صندوق بین‌المللی پول: توقف صادرات غلات اوکراین مواد غذایی را در جهان گران می‌کند

صندوق بین‌المللی پول از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بهای مواد غذایی در جهان درپی توقف صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه خبر داد.

صندوق بین‌المللی پول درباره شرایط اقتصادی و نیز بحران غذایی در جهان هشدار داد. 

به گزارش تله تریدر، «پیر اولیویه گورینشاس» اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول امروز (سه‌شنبه) هشدار داد انتظار می‌رود با تعلیق توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه فشار بیشتری بر بهای مواد غذایی وارد شود که این امر می‌تواند بهای مواد غذایی را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد. 

وی افزود: «ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه بسیار حیاتی بود، زیرا باعث ایجاد اطمینان از عرضه کافی مواد غذایی به بازار جهانی می‌شد. این ابتکار عمل تاکنون باعث صادرات ۳۳ میلیون تن محصولات کشاورزی به جهان شده بود که این امر به کاهش بهای مواد غذایی کمک کرده بود.»

این اقتصاد دان ارشد صندوق بین‌المللی پول در ادامه درباره اقتصاد چین گفت: «پکن گرچه در سه ماه نخست سال جاری شاهد رشد اقتصادی قوی بوده است، اما همانطور که داده‌های مربوط به سه ماهه دوم مشهود است، انتظار می‌رود این فعالیت در آینده تضعیف شود.»

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین در سال جاری ۵.۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ درصد برسد. همچنین این نهاد پیش‌بینی کرده است رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و ۲۰۲۴ به ۳ درصد برسد. 

همچنین براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در جهان در سال جاری ۶.۸ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۵.۲ درصد خواهد رسید. افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی کشور‌های جهان یکی از دلایل کاهش نرخ تورم در آینده خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۴:۰۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
پیرِ اولیه ی گوریل شانس ، برو این دام بر مرغ دگر نِــــــــــه
برو ما رو سیاه نکن ، ما بچه ی همون طرف های دریای سیاهیم
ما خودمون نقاشیم ، گنجیشک رو رنگ می کنیم به جای قناری گلاستر می فروشیم
موتور گازی رو به جای پهپاد (برای کشتن یهودی های فاشیست اوکراین)
آخرین اخبار