سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌های کاهش مصرف غذا‌های فرآوری شده در رژیم روزانه

بخشی از غذاهای فراوری شده مانند سبزیجات کنسروی، میوه‌های منجمد و لبنیات پاستوریزه می‌توانند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم استفاده شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد جعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: غذا‌های فرآوری شده به تمام غذا‌های کنسروی، بسته بندی، منجمد، پاستوریزه یا قوطی اطلاق می‌شود که بخشی از این غذا‌ها مانند سبزیجات کنسروی، میوه‌های منجمد و لبنیات پاستوریزه می‌توانند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم استفاده شوند.

او بیان کرد: بخش دیگری از غذا‌های فرآوری شده مانند فرآورده‌های گوشتی، نوشیدنی‌ های صنعتی، سس‌های آماده و اسنک‌های حجیم که مقادیر بیش از حد نمک، شکر، افزودنی یا رنگ‌های خوراکی دارند باید محدود شوند تا رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب قابل دستیابی باشد.

دهزاد  به چند راهکار عملی برای کاهش غذا‌های فرآوری شده در زندگی پر مشغله و ماشینی این روز‌ها اشاره کرد که این راهکارها عبارتند از:

دسترسی به میان وعده‌های سالم

اگر مشغول کار‌های روزمره یا برعکس، بی حوصله باشید احتمال اینکه از یک میان وعده فوری ناسالم استفاده کنید بیشتر است، زیرا  آماده مصرف و در دسترس هستنند، بنابراین بهتر است همواره در منزل میان وعده‌های سالم مانند میوه ها، لبنیات و مغز‌ها را در دسترس داشته باشید.

 آب بیشتری بنوشید

چنانچه در طول روز آب  بدن کم شود، میل به نوشیدنی‌های شیرین شده و یا غذا‌های حاوی شکر افزایش می‌یابد زیرا باید در طول روز به طور منظم ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید تا علاوه بر هیدراته شدن بدن از ایجاد اشتهای کاذب و گرسنگی‌های احساسی جلوگیری شود که مصرف آب خنک نیم ساعت پیش از غذا می‌تواند اشتها را کاهش دهد.

 آینده نگر باشید

اگر در طول هفته فرصت آزادی برای غذا درست کردن دارید، می‌توانید از قبل به وعده‌های غذایی روز‌های شلوغ خود فکر کنید و مقادیر بیشتری غذا آماده کنید و در یخچال یا فریزر قرار دهید تا احتمال سفارش فست فود، غذا‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس یا غذا‌های بیرون بر، کاهش یابد.

 هدفمند خرید کنید

چنانچه برای خرید به فروشگاه می‌روید از قبل لیست نیازمندی‌ها را یادداشت کرده و همراه داشته باشید، اگر به مواد غذایی یک قسمت از فروشگاه احتیاجی ندارید، بهتر است از آن قسمت عبور نکنید.

زرق و برق بسته بندی تنقلات و غذا‌های فراوری شده امکان دارد هر کسی را ترغیب کند پس به لیست پایبند بمانید زیرا بهترین راه کم کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده، نخریدن آنها است.

 جایگرین غذایی مناسب پیدا کنید

به جای مصرف سس‌های فرآوری شده سالاد، از روغن زیتون، سرکه بالزامیک، آب لیمو، آب غوره، ماست طعم دار شده با سیزیجات معطر استفاده کنید.

به جای استفاده از تنقلات آماده از ذرت بو داده کم نمک خانگی، میوه‌های خشک شده، کشمش، مویز و توت خشک استفاده کنید.

به جای مصرف نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های صنعتی از  آب میوه طبیعی، دوغ کم چرب، کم نمک و یا آب طعم دار شده با تکه‌های میوه استفاده کنید.

به جای استفاده از کیک و بیسکوییت در وعده صبحانه یا میان وعده، از لقمه‌های خانگی نان و پنیر، ارده و شیره و تخم مرغ آب پز استفاده کنید زیرا در وعده صبحانه فرصت کافی ندارید، آن را از شب قبل حاضر کنید.

 تغییرات را آهسته انجام دهید

چنانچه در رژیم غذایی روزانه خود مقادیر زیادی از غذا‌های فرآوری شده دارید، احتمال حذف ناگهانی بهترین راه نیست و باید با هدف حذف غذا‌های فرآوری شده به چشم یک هدف بلند مدت نگاه کنید تا اینکه آن را یک راهکار موقتی و زودگذر ببینید، تغییرات بهتر است به تدریج ایجاد شده تا تبدیل به عادت شوند.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.