه متفاوت تعارض منافع ، جالب نیست!
به زرنگی و انحصارطلبی پزشکان
برمیگرده
از سال 1364 پزشکان سیستم آموزش پزشکی و پیراپزشکی کل کشور را از سیستم آموزش عالی کشور جدا کردند
و خود را تافته ی جدا بافته از کل ملت پنداشتند
(و خودشان را به وزرات بهداشت ملحق
کردند
تا قبل از 1364 پزشکان زیر نظر وزارت علوم تربیت میشدند)
اگر شبیه چنین کاری را در همان سالها مهندسان کشور پیگیری میکردند شاید امروز موقعیت بهتری میداشتند
1- تدوین ضوابط اعطای صلاحیت مضاف
الف- صلاحیت مضاعف بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی به مهندسان عمران دارای پروانه صلاحیت طراحی پایه 1 و بالاترو تدوین شرایط صلاحیت و شرح خدمات مربوطه با توجه به دستورالعمل های بهسازی لرزه ای .
ب- اعطای صلاحیت مضاعف نظارت بر عملیات مقاوم سازی سازه ها به مهندسان عمران دارای صلاحیت طراحی و نظارت پایه 1 و بالاتر
ج- اعطای صلاحیت مضاعف به مجریان ذی صلاح با صلاحیت اجرا در پایه 1 و بالاتر برای اجرای طرح های مقاوم سازی
د- اعطای صلاحیت مضاعف خدمات مهندسی مشاور به دارندگان صلاحیت توأمان طراحی و نظارت پایه 2 و بالاتر در ارائه خدمات مهندسی به دستگاه های اجرائی مشمول قانون بودجه عمومی کشور در حوزه نظام فنی و اجرائی کشور و تشکیل شرکت های مهندسین مشاور با عضویت این اشخاص
2- در تعامل با نظام فنی و اجرائی در حوزه ی اجرا ی ساختمان ها به ویژه مجموعه های ساختمانی برای عضویت و اعطای صلاحیت به شرکت های پیمانکار که در هیئت مدیره آنها و همپنین کارشناسان امتیاز آور آنها ، مهندسان دارای صلاحیت اجرا وجود دارد.
3- اصلاح شیوه نامه های اعطای صلاحیت و تعیین ظرفیت اجرای شرکت های حقوقی به نحوی که فعالیت اشخاص عضو این شرکت های مؤظفی بوده و بصورت تمام وقت در شرکت حضور داشته باشند تا مسیر های امضاء فروشی در این شرکت ها مسدود شود
4- اصلاح شیوه نامه های ارتقاء پایه از شیوه آموزشی صرف به شیوه های آموزشی ، پژوهشی و الزام به انجام پروژه در پایان دوره
5- به منظور به روز شدن دانش فنی مهندسان برنامه آموزشی بازآموزی وآموزش مباحث جدید و ویرایش های مفررات ملی ساختمان بصورت استانی تدوین و در مجامع عمومی مصوب شود. در این برنامه ها الزاماتی برای شرکت همه ی مهندسان فعال بخش های مختلف پیش بینی شده و مشوق های هم برای ایجاد انگیزه لحاظ شود.
6- به منظور رعایت اخلاق حرفه ای برنامه ای تدوین شود که کوشش در مبانی علمی حرفه و گریز از مصلحت و پذیرش ریسک حرفه در قالب داشتن تخصص و تعهد سر لوحه عمل جامعه مهندسی قرار گیرد.
7- اصلاح ساختار اداری سازمان استان ها و بکارگیری نیروی انسانی فاقد تعارض منافع به منظور پرهیز از ایجاد رانت و پایش مستمر رفتار اداری کارکنان با دریافت کنندگان و ارائه دهندگان خدمت مهندسی در جهت سلامت ادارای و اقتصادی سازمان ها
آیا بیمه ازطریق سازمان جزء سوابق محسوب میشود و همچنین قابلیت وصل به بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی و دوران بیکاری را دارد؟
✅ بیمه ازطریق سازمان ازنوع خویش فرمای قراردادی است و بیمه خویش فرما ، آزاد و اختیاری جزء سوابق بیمه ای برای بازنشستگی و یا از کارافتادگی محسوب خواهد شد ولی برای احتساب بیمه بیکاری( موضوع جدول مندرج در ماده 7 قانون بیمه بیکاری )تاثیر گذار نیست. در ماده یک قانون بیمه بیکاری به طور شفاف و روشن بیان نموده که این دسته از بیمه شدگان مشمول بیمه بیکاری نخواهند شد.
همکاران گرامی طراح ، مجری و ناظر - با سلام : درجائیکه بیش از چهار سال و نیم از صدور نامه شماره ۴۲۰ / ۱۱۴۸۷ مورخ ۲۲ / ۳ / ۱۳۹۵ دفتر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ( تصویر فوق ) گذشته و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نه تنها به مفاد مهم آن عمل نکرده ، بلکه حتی از اطلاع رسانی مفاد مهم آن به اعضاء نیز تاکنون امساک ورزیده است و متاسفانه دفتر کل مذکور ، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و نمایندگان مستقر در سازمان اش آقایان مهندس عبدالملکی و دکتر لطفی پور نه تنها پیگیر موضوع نبوده اند ، بلکه هیچگونه بازخواستی تابحال از سازمان ننموده اند . لذا جا دارد ما اعضاء سازمان خود اطلاع رسانی کرده و در مواردی که در ساخت و سازهای شهری با موضوعات مشابه مواجه می شویم طبق مفاد نامه پیش گفته عمل نموده تا خدای ناکرده گرفتار شورای انتظامی و احتمالا محاکم قضایی نیز نشویم ، چرا که در غیر این صورت هیچ امیدی به مساعدت نهاد های ذکر شده در بالا جهت رفع گرفتاری ها نخواهد بود . در خاتمه لازم به یادآوری می داند که: در جائیکه سازمان تاکنون نسبت به اجرایی نمودن مفاد مهم نامه پیش گفته اقدامی نکرده است ، باید از آقایان مهندسان سعیدیان ( رئیس ) و احمدی ( معاون خدمات مهندسی ) پرسید که با بی اعتنایی به مفاد نامه مذکور ، چگونه می توانند مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را راه اندازی نمایند ؟ ؟ ؟ ! ! ! .
به نظر آقای رجبی ممنوعیت ارائه خدمات مهندسی فقط شامل رئیس سازمان می شود... اما در ابلاغیه آقای آخوندی گستره وسیع تری مشمول تعارض منافع قرار دارند...
مبنای تشخیص شورای انتظامی کدام است؟؟؟ ابلاغیه عباس آخوندی یا پاسخ فرج الله رجبی؟؟؟ آن هم در شرایطی که مطابق دادنامه اخیر هیئت تخصصی دیوان ابلاغیه عباس آخوندی منطبق با قانون است؟؟؟
اخذ پستهای سازمانی توسط هییت مدیره و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان که جنبه تعارض منافع دارند
1⃣در این پیشنویس به دستگاه های مشمول تعارض منافع اشاره گردیده است.
2⃣بجای تودیع پروانه روش انسداد کارتابل مهندس مشمول تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح شده.
3⃣موضوع بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی جهت راستی آزمایی به میان آمده.
4⃣در انتها هم زمانیکه سامانه جامع خدمات مهندسی راه اندازی شود با وب سرویس لازم سیستم به شکل اتوماتیک کارتابل افراد را مسدود کند.
5⃣ارکان سازمان مشمول تعارض منافع محسوب شدند(مهندسان کنترل نقشه یا نظارت مضاعف یا گروه تخصصی مشمول نشدند).
تا تاریخ ۱۶آذر۹۹ این پیشنویس برای وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد.
حق بیمه کارفرمایان ساختمانی در صورت جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی مشمول معافیت ۲۳ حق بیمه می شود.
۱ - امضاء تفاهم نامه خلاف قانون با سازمان آتشنشانی شهر تهران .
۲ - عدم اجرای بخشنامه مقام وزارت موسوم " تعارض منافع " .
۳ - عدم اجرای بخشنامه ها و ابلاغیه های وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران .
۴ - استخدام های خارج از ضابطه و توام با فامیل بازی و رفاقتی آن هم اشخاصی که فاقد صلاحیت های لازم می باشند .
۵ - عدم شفاف سازی امور مهم سازمان برای اعضاء .
۶ - و . . .
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هنوز مشمول ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نشده است ؟ ؟ ؟ ! ! !
بنا به تبصره ۲ ماده ۷۲ آیین نامه اجرایی با از دست رفتن صلاحیت قانونی هییت مدیره فرد علی البدل جایگزین او می شود. از قضا در تبصره ۳ ماده ۵۹ آیین نامه اجرایی به منظور رفع تعارض منافع تصدی همزمان را مجاز ندانسته. حتی به همین دلیل در نظام نامه انتخابات ۱۴ دستگاه همین تبصره ماده۵۹ مشخص شده که فرد از بین این سمت ها و کاندیداتوری هییت مدیره یکی را انتخاب کند. متاسفانه اخباری وجود دارد که افرادی همزمان در سمت هییت مدیره و یکی از ۱۴ دستگاه همین تبصره قرار گرفتند.
بهرحال این اعضای هییت مدیره بایستی حقوق دریافتی این ماهها را پس دهند + عضو علی البدل جایگزین آنها شود(صلاحیت قانونی اش را از دست داده و مشمول ماده۷۲ آیین نامه اجرایی شده) + به سبب تخلفات مشمول رای شورای انتظامی گردد.