جلسه کمیسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی به ریاست خلیل شریفی رئیس کمیسیون و با حضور مدیرکل منابعطبیعی و آبخیزداری استان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و سایر اعضا برگزار شد، برندسازی محصول بادام استان و تکمیل زنجیره ارزش بادام از مهمترین دستور کارهای این جلسه بود.
خلیل شریفی رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مصوبات آخرین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد انجمن تخصصی بادام جلسهای با محوریت برندسازی بادام داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفتیم این موضوع در کمیسیون کشاورزی مطرح و در خصوص آن تصمیمگیری شود.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام در کشور محسوب میشود، بادام مامایی در بین سایر ارقام بادام تولیدی استان، جنبه صادراتی بیشتری دارد و عمده بادام مامایی تولیدی به کشور هند صادر میشود.
شریفی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۱۴۰۰ تن بادام و مغز بادام از چهارمحال و بختیاری صادر میشود، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر صادرکنندگان بادام بهصورت فلهای مغز بادام را صادر میکنند، این استان از قافله برندسازی بادام عقب مانده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در جلسه آتی این کمیسیون موضوع شهرک تخصصی بادام استان مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: راهاندازی هر چه سریعتر این شهرک یک اولویت در استان محسوب میشود.
وی بیان کرد: برای حل مشکلات و معضلات در حوزه تولید، فروش و صادرات بادام از استان نیازمند راهکارها و پیشنهادات عملی هستیم، با شرایط موجود قطعا تولید بادام در چند سال آینده صرفه اقتصادی نخواهد شد.
بیشتر بخوانید
شریفی با تاکید بر اینکه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام در اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است، یادآور شد: این انجمن همانند یک صنف در استان برای پیگیری موضوعات مرتبط با این حوزه فعال شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برای برندسازی بادام از نظرات صاحبنظران استفاده خواهیم کرد، کارگروه تخصصی بادام ذیل کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و با حضور صاحبنظران در این حوزه تشکیل خواهد شد.
وی افزود: بادام یکی از ظرفیتها در حوزه تولید محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری است، حلقههای ارزش این محصول باید بومیسازی شود.
در ادامه جلسه سعید فیاضی، نائب رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در یک جلسه نمیتوان برای برندسازی بادام استان نتیجهگیری و آن را بهثمر نشاند، اظهار کرد: باید چند موضوع در خصوص برندسازی محصول بادام مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: تعیین ویژگیهای بادام تولیدی در چهارمحال و بختیاری، شناسایی رقبا، شناسایی بازارهای هدف صادرات، تعیین چشمانداز تولید و صادرات بادام و یکپارچهسازی تجار در این حوزه از جمله ضرورتها در حوزه برندسازی بادام استان است.
فیاضی خاطرنشان کرد: بادام با نشانهای تجاری مختلف در جهان عرضه میشود، برای رسیدن به هدف برندسازی بادام نیاز به جلسات تخصصی هستیم.
بهنام علیخانی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اتاق بازرگانی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه برندسازی نیازمند رعایت موارد مختلفی است، اظهار کرد: این موضوع با حضور کارشناسان این حوزه نتایج ارزشمندتری را به دنبال دارد.
وی عنوان کرد: در حوزه برند سازی، ابتدا محصول باید هویتبخشی شود و سپس با شناسایی رقبا، بازار هدف و مشخص نمودن چشمانداز به بررسی برندسازی بپردازیم، هر برند باید بیانگر یک موضوع هدفدار باشد و صادرات هر برند خود تابع شرایط متفاوتی است.
علیخانی در پایان تاکید کرد: حضور در نمایشگاههای خارجی در حوزه برندسازی و فروش بسیار موثر است و در زمینه برندسازی برخی اوقات ارتباطی بین تولید و برندسازی نیست، بنابراین تشکیل کارگروههای کارشناسی در این موضوع امری ضروری است.