اگر آقای خرم حتی در حد ویکی پدیا، شقوق تعارض منافع را مطالعه کرده بود هیچ گاه نمی گفت هییت مدیره بیشتر از فلان متراژ کار بگیرد تعارض منافع است و چون ۲ ساعت در هفته میاد تعارض منافع نیست.
-تعارض منافع از خودمعامله گری شروع می شود تا خویشاوندسالاری تا تصمیم سازی تا مصوبه گذاری تا ...
-آقای خرم این مطلب را کسی نوشته که قانون تعارض منافع ۸ کشور را مطالعه کرده (البته پاش را از ایران بیرون نگذاشته) لذا امیدوارم بعدا کسی نگوید سایر کشورها طور دیگر هستند.
بهتر است شرکت های حقوقی نظام مهندسی منحل شوند چون اولا با مدرک و پروانه اجاره ای سایر مهندسان تشکیل شدند ثانیا جز ارایه خدمات صوری به مردم هیچ دستاوردی ندارند
ناشناس
۰۵:۰۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
مزایدات و مناقصات شهرداری با قید فوریت و اولویت باید به مهندسان بیکار نظام مهندسی سپرده شود
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، هفتاد و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور مسئولان دولتی، قضایی، بخش خصوصی و جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در محل اتاق تبریز برگزار شد. « بررسی دلایل عدم اجرای ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون مذکور موضوع الزام استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح در احداث تمامی ساختمان ها» سه دستورجلسه این نشست بود.
در اصلاحیه جدید ، همه مهندسان پایه ۳ و ۲ و ۱ امکان کاندید شدن در انتخابات هیات مدیره و بازرسان نظام مهندسی را داشته باشند نه فقط مهندسان پایه ۱
ناشناس
۰۴:۵۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
ایجاد محدودیت سنی تا ۵۰ سال برای عضویت در هیات مدیره و بازرسان و شورای انتظامی نظام مهندسی
ناشناس
۰۴:۵۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان در قانون بودجه گنجانده شود
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اعلام اسامی و تعداد مهندسان بیکار نظام مهندسی هر ماه به سازمان برنامه و بودجه ، وزارت کار
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
این آقا سکته هم کرده و یه ور صورتش کج
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
وقتی در مواجهه با قاعده منع تکفل همزمان اموری که موجبات یا زمینه بروز تعارض منافع را فراهم می آورد قرار می گیریم... با برخی ابهامات در زمینه تفاوت در نوع برخورد میان برخی از اشخاص حاضر در ارکان مختلف سازمان ها روبرو می شویم... در بسیاری از استان ها اعضای هیئت مدیره دوره هشتم یا با تعلیق پروانه از فرایند شرکت در انتخابات حذف شدند یا به صورت خود خواسته از ادامه حضور در فرایند نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان انصراف دادند...
در این شرایط اعضای حاضر در سایر ارکان سازمان های مهندسی ساختمان که به نوعی منتخب همان اعضای تعلیق شده یا انصراف داده هیئت مدیره پیشین و در مواردی حائز همان شرایط مترتب از قاعده منع تعارض منافع محسوب می شوند و بنا به وظایف ذاتی محوله، یا به عنوان بازرس سازمان ناظر بر عملکرد هیئت مدیره هستند و یا به عنوان عضو شورای انتظامی بررسی کننده تخلفات حرفه ای و انتظامی در مقوله منع تعارض منافع، چه تکلیفی تعیین و تدبیر شده است؟؟؟
آیا در ساختار وزارت راه و شهرسازی برنامه ای برای تعلیق پروانه اعضای سایر ارکان سازمان ها که به نوعی ناقض قاعده منع تعارض هستند اما هنوز در ارکان سازمان حضور دارند وجود دارد؟؟؟
آیا اساسا تکلیف مشخصی وجود دارد یا اینکه مراتب مرتبط با اجرای قاعده منع تعارض منافع... صرفا به اعضای دوره هشتم هیئت مدیره سازمان های مهندسی ساختمان محدود می شود و اثر آن به اعضای سایر ارکان گسترش پیدا نمی کند؟؟؟
اندکی تامل و صبر پیشه می کنیم تا زمانی دیگر... که این شروعی دوباره است برای درخواستی طبیعی و مبتنی بر عدالت و عدالت خواهی در قبال تمام کسانی که علی رغم عضویت در ارکان مختلف سازمان های مهندسی ساختمان ناقض قاعده منع تعارض منافع هستند
وقتی نظام مهندسی تعهد محضری از مجریان ساختمان میگیرد که شاغل تمام وقت سرپروژه های ساختمانی باشند و شاغل درارگان های دولتی یا شرکت های خصوصی نباشند ولی متوجه میشیم کارمند اداره ثبت احوال فرمهین ، کار مجری گرفته !!!جناب خرم چه جوابی دارند ؟
گرفتن تست اعتیاد ، تست شنوایی سنجی ، تست بینایی سنجی ، نوار قلب ، ... از مهندسان بازنشسته بالای ۵۰ سال اجباری شود و مانع کار افراد پیر و ازکارافتاده و مریض و امضافروش شوید
*دستور آیت الله رئیسی به کارگزاران دولت سیزدهم:
از بانیان وضع موجود نباید در کارها و مسئولیتها استفاده شود*
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
نیازی به حمله سایبری نیست ، مهندسی که از بی عدالتی و اختلاف طبقاتی ناراضی باشه امضافروشی میکنه و به موقع سرکارش حاضر نمیشه پس ساختمان های بی کیفیت و ناایمن ساخته میشه که در نهایت همین ساختمان های ناایمن بلای جان سران نظام فاسد میشه .
آیا مهندسان بیکار نظام مهندسی حتما باید تحصن و راهپیمایی کنند تا به خواسته صنفی و مشکلات معیشتی شان رسیدگی شود ؟ یا از طریق هک کردن و حملات سایبری ، رژیم جمهوری اسلامی و مجلس ناکارآمد را به پاسخگویی وادار کنند ؟
شکم گرسنه زن وبچه مهندسان بیکار نظام مهندسی را چه کسی پر میکند ؟ چرا وزیر راه و شهرسازی ، رییس کمیسیون عمران مجلس و رییس نظام مهندسی پاسخگوی سومدیریت خود نیستند ؟
کارهای ورودی به نظام مهندسی به شدت کاهش یافته ، هیچ چاره ای نیست جز کاهش ظرفیت اشتغال به کار و تعداد کارهای مجاز شرکتها و اشخاص در نظام مهندسی ، یعنی شرکت مجری حقوقی که تا دیروز ۵ کار همزمان میگرفته الان باید ۱ کار در سال بگیرد تا هیچ مجری حقیقی نظام مهندسی بیکار نماند .
یعنی شرکت های آزمایشگاهی بتن نظام مهندسی که تا دیروز ۹۰ کار در سال میگرفتند الان باید ۳۰ کار در سال بگیرند
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
ظرفیت اشتغال به کار شرکت ها و اشخاص باید متناسب با حجم کار ورودی به نظام مهندسی و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده شهرداری، اصلاح شود .
ناشناس
۰۲:۲۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
چون اغلب کارمندان بخش صدور پروانه نظام مهندسی اراک پریودی و عصبانی و گیج و کم حواس هستند و اغلب کارمندان اداره راه وشهرسازی اراک ، در حال بازی کردن با موبایل و نگاه کردن فیلم خفن هستند لطفا امور مربوط به صدور و تمدید پروانه مهندسان به دفاتر پیشخوان دولت سپرده شود
سامانه یکپارچه صدور و تمدید پروانه نظام مهندسی ایجاد شود که همه استعلام ها از دانشگاه آزاد ، وزارت علوم ، اداره ثبت شرکت ها ، سازمان بیمه تامین اجتماعی ، ... اینترنتی انجام شود .
ان شالله در ۱۰۰ سال آینده این سامانه راه اندازی میشه
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
فردا قرار است شاهد بزرگترین تبعیض قرن باشیم!!!
فردا یک شنبه بیست و یکم اذر ۱۴۰۰ قرار هست در مجلس شورای اسلامی همزمان دو لایحه رتبه بندی فرهنگیان برای جامعه ی ۸۰۰ هزار نفری فرهنگیان ایران با بودجه حدود ۱۲هزار میلیارد تومان پس از کش و قوس های فراوان بعد از ۱۰ سال تصویب گردد با میانگین افزایش حقوق حدود ۲ میلیون تومان برای شش ماه...
♈️و همزمان...
طرح فوق العاده خاص برای کارکنان قوه قضاییه و چند نهاد وابسته با بودجه حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای جمعیت کارمندی حدود ۵۰ هزار
نفر با افزایش ۲تا ۳ برابری کل حقوق‼️
به سیستم یکپارچه کشوری در نظام مهندسی نیاز داریم تا مثلا با استعلام کدام ملی مهندسان بتوان فهمید در کدام ارگان دولتی یا خصوصی شاغل هستند یعنی لیست بیمه تامین اجتماعی مهندسان از کجا رد میشود ، با این سامانه میتوان فهمید که مهندسان بازنشسته کدام ارگان دولتی یا خصوصی هستند ؟
ظرفیت افراد پاره وقت در شرکت های حقوقی از ابتدای دی ماه صفر شود و شرکت ها باید ظرف حداکثر 6 ماه نسبت به خروج و جایگزینی افراد تمام وقت اقدام کنند.
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
این قضیه تعارض منافع را اگر بخواهیم ادامه دهیم نیازه در بحث شفافیت اموال مقامات ، شفافیت آرا نمایندگان مجلس ، قانون تعارض منافع مجلس ، قانون اخلاق مجلس و... هم نقش بازی کنیم
تا شاهد وضعیتی نباشیم که نمایندگان مجلس استان مرکزی یا عضو هییت رییسه مجلس جلوی بحث دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه بایستند.
پ.ن:رابطه مستقیمی بین بحث شفافیت آرا ، شفافیت اموال و تعارض منافع نمایندگان مجلس هست.
همین الان در پیشنویس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، وزارت راه و شهرسازی مسئول تهیه سامانه جامع خدمات مهندسی ساختمان کشور شده است. خوب حتما باید این قانون۸ ماه دیگر تصویب و ابلاغ شود تا وزارت تازه شروع به تهیه سامانه پیگیری کند! خوب از الان وزارت راه و شهرسازی برود دنبال تهیه سامانه که در زمان ابلاغ قانون بخشی از مسیر طی شده
وقتی مهندسان و نخبگان و افراد تحصیل کرده از رژیم جمهوری اسلامی ناراضی باشند ، وای به حال مردم عادی
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چرا ممنوعیت جذب و به کارگیری بازنشستگان در نظام مهندسی رعایت نمیشود ، مثلا آقای نصراله آبیار بهبهانی دارای پروانه پایه ۱ اجرا و نظارت نظام مهندسی به شماره عضویت 03331000621 بازنشسته آموزش و پرورش استان مرکزی است که برجی ۱۱ میلیون تومن حقوق بازنشستگی و عیدی میگیرد ولی عضو یک شرکت مجری حقوقی پایه ۱ نظام مهندسی اراک شده و فرصت اشتغال را از دست یک جوان بیکار گرفته .
من از رییس جمهور و رییس مجلس میپرسم ، چرا وقتی که تمام بودجه مملکت را به شکل حقوق ماهانه در اختیار بازنشستگان و کارمندان دولت قرار میدهید ولی حتی بعد بازنشستگی هم دوباره دعوت به کارشان میکنید ؟ این بی عدالتی نیست ؟ آیا سایر اقشار جامعه مثل مهندسان و اصناف و ... جزو مردم این کشور نیستند و به کار و رفاه نیاز ندارند ؟
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مهندس بازنشسته که توان بالارفتن از راه پله نیمه کاره ساختمان ۵ طبقه را ندارد ، صلاحیت انجام نظارت ساختمان را ندارد
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
https://account.tamin.ir › auth › login
ورود به سیستم - سازمان تامین اجتماعی = این سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان است که به راحتی میتوان با زدن کد ملی مهندسان فهمید لیست بیمه تامین اجتماعی آنها از کجا رد میشود و شاغل در کدام ارگان دولتی یا خصوصی یا مستمری بگیر کجا هستند .
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
مهندسان جدید الورود سازمان به محض دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند .( تا سن ۵۰ سالگی )
پرداخت وام های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیونی خوداشتغالی به مهندسان بیکار
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
به نظر شما یک نفر پزشک عمومی ، دانش و تخصص کافی برای ریاست کمیسیون عمران مجلس دارد؟ بعد میگویند چرا خط لوله گاز شادآباد تهران منفجر شد ، چرا خشکسالی در اصفهان شده ، چرا آب نیست ، چرا پهپاد در استان چهارمحال و بختیاری سقوط میکنه ، چرا برج ۱۰ طبقه در چالوس آتش میگیرد و متلاشی میشود ، .... چون هیچ چیزی در این مملکت سرجای خودش نیست
آلودگی هوای کلانشهرهایی مثل اراک ،کرج ، اصفهان ، مشهد ، تهران ، ... هم از ناکارآمدی کمیسیون عمران مجلس نشات میگیرد
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مگه سردار کاپیتان قالیباف ، سواد داره که رییس مجلس شده ؟
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
پزشک سهمیه ای بیسواد که با رتبه ۱۵۰۰۰۰ وارد دانشگاه شده
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه افرادی وارد کمیسیون عمران مجلس شدند که هیچ شناختی از مشکلات مهندسان ساختمان ندارند ،مثلا در حال حاضر یکی از شرایط صدور پروانه شرکت مجری حقوقی ، داشتن ۲ مهندس مجری و ۱ نفرکاردان فنی یا معمار تجربی است ولی این تبصره مربوط به سال ۷۴ بوده که تعداد مهندسان کم بوده ولی الان که تعداد مهندسان پروانه دار سازمان خصوصا مهندسان پایه ۳ جدید الورود به سازمان زیاد شده و اغلبشان بیکارهستند باید ترتیبی اتخاذ شود که همه اعضای امتیاز آور شرکت های مجری حقوقی ازمهندسان پروانه دار سازمان باشند یعنی شرکت ها به جای ۱ نفر کاردان فنی یا معمار تجربی ، ۱ نفر مهندس پایه ۳ مجری بیکارجذب کنند
شرکت های مجری حقوقی به علت داشتن ظرفیت اشتغال بالا ( ۹۰۰۰ متر مربع )و ۵ کار همزمان ، متاسفانه فرصت کار کردن را از مهندسان مجری ( مجریان حقیقی ) گرفتند . اغلب مجریان حقیقی بیکارشدند چون شرکت های مجری حقوقی با تخفیف دادن به مالکان و مفت زنی کارهای اجرا باعث تصاحب کارهای مجری شدند.
با توجه به بیکاری حدود ۲۳۱ نفر از مهندسان مجری ( مجریان حقیقی ) نظام مهندسی اراک ، ترتیبی اتخاذ شود که توزیع کار بین مجریان بر اساس نوبت باشد و تا زمانیکه همه مجریان ۱ کار نگرفتند ، کار دوم توزیع نشود
چرا وزارت کار ، مهندسان بیکار را شناسایی نمیکند و تحت پوشش بیمه قرار نمیدهد ؟
ناشناس
۰۱:۴۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مهندسان بیکار باید مستمری ایام بیکاری بگیرند
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
وجود دو نظام رتبهبندی در حوزه خدمات فنی-مهندسی باعث مشکلات زیادی شده پس سیستم رتبهبندی سازمان برنامهبودجه باید مشابه سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد.
تشکیل تیم های بازرسی مجریان توسط مهندسان مجری بیکار نظام مهندسی برای شناسایی مجریان ذیصلاح که سرساختمان حضور ندارند
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
آیا به نظر شما ، سرپرست کارگاه ساختمانی شغل محسوب میشود در حالیکه نه توسط کارفرما بیمه شده نه توسط نظام مهندسی نه توسط شرکت مجری حقوقی و متاسفانه درآمد مشخص و درستی هم ندارد
سرپرست کارگاه یا مهندس بدون پروانه باید توسط سازمان بیمه شود
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
ببخشید بخشنامه تعارض منافع به این معنی هست که کلیه شاغلین و کارمندان دولتی پروانه اشتغال نظام مهندسی را تحویل داده و فعالیتی با پروانه نظام مهندسی نداشته باشند اگر غیر از این هست خواهشمندم بفرمایید.........
مگر کارتابل خدمات مهندسی ارکان سازمان استان کرمانشاه مسدود نشده؟ اگر مسدود شده چطور یک پروژه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ برای یکی شان ثبت شده!
-البته توضیحاتی توسط ایشان در گروهی منتشر شده که پذیرش این توضیحات را به درک خوانندگان میسپاریم.
-بد نیست وزارت راه و شهرسازی از نشانه های وجود سامانه در ساختمان اداری سازمان مطلع باشد. مثلا همین پروژه مورد بحث ، بعد انتشار در فضای مجازی از کارکرد عضو هییت مدیره به دلایل نامعلوم غیب می شود.
اگر سامانه روی سرور یک شرکت معتبر بود(و داخل ساختمان اداری سازمان نبود) چند درصد شانس غیب شدن چنین داده ای وجود داشت!
-ضمنا امیدوارم این پروژه بعد این تحولات از طریق ارجاع نظارت واگذار شود نه از طریق روش های چشم بندی
یکی از قوانینی که به نظر من لازمه به جد درموردش تجدید نظر بشه،تجربه بیمه ای مهندسینی هست که میخوان آزمون بدن و عضو نظام بشن.
این که سه سال از مدرک کارشناسی بگذره خیلی جالب نیست.
اکثر اعضای جدید مجری حتی فرق آجرو کله قندو نمیدونند بعد قراره بشن مجری ساختمونی که چهارتا خانواده میخوان توش زندگی کنند.
مهندس مدرک گرفته،رفته سربازی اومده خونده آزمون داده شده ناظر و مجری و ...
پایین اومدن اخلاق حرفه ای،کیفیت ساختمانها و رفتار درون سازمانی و مخصوصا همین پایین اوردن قیمت مجری،اکثرا زیر سر همین افرادی هست که یک روز سابقه اجرایی ندارند و فقط میخوان از بیکاری و بی پولی فرار کنند.
بهتره یه مقدار مثل کارشناسان دادگستری سخت تر بگیرند و تنها به آزمونو چهارتا کلاس بسنده نکنند.
مهندس جان تشکر از زحمات شما. حرف اصلی تمامی مجریان جلوگیری از قیمت شکنی برخی از همکاران و بحث بیمه تامین اجتماعیه . اگه توی این پیش نویس ساز و کاری طراحی بشه که پول مجری همانند حق نظارت به حساب سازمان ریخته بشه و بعد از کسر کمیسیون سازمان به حساب مجری واریز بشه خیلی خوبه. دیکه جلوی قیمت شکنی ها هم گرفته میشه.
شورای انتظامی باید اسامی مجریان ذیصلاح را به سازمان برنامه و بووجه بدهد و از سازمان برنامه و بودجه بخواهد مجریانی که شاغل در بخش دولتی هستند معرفی شده و محاکمه و تعلیق پروانه شوند
توضیح مدل ارجاع خدمات مهندسی مناقصه ای یا همان روش کاندیداتوری که در برخی استان ها بابت ارجاع نظارت در حال انجام است.
-توضیح دلیل اصلی انگیزه انتخاب طراح توسط مالک خصوصا در بحث شرکت های صوری حقوقی.
-شباهت فساد انتخاب طراح ، مجری و آزمایشگاه توسط مالک(برخی کارمندان شهرداری) که با فسادهای بخش دولتی در انتخاب مشاور و پیمانکار که منجر به تصویب قوانینی همچون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی شد.
-عدم هماهنگی دفتر مقررات ملی ساختمان با بخش های مختلف وزارت در تنظیم پیشنویس لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
-فساد شرکت های صوری حقوقی و چرایی انگیزه انتخاب طراح و ناظر حقوقی توسط مالک ها(همون برخی کارمندان شهرداری).
-اگر دستگاه های نظارتی کشور قوی بودند یک فساد حوزه فنی_مهندسی ۳ سال طول عمر پیدا نمی کرد.
خوشحالم که این پیشنویس لایحه اصلاح قانون را آقای مانی فر مدیر دفتر مقررات ملی ساختمان تهیه کردند. بخوبی مشخص است که وضعیت این دفتر چگونه است.
میتوان اطمینان داشت پیشنویس این لایحه بدون مشورت دفتر توسعه مهندسی ، بدون مشورت معاون مسکن وزیر و خود وزیر تهیه شده است.
-میتوان حدس زد که پشت این موضوع شرکت های صوری حقوقی هستند که به سبب ضعف عملکرد سازمان بازرسی استان ها ، سازمان بازرسی کشور ، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه کشور به انتخاب ناظر توسط مالک عادت کردند. اگر ۳ سال پیش یک دستگاه نظارتی جلوی این بساط را میگرفت امروز این حرفها خودش را به اینجا نمی رساند.
-شرکت های صوری حقوقی با ظرفیت مهندسان پایه ۳ ساختمان ج و د میگیرند . همین سوجریان باعث شده دستشان برای تخفیف باز باشد و مالک ها آنها را بخاطر تخفیف انتخاب کنند وگرنه حتی برتری فنی هم این دلالان ندارند وگرنه مالک بخاطر برتری فنی آنها را انتخاب نکرده است.
-انتخاب ناظر توسط مالک همان دعوایی است که بخاطرش یک وزیر (آقای آخوندی) به چالش اساسی کشیده شد. حال قراره مجدد شاهد همان چالش باشیم یا وزیر راه و شهرسازی آقای مانی فر را تغییر خواهد داد؟
در نظام مهندسی اراک چون تمدید پروانه ها به شکل دستی انجام میشود ، حدود ۱ ماه تا ۴۵ روز طول میکشد ، در حالیکه با راه اندازی یک سامانه اینترنتی و بارگذاری مدارک میشد در کمتر از ۱ روز این کار را انجام داد
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
اطلاعیه نظام مهندسی استان قزوین دراجرای بخشنامه تعارض منافع
با عنایت به نامه شماره 27940/100 مورخ 4/9/1400 مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با بخشنامه شماره 02/100/72162 مورخ 16/06/1400 وزیر راه و شهرسازی و مکاتبه شماره 02/100/302708 مورخ 27/12/1396 وزیر وقت راه و شهرسازی به رییس دیوان عدالت اداری، با موضوع «اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد» که حسب رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 140009970905811124 مورخ 01/04/1400 قابل ابطال تشخیص داده نشده و از آنجا که بر اساس بخشنامه وزیر راه و شهرسازی، نامه اشاره شده تایید و استوار گردیده است، تصویری از این نامه به ضمیمه دستگاههای مشمول به منظور اطلاع کارکنان محترم شاغل در این دستگاه ها منتشر و اعلام میگردد که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، از تاریخ ابلاغیه فوق، نسبت به اجرای آن اقدام مینماید که در مرحله اول تا تعیین دقیق مصادیق (از اداره کل راه و شهرسازی استان استعلام شده است)، تمامی اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره، بازرسان، اعضای هیات مدیره، مشاوران، مسئولین دفاتر نمایندگی و کارکنان ستادی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، از استفاده از پروانه اشتغال بکار مهندسی خود خودداری می نمایند.
وقتی سازمان نظام مهندسی برای تمام مهندسان پروانه دار عضو سازمان لیست بیمه تامین اجتماعی رد کند ، به طور اتوماتیک کارمندان دولت و بازنشستگان و کارکنان بخش خصوصی از لیست دریافت کار نظام مهندسی حذف میشوند چون حق بیمه تامین اجتماعی آنها از جایی غیر از نظام مهندسی پرداخت میشود و برای ۱ نفر از ۲ جا نمیتوان حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرد
متاسفانه تعدادی از کارمندان دولت، اقدام به ثبت قرارداد اجرا با مالکین نموده اند ، لازم است که به اطلاع این دسته از افراد برساند که طی پیگیریهای بعمل آمده و با دستور مستقیم مراجع قضایی ، این افراد شامل تعارض منافع شده و قطعا مجازات سنگینی در انتظار ایشان خواهد بود ، لذا تقاضا دارد قبل از ثبت قرارداد و ارائه فرم خود اظهاری مبنی بر عدم کارمند بودن ، به عواقب کار خود بیاندیشند ، و خاطر خود و دیگران را در مراجع قضایی مکدر نکنند
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
وظیفه سازمان نظام مهندسی درخصوص برخورد با مهندسانی که در استان (محل عضویت) حضور ندارند.
یکی از مشکلات و معضلات موجود در سیستم ارائه خدمات نظام مهندسی که در بعضی از استانها وجود دارد حضور فعال افرادی است که در واقع در استان و یا کشور حضور ندارند......
صحبت از آن دسته همکارانیست که در استان (محل عضویت) حضور نداشته و بر خلاف تمام موازین قانونی همچنان با مهر و امضای خود (که در دست شخص دیگری است) به فعالیت حرفه ای پرداخته و کارهای نظارت و طراحی و بعضا مجری ذیصلاح را انجام میدهند.
واقعا چگونه میشود افرادی که چندین سال است به استانی دورتر نقل مکان کرده اند و امکان حضور در استان (برای امر نظارت) را ندارند، همچنان در کارتابل نظارت فعال بوده و از این امتیاز استفاده میکنند.
سوال اینجاست که وظیفه سازمان نظام مهندسی در برخورد با این افراد چیست؟؟؟
آیا سازمان استان از اینگونه تخلفات آگاه است؟؟؟
چگونه است که برخی با بی اعتنایی و زیر پا گذاشتن قانون حق سایر همکاران خود را پایمال میکنند؟؟؟
سازمان استان چگونه باید از حق اعضای مقیم و فعال دفاع کند؟؟؟
آیا سازمان میتواند با این افراد متخلف برخورد قانونی داشته باشد؟؟؟
اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان مطلع باشند که طبق ماده ۷ قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ ، جواب منفی ملت را بابت صدور مجوز طی ۱۰ روز باید دهند و در صورت منفی نبودن جواب ۱ ماه باید پروانه ملت را توی دستشان بگذارد.
-البته وقتی دفتر مقررات ملی ساختمان یک سامانه بابت صدور، تمدید و ارتقا راه اندازی نمی کند یا امور صدور پروانه را به سامانه
G4B
نمی سپارد چنین مشکلاتی در استان ها خلق می شود.
-طرف نهایتا ۷۰ سال عمر می کند، حدود ۲ ماه از ۷۰ سال به انتظار تمدید پروانه نشسته است.
جدیدا هم بهای پروانه ها را افزایش دادند اما دریغ از راه اندازی یک سامانه یا سامانه سپاری موضوعات.
-مگر انتخابات مهندسان به دولت الکترونیک سپرده شد نتایج موفقیت آمیزی نداشت که دفتر مقررات ملی ساختمان ، صدور پروانه را الکترونیکی نمی کند.
-در صورت ادامه روند موجود یک شکایت ترک فعل از وزارت خواهم کرد.
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آقای حقانی عضو هییت مدیره سازمان استان خراسان شمالی اصالت این مطلب و گفتار را تایید می کنید؟
-شما ۴ رای دیوان عدالت اداری در بحث تعارض منافع را مطالعه کردید! ۴ شکایت شده که عضو شورای شهر هستم یا مسئول فاوا شهرداری یا ... و نقشه کنترل نمی کنم لذا نباید مشمول دستورالعمل شوم که دیوان هر ۴ شکایت را رد کرده.
-اصلا مگر شورای انتظامی نقشه کنترل می کرد که ابطال بند منع استفاده از پروانه شورای انتظامی در دیوان عدالت(به استناد بند د ماده ۳۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان) رای نیاورد؟
-لطفا مطالعات خود را بروز کنید و فکر هم نمی کنم در جایی از وزارت ، اصلاح دستورالعمل تعارض منافع در دستور کار باشد اگر هم باشد فعلا دستورالعمل موجود لازم الاجراست. لازم الاجرا را هم به رای هییت مدیره نمی گذارند چون اسمش رویش است.
-تعارض منافع یعنی نباید در کمیسیون استخدامی که برادرم نشسته حاضر شوم ، نباید خرید میزهای سازمان را به شرکت شریک اقتصادی ام بسپارم ، یعنی نباید نقشه خانه پسرم را کنترل کنم و...اینها کجایش به بند د ماده ۳۲ قانون ربط دارد؟
-تعارض منافع فقط بحث منع استفاده ازپروانه اشخاص دستورالعمل تعارض منافع نیست
وقتی یک مهندس ناظر یا مجری توسط نظام مهندسی بیمه نشده باشد پس حقوق بازنشستگی و بیمه درمان ندارد پس مجبور است تا اخر عمر کار کند و شغل دوم و سوم اختیار کند ، مجبور است برای گرفتن ۱ کار تخفیف ۷۰ درصدی ریر تعرفه نظام مهندسی به مالک بدهد ، مجبور است چندین شرکت تاسیس کند ...
آیا ساعت کاری مجریان نظام مهندسی از ۸ صبح تا ۴ عصر است ؟
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
در ماده ۳۱ این لایحه توجه کنید در این ماده گفته شده که مشاور و پیمانکار که حرفه مند این کار هستند را کارفرما انتخاب و به مرجع صدور پروانه معرفی میکند. اگر ناظر را مالک انتخاب نماید یعنی پس رفت و پایین آمدن کیفیت ساخت. به نظر این ماده بیشتر به سود دلالها خواهد بود
باید سازمان برنامه و بودجه به مهندسانی که شاغل تمام وقت سرساختمان هستند حقوق ماهانه پرداخت کند تا امکان تخفیف گرفتن مالکان از مهندسان و تضییع حق و حقوقشان از بین برود
نکته دیگر این که گفته شده پروانه حرفه مندی در سراسر کشور اعتبار دارد و در ادامه اشاره به بازنشستگی دارد که با توجه به این که از انتقال به استان های دیگر صحبتی نشده، پس ممکنه شرایط روند فعلی انتقال که مستلزم این بود که حداقل ۶ ماه در مقصد سکونت داشته باشی و ... تغییر کرده باشد و یا به کلی حذف شده باشد و ممکنه در رابطه با بازنشستگی هم یک سقف سنی مثلا ۶۰ سال در نظر گرفته شده باشد....
به علت رکود ساخت و ساز و بیکاری مهندسان مجری ، متاسفانه مالکان و بساز و بفروش ها از این شرایط سواستفاده کرده و با گرفتن تخفیفات نجومی از مجریان باعث تضییع حقوق مهندسان مجری میشوند ، چون یک مهندس مجری از شدت بیکاری و بی پولی حاضر است تا ۸۰ درصد زیر تعرفه نظام مهندسی به مالک تخفیف بدهد ، برای رفع این مشکل باید دستمزد مجریان توسط نظام مهندسی از مالک زمین دریافت و به خود مهندسان پرداخت شود
هنگام ثبت قرارداد مجریان باید به کارهای مجریان حقیقی ضریب اولویت ۱ داده شود و به کارهای مجریان حقوقی ضریب اولویت ۵ داده شود چون یک شرکت مجری حقوقی پایه ۲ میتواند ۵ کار همزمان بگیرد ولی یک مجری حقیقی ۱ کار میتواند بگیرد
معمولا شرکت های بزرگ مجری حقوقی که چند مهندس در اختیار دارند ، کارهای بزرگ متراژ و بلند مرتبه میگرفتند و مجریان حقیقی ( اشخاص ) کارهای کوچکتر ساختمانی میگرفتند ولی به علت افزایش تعداد شرکت های مجری حقوقی و کاهش کارهای ساختمانی ، حتی شرکت های مجری هم کارهای کوچک ۵۰۰ یا ۶۰۰ متر و با طبقات کم ( ۴ طبقه و پیلوت میگیرند ) به همین علت مجریان حقیقی ( اشخاص ) بیکار شدند
شرکت های مجری حقوقی تمام کارهای اجرای ساختمان را می بلعند و به همین علت مجریان حقیقی نظام مهندسی بیکار میشوند پس ترتیبی اتخاذ شود که شرکت های مجری حقوقی فقط مجاز به انجام کارهای ساختمانی ۷ طبقه و پیلوت و بیشتر باشند و مجریان حقیقی پایه ۳ ( ۴ طبقه و پیلوت ) و مجریان حقیقی پایه ۲ ( ۵ طبقه و پیلوت ) و مجریان پایه ۱ (۶ طبقه و پیلوت ) ، باید کارهای مجریان حقیقی و حقوقی ازیکدیگر تفکیک شود
چون فساد به داخل سازمان بازرسی کل کشورهم رسوخ کرده و برخی کارمندان سازمان بازرسی کل کشور از فیلد مجری نظام مهندسی استفاده میکنند و همگان میدانند این غیرقانونی است
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
پرداخت حقوق های نجومی به اعضای هیات مدیره نظام مهندسی را متوقف کنید و این پول را صرف پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان کنید
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه شورای انتظامی نظام مهندسی به وظایف نظارتی خود عمل نمیکند و همین عامل گسترش فساد در نظام مهندسی و افزایش بیکاری مهندسان شده
مهندسانی که شغل دولتی دارند اصلا سرساختمان حضور ندارند چون مثلا این شخص که کارمند دولت است باید ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در اداره باشد تا برسد خانه میشود ساعت ۱۶ و کارگاه ساختمانی تعطیل میشود
آقایی کارمند اداره ثبت احوال فرمهین است که به طور همزمان، کار مجری در نظام مهندسی اراک میگیرد ( دارای فیلد مجری است ) و این خلاف قانون است چون مجری باید شاغل تمام وقت سرساختمان باشد پس نمیتواند شاغل در بخش دولتی یا خصوصی باشد و برایش از جایی غیر از نظام مهندسی لیست بیمه تامین اجتماعی رد شود ولی متاسفانه وزارت راه و شهرسازی و شورای انتظامی نظام مهندسی در برابر تخلفات این مجریان حقیقی سکوت کردند
اگر این کارمند مهندسان چندشغله محاکمه شده و تعلیق پروانه شوند ، فرصت اشتغال برای من مجری بیکار در نظام مهندسی اراک فراهم میشود که نه پول دارم نه سرمایه ای و خوابیدم تو خونه
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
وزارت راه و شهرسازی و شورای انتظامی نظام مهندسی باید هر ماه اسامی کارمندان دولت را از سازمان برنامه و بودجه استعلام بگیرند
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
چرا نظام مهندسی خودش کارهای اجرای ساختمان را به نوبت بین مهندسان مجری توزیع نمیکند تا دست دلالان و کارچاق کن ها از نظام مهندسی قطع شود ؟
نظام مهندسی نه تنها هیچ اشتغال پایداری برای مهندسان ساختمان ایجاد نکرده بلکه باعث کاهش شان و منزلت مهندسان و مجبور شدن مهندسان به گرایش شغل دوم و سوم شده مثلا شرکت مجری حقوقی در اراک یک کار ساختمانی ۴ طبقه و پیلوت در شهرجدید مهاجران گرفته و یک مهندس عمران به عنوان نماینده شرکت ( سرپرست کارگاه قرارداده ) ولی حقوق پرداختی به این سرپرست کارگاه ۱ میلیون تومن ناچیز است و بیمه تامین اجتماعی هم ندارد ؟ به نظر شما نظام مهندسی نمیتوانست با ملزم کردن شرکت ها به پرداخت بیمه تامین اجتماعی سرپرست کارگاه و پرداخت حقوق ش مطابق قانون کآر ، یک شغل رسمی و دائمی ایجاد کند ؟
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
وزارت راه و شهرسازی به کارخانه تولید و صدورپروانه اشتغال نظام مهندسی تبدیل شده ، بدون توجه به اینکه بازار کارساختمانی نیازبه این همه مهندس وشرکت حقوقی ندارد
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
به علت رکود ساخت و ساز و کاهش کارهای ساختمانی ، وضع به جایی رسیده که بنگاه های مشاوره املاک برای مهندسان مجری نظام مهندسی کار پیدا میکنند و پورسانت ( حق دلالی ) میگیرند
حتی تو صف نانوایی هم ، اول به متقاضیان ۱ یا ۲ تایی ، نان میدهند و بعد به متقاضیان چند تایی ، نان میدهند ولی در نظام مهندسی هیچ اولویتی بین مجری حقیقی که یک کار در سال میگیرد و شرکت مجری حقوقی که ۵ کار همزمان میگیرد وجود ندارد
-اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران هم در بحث هایی مثل شفافیت کارکرد خدمات مهندسی + نظارت بر شرکت های صوری حقوقی(استفاده از ظرفیت مهندس پایه۳ برای ساختمان ج و د) + موضوع سواستفاده از موقعیت اداری در استخدام بستگان توسط برخی ارکان سازمان استان مازندران جای هیچ دفاعی ندارد.
-اینکه با موارد مهم فوق الذکر چرا سازمان بازرسی استان مازندران اقدامات منجر به نتیجه در موارد فوق الذکر نداشته، بحث را پیچیده تر می کند.
عملکرد نامناسب سازمان بازرسی مازندران در استانی که حجم بالایی هتل و مجتمع های تجاری در آن احداث می شود
باعث شده، شاهد نارسایی هایی در حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران باشیم. مثل عدم انتشار شفاف کارکردها(که در مقطعی شفاف منتشر شدند اما لغو شد).
-پاسخ نامه های دستگاه ها به سازمان بازرسی مازندران را که خواندم ، متوجه شدم این سازمان در نظارتش بر راه و شهرسازی + سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران عملکرد قابل دفاعی ندارد. کلا انگار سازمان بازرسی مازندران خیلی مهربان است یا نیروی مهندسی متخصص حوزه را ندارد.
من اگه جای وزیر راه و شهرسازی بودم ، پروانه همه مهندسان امضافروش رو باطل میکردم و از هرکدام ۱۰۰ میلیون تومن جریمه دریافت میکردم چون این مهندسان امضافروش با نرفتن سرساختمان و کنترل نکردن مراحل ساخت باعث کاهش عمر مفید ساختمان ها و بیکار شدن هزاران مهندسی که شدند که تنها درآمدشان همین کار اجرا و نظارت نظام مهندسی است
وقتی نظام مهندسی به شکل اجباری ، همه مهندسان را بیمه کند ، دیگه هیچ مهندسی نمیتواند شغل دوم اختیار کند چون ارسال حق بیمه تامین اجتماعی یک نفر از ۲ جا میسر نیست
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
اگر جلوی امضافروشی ، پروانه فروشی ، مدرک فروشی مهندسان چندشغله گرفته شود ۶۰۰ هزار شغل پایدار و دایمی برای مهندسان ایجاد میشود
کسی از همکاران اطلاع داره ؟
-تعارض منافع از خودمعامله گری شروع می شود تا خویشاوندسالاری تا تصمیم سازی تا مصوبه گذاری تا ...
-آقای خرم این مطلب را کسی نوشته که قانون تعارض منافع ۸ کشور را مطالعه کرده (البته پاش را از ایران بیرون نگذاشته) لذا امیدوارم بعدا کسی نگوید سایر کشورها طور دیگر هستند.
در این شرایط اعضای حاضر در سایر ارکان سازمان های مهندسی ساختمان که به نوعی منتخب همان اعضای تعلیق شده یا انصراف داده هیئت مدیره پیشین و در مواردی حائز همان شرایط مترتب از قاعده منع تعارض منافع محسوب می شوند و بنا به وظایف ذاتی محوله، یا به عنوان بازرس سازمان ناظر بر عملکرد هیئت مدیره هستند و یا به عنوان عضو شورای انتظامی بررسی کننده تخلفات حرفه ای و انتظامی در مقوله منع تعارض منافع، چه تکلیفی تعیین و تدبیر شده است؟؟؟
آیا در ساختار وزارت راه و شهرسازی برنامه ای برای تعلیق پروانه اعضای سایر ارکان سازمان ها که به نوعی ناقض قاعده منع تعارض هستند اما هنوز در ارکان سازمان حضور دارند وجود دارد؟؟؟
آیا اساسا تکلیف مشخصی وجود دارد یا اینکه مراتب مرتبط با اجرای قاعده منع تعارض منافع... صرفا به اعضای دوره هشتم هیئت مدیره سازمان های مهندسی ساختمان محدود می شود و اثر آن به اعضای سایر ارکان گسترش پیدا نمی کند؟؟؟
اندکی تامل و صبر پیشه می کنیم تا زمانی دیگر... که این شروعی دوباره است برای درخواستی طبیعی و مبتنی بر عدالت و عدالت خواهی در قبال تمام کسانی که علی رغم عضویت در ارکان مختلف سازمان های مهندسی ساختمان ناقض قاعده منع تعارض منافع هستند
از بانیان وضع موجود نباید در کارها و مسئولیتها استفاده شود*
فردا یک شنبه بیست و یکم اذر ۱۴۰۰ قرار هست در مجلس شورای اسلامی همزمان دو لایحه رتبه بندی فرهنگیان برای جامعه ی ۸۰۰ هزار نفری فرهنگیان ایران با بودجه حدود ۱۲هزار میلیارد تومان پس از کش و قوس های فراوان بعد از ۱۰ سال تصویب گردد با میانگین افزایش حقوق حدود ۲ میلیون تومان برای شش ماه...
♈️و همزمان...
طرح فوق العاده خاص برای کارکنان قوه قضاییه و چند نهاد وابسته با بودجه حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای جمعیت کارمندی حدود ۵۰ هزار
نفر با افزایش ۲تا ۳ برابری کل حقوق‼️
تا شاهد وضعیتی نباشیم که نمایندگان مجلس استان مرکزی یا عضو هییت رییسه مجلس جلوی بحث دستورالعمل تعارض منافع منع استفاده از پروانه بایستند.
پ.ن:رابطه مستقیمی بین بحث شفافیت آرا ، شفافیت اموال و تعارض منافع نمایندگان مجلس هست.
ورود به سیستم - سازمان تامین اجتماعی = این سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان است که به راحتی میتوان با زدن کد ملی مهندسان فهمید لیست بیمه تامین اجتماعی آنها از کجا رد میشود و شاغل در کدام ارگان دولتی یا خصوصی یا مستمری بگیر کجا هستند .
-البته توضیحاتی توسط ایشان در گروهی منتشر شده که پذیرش این توضیحات را به درک خوانندگان میسپاریم.
-بد نیست وزارت راه و شهرسازی از نشانه های وجود سامانه در ساختمان اداری سازمان مطلع باشد. مثلا همین پروژه مورد بحث ، بعد انتشار در فضای مجازی از کارکرد عضو هییت مدیره به دلایل نامعلوم غیب می شود.
اگر سامانه روی سرور یک شرکت معتبر بود(و داخل ساختمان اداری سازمان نبود) چند درصد شانس غیب شدن چنین داده ای وجود داشت!
-ضمنا امیدوارم این پروژه بعد این تحولات از طریق ارجاع نظارت واگذار شود نه از طریق روش های چشم بندی
این که سه سال از مدرک کارشناسی بگذره خیلی جالب نیست.
اکثر اعضای جدید مجری حتی فرق آجرو کله قندو نمیدونند بعد قراره بشن مجری ساختمونی که چهارتا خانواده میخوان توش زندگی کنند.
مهندس مدرک گرفته،رفته سربازی اومده خونده آزمون داده شده ناظر و مجری و ...
پایین اومدن اخلاق حرفه ای،کیفیت ساختمانها و رفتار درون سازمانی و مخصوصا همین پایین اوردن قیمت مجری،اکثرا زیر سر همین افرادی هست که یک روز سابقه اجرایی ندارند و فقط میخوان از بیکاری و بی پولی فرار کنند.
بهتره یه مقدار مثل کارشناسان دادگستری سخت تر بگیرند و تنها به آزمونو چهارتا کلاس بسنده نکنند.
-توضیح دلیل اصلی انگیزه انتخاب طراح توسط مالک خصوصا در بحث شرکت های صوری حقوقی.
-شباهت فساد انتخاب طراح ، مجری و آزمایشگاه توسط مالک(برخی کارمندان شهرداری) که با فسادهای بخش دولتی در انتخاب مشاور و پیمانکار که منجر به تصویب قوانینی همچون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی شد.
-عدم هماهنگی دفتر مقررات ملی ساختمان با بخش های مختلف وزارت در تنظیم پیشنویس لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
-فساد شرکت های صوری حقوقی و چرایی انگیزه انتخاب طراح و ناظر حقوقی توسط مالک ها(همون برخی کارمندان شهرداری).
-اگر دستگاه های نظارتی کشور قوی بودند یک فساد حوزه فنی_مهندسی ۳ سال طول عمر پیدا نمی کرد.
میتوان اطمینان داشت پیشنویس این لایحه بدون مشورت دفتر توسعه مهندسی ، بدون مشورت معاون مسکن وزیر و خود وزیر تهیه شده است.
-میتوان حدس زد که پشت این موضوع شرکت های صوری حقوقی هستند که به سبب ضعف عملکرد سازمان بازرسی استان ها ، سازمان بازرسی کشور ، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه کشور به انتخاب ناظر توسط مالک عادت کردند. اگر ۳ سال پیش یک دستگاه نظارتی جلوی این بساط را میگرفت امروز این حرفها خودش را به اینجا نمی رساند.
-شرکت های صوری حقوقی با ظرفیت مهندسان پایه ۳ ساختمان ج و د میگیرند . همین سوجریان باعث شده دستشان برای تخفیف باز باشد و مالک ها آنها را بخاطر تخفیف انتخاب کنند وگرنه حتی برتری فنی هم این دلالان ندارند وگرنه مالک بخاطر برتری فنی آنها را انتخاب نکرده است.
-انتخاب ناظر توسط مالک همان دعوایی است که بخاطرش یک وزیر (آقای آخوندی) به چالش اساسی کشیده شد. حال قراره مجدد شاهد همان چالش باشیم یا وزیر راه و شهرسازی آقای مانی فر را تغییر خواهد داد؟
سقف کار رو برای مهندسین برداشته و به جاش یه ضابطه اقتصادی قرار داده
با عنایت به نامه شماره 27940/100 مورخ 4/9/1400 مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با بخشنامه شماره 02/100/72162 مورخ 16/06/1400 وزیر راه و شهرسازی و مکاتبه شماره 02/100/302708 مورخ 27/12/1396 وزیر وقت راه و شهرسازی به رییس دیوان عدالت اداری، با موضوع «اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد» که حسب رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 140009970905811124 مورخ 01/04/1400 قابل ابطال تشخیص داده نشده و از آنجا که بر اساس بخشنامه وزیر راه و شهرسازی، نامه اشاره شده تایید و استوار گردیده است، تصویری از این نامه به ضمیمه دستگاههای مشمول به منظور اطلاع کارکنان محترم شاغل در این دستگاه ها منتشر و اعلام میگردد که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، از تاریخ ابلاغیه فوق، نسبت به اجرای آن اقدام مینماید که در مرحله اول تا تعیین دقیق مصادیق (از اداره کل راه و شهرسازی استان استعلام شده است)، تمامی اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره، بازرسان، اعضای هیات مدیره، مشاوران، مسئولین دفاتر نمایندگی و کارکنان ستادی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، از استفاده از پروانه اشتغال بکار مهندسی خود خودداری می نمایند.
یکی از مشکلات و معضلات موجود در سیستم ارائه خدمات نظام مهندسی که در بعضی از استانها وجود دارد حضور فعال افرادی است که در واقع در استان و یا کشور حضور ندارند......
صحبت از آن دسته همکارانیست که در استان (محل عضویت) حضور نداشته و بر خلاف تمام موازین قانونی همچنان با مهر و امضای خود (که در دست شخص دیگری است) به فعالیت حرفه ای پرداخته و کارهای نظارت و طراحی و بعضا مجری ذیصلاح را انجام میدهند.
واقعا چگونه میشود افرادی که چندین سال است به استانی دورتر نقل مکان کرده اند و امکان حضور در استان (برای امر نظارت) را ندارند، همچنان در کارتابل نظارت فعال بوده و از این امتیاز استفاده میکنند.
سوال اینجاست که وظیفه سازمان نظام مهندسی در برخورد با این افراد چیست؟؟؟
آیا سازمان استان از اینگونه تخلفات آگاه است؟؟؟
چگونه است که برخی با بی اعتنایی و زیر پا گذاشتن قانون حق سایر همکاران خود را پایمال میکنند؟؟؟
سازمان استان چگونه باید از حق اعضای مقیم و فعال دفاع کند؟؟؟
آیا سازمان میتواند با این افراد متخلف برخورد قانونی داشته باشد؟؟؟
بررسی های قانونی
-البته وقتی دفتر مقررات ملی ساختمان یک سامانه بابت صدور، تمدید و ارتقا راه اندازی نمی کند یا امور صدور پروانه را به سامانه
G4B
نمی سپارد چنین مشکلاتی در استان ها خلق می شود.
-طرف نهایتا ۷۰ سال عمر می کند، حدود ۲ ماه از ۷۰ سال به انتظار تمدید پروانه نشسته است.
جدیدا هم بهای پروانه ها را افزایش دادند اما دریغ از راه اندازی یک سامانه یا سامانه سپاری موضوعات.
-مگر انتخابات مهندسان به دولت الکترونیک سپرده شد نتایج موفقیت آمیزی نداشت که دفتر مقررات ملی ساختمان ، صدور پروانه را الکترونیکی نمی کند.
-در صورت ادامه روند موجود یک شکایت ترک فعل از وزارت خواهم کرد.
-شما ۴ رای دیوان عدالت اداری در بحث تعارض منافع را مطالعه کردید! ۴ شکایت شده که عضو شورای شهر هستم یا مسئول فاوا شهرداری یا ... و نقشه کنترل نمی کنم لذا نباید مشمول دستورالعمل شوم که دیوان هر ۴ شکایت را رد کرده.
-اصلا مگر شورای انتظامی نقشه کنترل می کرد که ابطال بند منع استفاده از پروانه شورای انتظامی در دیوان عدالت(به استناد بند د ماده ۳۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان) رای نیاورد؟
-لطفا مطالعات خود را بروز کنید و فکر هم نمی کنم در جایی از وزارت ، اصلاح دستورالعمل تعارض منافع در دستور کار باشد اگر هم باشد فعلا دستورالعمل موجود لازم الاجراست. لازم الاجرا را هم به رای هییت مدیره نمی گذارند چون اسمش رویش است.
-تعارض منافع یعنی نباید در کمیسیون استخدامی که برادرم نشسته حاضر شوم ، نباید خرید میزهای سازمان را به شرکت شریک اقتصادی ام بسپارم ، یعنی نباید نقشه خانه پسرم را کنترل کنم و...اینها کجایش به بند د ماده ۳۲ قانون ربط دارد؟
-تعارض منافع فقط بحث منع استفاده ازپروانه اشخاص دستورالعمل تعارض منافع نیست
❄️به زودی در تمام استان ها تعهدنامه عدم تعارض منافع اجباری می شود.
-اینکه با موارد مهم فوق الذکر چرا سازمان بازرسی استان مازندران اقدامات منجر به نتیجه در موارد فوق الذکر نداشته، بحث را پیچیده تر می کند.
عملکرد نامناسب سازمان بازرسی مازندران در استانی که حجم بالایی هتل و مجتمع های تجاری در آن احداث می شود
باعث شده، شاهد نارسایی هایی در حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران باشیم. مثل عدم انتشار شفاف کارکردها(که در مقطعی شفاف منتشر شدند اما لغو شد).
-پاسخ نامه های دستگاه ها به سازمان بازرسی مازندران را که خواندم ، متوجه شدم این سازمان در نظارتش بر راه و شهرسازی + سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران عملکرد قابل دفاعی ندارد. کلا انگار سازمان بازرسی مازندران خیلی مهربان است یا نیروی مهندسی متخصص حوزه را ندارد.