آمریکا برای توافق عربستان با انصارالله چراغ سبز نشان داد

گاردین ادعا کرد آمریکا برای اینکه عربستان را به تله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بکشد، به توافق صلح ریاض با انصارالله چراغ سبز نشان داده است.

روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد که آمریکا به عربستان سعودی برای احیای توافق صلح با انصارالله یمن چراغ سبز نشان داده است. این چراغ سبز به این دلیل است که واشنگتن قصد دارد سعودی‌ها را به تله عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی بکشاند تا درگیری در غزه را متوقف کند، در حالی که ریاض هم می‌خواهد از جنگ یمن خود را کنار بکشد.

بر اساس گزارش القدس العربی، گاردین گفت: تصمیم آمریکا برای مرتبط نگه داشتن عربستان سعودی با روند صلح با اسرائیل، واشنگتن را بر آن داشت تا ریاض را دور از مرکز توجه نگه دارد و تلاش کند تا توافق صلح با انصارالله یمن را که از چند ماه پیش کشتی‌های صهیونیستی را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند، احیا کند.

ویژگی‌های طرح راه صلح در یمن که توسط سازمان ملل تهیه شده بود، در اوایل دسامبر مورد توافق قرار گرفت، اما پس از حمایت یمن از غزه این مذاکرات متوقف شد. به نظر می‌رسد که عربستان سعودی با حمایت هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن می‌خواهد با این طرح پیش برود، حتی اگر منجر به تأمین بودجه قابل توجهی برای یمنی‌ها شود و حکومت انصارالله را تحکیم کند. 

گروندبرگ پس از حمایت دولت نجات ملی یمن ار فلسطین، به متخاصمانی که وابسته به امارات و عربستان و مخالف دولت نجات ملی در صنعا هستند، گفت که مذاکرات صلح وقتی درگیری در دریای سرخ ادامه دارد پیش نخواهد رفت، اما گروندبرگ پس از مدتی در جلسه شورای امنیت گفت: با وجود مناقشه، راه حل مسالمت آمیز و عادلانه ممکن است.

طرح راه صلح تهیه شده توسط سازمان ملل منعکس کننده مذاکرات دو جانبه قبلی بین سعودی‌ها و انصارالله است و شامل مبالغی است که طی یک دهه از حمله ائتلاف سعودی به یمن به عنوان جبران حقوق عمومی به این کشور پرداخت خواهد شد.

انصارالله خواهان توافق با سازمان ملل یا سعودی‌هاست. به نظر می‌رسد سعودی‌ها نیز برای توقف عملیات نظامی خود در یمن عجله دارند، اما بن بست بین آمریکا و دولت نجات ملی یمن را احساس می‌کنند. با این حال اکنون به نظر می‌رسد که آمریکا با موضع عربستان برای خروج از یمن موافق است، زیرا واشنگتن می‌خواهد جنگ در غزه را متوقف کند، فضای دیپلماتیک باز کند، سعودی‌ها را متقاعد کند که با یک معاهده دفاعی با آمریکا موافقت و روابط با رژیم صهیونیستی را عادی کنند.

ادعا شده است واشنگتن برای متقاعد کردن انصارالله یمن به منظور توقف حملات علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ پیشنهاداتی از جمله تسریع در مذاکرات طرح صلح و رفع محدودیت‌ها بر تجارت یمن، ارائه کرده است. از سویی دیگر انگلیس از رویکرد سختگیرانه علیه یمنی‌ها حمایت می کند. از نظر لندن توجیهی برای امضای توافقنامه صلحی که به نفع انصارالله یمن باشد، وجود ندارد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اون رئیس جمهور وطن فروش یمن دولت را منحل کرد فرار کرد عربستان ،به امید اینکه اربابش یمن را از حوثی ها تحویل بگیرد دودستی تحویل نوکرش دهد?????خبری ازش نیست کجا گوسفند میچرونه ؟یا برای شازده های سعودی شتر میچرونه وطن فروش?????؟؟؟
آخرین اخبار