سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی کار با جدول (قسمت ۲۲)

آموزش جامع نرم‌افزار مایکروسافت ورد در باشگاه خبرنگاران جوان ارائه شده است؛ برای آشنایی کامل با این برنامه کاربردی با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون  فعالیت چشم‌گیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزار‌های کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.

در این سری از جلسات آموزشی قصد داریم به نرم افزار مایکروسافت ورد بپردازیم. برنامه Microsoft Word یک برنامه تجاری-بازرگانی برای ارائه مطلب است که توسط شرکت Microsoft برای سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش (نسخه ۸) نوشته و عرضه شده است. نسخه‌ای که این آموزش در قالب آن تهیه شده است Microsoft Word 2010 است. برنامه Microsoft Word ابزاری برای ارائه اطلاعات است که از انواع متن‌ها، شکل‌ها، طراحی‌ها، عکس‌ها و رسانه‌های چندگانه در کنار سایر محصولات Microsoft Office مانند Excel، پشتیبانی می‌کند.

شما می‌توانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word از طریق لینک زیر مشاهده کنید:


بیشتر بخوانید: آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی ساختن جدول و استفاده از سطر و ستون (قسمت ۲۱)


چگونگی انتقال جدول در مایکروسافت ورد

در این فصل در مورد حرکت دادن جدول در مایکروسافت Word 2010 بحث می‌کنیم. در مایکروسافت Word شما این امکان را دارید که یک جدول را همراه با محتوای آن از یک موقعیت به موقعیت دیگر حرکت داده و منتقل کنید. در این فصل مراحلی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها، بتوانید یک جدول را درون سند حرکت دهید.

حرکت دادن و انتقال جدول:

در این قسمت مراحلی را ذکر می‌کنیم که به کمک آن‌ها یک جدول را درون یک سند ورد جابه‌جا کنید.

مرحله اول: نشانگر موس خود را روی جدولی که می‌خواهید آن را از یک محل به محل دیگر منتقل کنید، ببرید. همانطور که در شکل زیر مشخص شده است، زمانی که نشانگر خود را داخل جدول می‌آورید، در گوشه‌ سمت چپ بالای جدول یک علامت به علاوه کوچک ظاهر می‌شود.

مرحله دوم: روی آیکون کوچک به علاوه کلیک کنید تا تمام جدول انتخاب شود. هنگامی که جدول انتخاب شد، از دکمه‌ Cut استفاده کنید تا جدول از موقعیت فعلی خود بریده شود. برای این کار می‌توانید از کلید میان‌بر Ctrl + X نیز کمک بگیرید.

مرحله سوم: نشانگر درج را در محلی قرار دهید که می‌خواهید جدول را به آن مکان منتقل کنید و سپس از دکمه و دستور Paste استفاده کنید تا جدول در محل جدید الصاق شود. برای آسان‌تر شدن کار می‌توانید از کلید میان‌بر Ctrl + V نیز استفاده کنید.

 

چگونگی تغییر اندازه جدول در مایکروسافت ورد

در این مبحث در مورد تغییر اندازه جدول در مایکروسافت Word 2010 صحبت می‌کنیم. مایکروسافت Word این امکان را برای شما فراهم می‌کند که یک جدول را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید متناسب با نیاز خود اندازه جدول را کوچک‌ یا بزرگ‌ کنید.

تغییر اندازه‌ جدول:

در این قسمت مراحلی را برای تغییر اندازه‌ یک جدول در سند Word مطرح می‌کنیم.

مرحله اول: نشانگر موس خود را روی جدولی ببرید که می‌خواهید اندازه آن را تغییر دهید. مانند شکل زیر، همان گونه که موس خود را داخل جدول قرار می‌دهید، یک آیکون به‌علاوه کوچک در گوشه‌ بالا سمت چپ برای شما ظاهر خواهد شد و در گوشه سمت راست پایین هم یک آیکون Resize در دسترس قرار می‌گیرد.

مرحله دوم: نشانگر موس خود را روی آیکون Resize Icon ببرید تا وقتی که علامت نشانگر شما به شکل یک فلش قطردار دوطرفه درآید و دقیقا همان زمان باید دکمه سمت چپ موس را فشار دهید و در مدت تغییر دادن اندازه جدول دکمه موس را به حالت فشرده نگه دارید. برای کوچکتر کردن اندازه جدول، آن را به بالا و برای بزرگتر کردن اندازه‌ جدول آن را به سمت پایین بکشید. برای تغییر دادن پهنا یا ارتفاع جدول به طور هم‌زمان نیز می‌توانید قطر جدول را به طرفین بکشید.

چگونگی ترکیب سلول‌های جدول در مایکروسافت ورد

در این فصل در مورد چگونگی ترکیب سلول‌های جدول در مایکروسافت Word 2010 صحبت می‌کنیم. در مایکروسافت Word این امکان برای شما وجود دارد که دو یا چند سلول از جدول را با هم ترکیب کنید تا تبدیل به یک سلول بزرگ شود. معمولا لازم است که ستون‌های سطر اول را ترکیب کنید تا عنوان جدول ساخته شود. می‌توانید سلول‌های جدول را هم به صورت ستونی و هم به صورت سطری ترکیب کنید، اما ترجیحا نمی‌توانید سطر‌ها را به صورت قطری ترکیب کنید. در این فصل به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید چند سطر یا ستون را با هم ترکیب کنید.

ترکیب کردن سلول‌ها:

در ادامه مراحل ترکیب سلول‌های جدول در ورد را مشاهده می‌کنید:

مرحله اول: نشانگر موس خود را داخل اولین سلولی که قصد ترکیب کردن آن را دارید، قرار دهید. حالا کلید Shift را فشار داده و سپس روی سلول‌های اطراف آن سلول‌هایی که می‌خواهید با سلول اول ترکیب شوند، کلیک کنید. این کار سلول‌هایی که روی آن‌ها کلیک می‌کنید را هایلایت می‌کند و آن‌ها را برای ترکیب شدن با هم آماده می‌کند.

مرحله دوم: اکنون نوار Layout tab را باز کرده و سپس روی  Merge Cells کلیک کنید تا همه‌ سلول‌های انتخاب شده با هم ترکیب شوند.

پس از ترکیب کردن سلول‌ها، محتوا‌های آن‌ها نیز درهم آمیخته خواهند شد که بعدا خودتان می‌توانید آن محتوا‌ را سامان دهید. برای مثال می‌توانید سلول‌های ترکیب شده را به یک عنوان یا به یک توضیح تبدیل کنید.

مخاطبان عزیز دریچه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید سوالات، مشکلات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات همین گزارش ارسال کنید تا در بخش‌های بعدی این آموزش تا حد امکان به آنها پرداخته شود.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: قسمت اول/ چگونه کار با مایکروسافت ورد (Microsoft Word) را آغاز کنیم؟ +آموزش تصویری


انتهای پیام/

قسمت بیست‌ و‌ دوم/ آموزش رایگان استفاده از برنامه مایکروسافت ورد (Microsoft Word) از مبتدی تا پیشرفته

برچسب ها: فناوری ، آفیس ورد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۵۴ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
مراحل اولش کو هر چی میگردم نیست ک
مطیع
۰۹:۵۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز
در متن لینک قسمت 21 درج شده، برای دیدن قسمت‌های قبلی باید یکی یکی از طریق لینک‌هایی که در هر گزارش وجود داره به گزارش قبلی مراجعه کنید...