چین: محدودیت‌های صادراتی اروپا دلیل عدم توازن تجاری با پکن است

چین دلیل کسری تجاری اروپا در روابط با این کشور را محدودیت‌های صادراتی بروکسل خواند.

ارزش پایین «یوان» واحد پول چین در برابر سایر ارز‌های خارجی و نیز قدرت بالای این کشور در تولید کالا و خدمات ارزان قیمت باعث شده است پکن توانایی بالایی در حوزه صادرات داشته باشد. تراز تجاری خارجی بالا گرچه برای چین یک مزیت محسوب می‌شود، اما شرکای تجاری این کشور از این موضوع راضی نیستند.

به گزارش تله تریدر، وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) به اظهارات «والدیس دامبروسکی» معاون اجرایی کمیسیون اروپا که گفته بود روابط تجاری اتحادیه اروپا و چین بسیار نامتعادل است و پکن از مازاد تجاری بزرگی سود می‌برد، پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره به رسانه‌ها گفت: «اگر طرف اروپایی به طور جدی به دنبال حل مشکل عدم تعادل تجاری است نباید در این زمینه پکن را مقصر بداند بلکه باید محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات کالا و خدمات به چین را لغو کند.»

وی افزود: «مازاد تجاری پیش آمده میان دو کشور ناشی از سیاست عامدانه چین نیست بلکه این موضوع ناشی از نتایج اثرات ترکیبی ساختار صنعتی، تقسیم کار صنعتی، روش‌های تجاری و عوامل خارجی است. شرکت‌های حوزه یورو برای مدت طولانی از تجارت میان چین و اتحادیه اروپا سود جسته‌اند و دلیل کسری تجاری این کشور در برابر چین اعمال محدودیت اروپا در صادرات محصولات با فناوری پیشرفته به پکن است.»

گفتنی است پیش‌تر اتحادیه اروپا همگام با آمریکا اقدام به اعمال محدودیت‌هایی علیه صادرات کالا‌هایی که در آن‌ها از فناوری پیشرفته استفاده شده است (مانند ریز تراشه) به چین کرد. پکن اکنون می‌گوید محدودیت‌های اعمال شده بروکسل دلیل عدم توازن تجاری میان دو طرف است و چین در این زمینه مقصر نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار