سازمان ملل درباره امکان فاجعه انسانی در سودان هشدار داد

سازمان ملل متحد پس از بررسی مناطق درگیری در سودان درباره امکان بروز فاجعه انسانی در این کشور هشدار داد.

 پس از دیدار میدانی گروه اعزامی سازمان ملل متحد از مناطق درگیری در سودان، این سازمان درباره امکان بروز فاجعه انسانی در این کشور آفریقایی هشدار داد.

به گزارش المیادین، بر اساس هشدار سازمان ملل متحد، حدود بیست میلیون نفر در سودان توانایی دستیابی به لقمه نانی برای سیر کردن خود را ندارند. شبح جنگ بر زندگی تمام مردم سودان، به ویژه کودکان سایه افکنده و بحران را در این کشور به فاجعه تبدیل کرده است.

تد شیبان، جانشین مدیر اجرایی اقدامات بشردوستانه و عملیات امداد رسانی یونیسف می‌گوید: «سودان قبل از آغاز جنگ یعنی قبل از پانزدهم آوریل هم از بحران انسانی رنج می‌برد، اما امروز که بیش از ۱۱۰ روز از درگیری‌های وحشیانه در این کشور می‌گذرد این بحران به فاجعه تبدیل شده است، فاجعه‌ای که آینده نسلی از کودکان و جوانان یعنی بیش از ۷۰ درصد جامعه را تهدید می‌کند.»

آمار آنانی که در این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند دو برابر شده است. در شرایطی که سودان اگر از اراضی کشاورزی و سرمایه‌های حیوانی خود بهره برداری درست کند قادر است غذای یک میلیارد انسان را تامین کند. از نظر منطقه ای، شرایط در استان‌های خرطوم، کردوان و دارفور بدتر است، چون نیمی از ساکنانشان از گرسنگی حاد رنج می‌برند. 

جانشین مدیر اجرایی اقدامات بشردوستانه و عملیات امدادرسانی یونیسف ادامه داد: «آمار‌ها فاجعه بار است، ۲۴ میلیون نفر از جمله ۱۴ میلیون کودک، به کمک‌های غذایی و بشردوستانه دیگر نیاز دارند. این میزان کودک برابر با آمار تمام کودکان در کلمبیا، فرانسه، آلمان و تایلند است.» 

سازمان فائو اوضاع سودان را ناگوار خواند به ویژه اینکه شش میلیون و سیصد هزار نفر از سودانی‌ها نامشان در زمره کسانی ثبت شده است که در مرحله چهارم از مراحل گرسنگی حاد قرار دارند. این مرحله بالاترین سطح در رتبه بندی فائو است به همین دلیل این سازمان بین المللی خواستار حمایت‌های بشردوستانه فوری و گسترده به بخش‌های روستایی سودان شده است. 

درگیری‌های چند ماهه از سودان وجهه تیره و تار ترسیم کرده است، این شرایط به مرور زمان با ایجاد هرج و مرج در بازار و گرانی افسار گسیخته مواد غذایی، بیشتر شد تا مسیر دسترسی به کالا و خدمات اساسی در این کشور مسدود شود، ضمن اینکه قطع برق در ساعات طولانی، توقف فعالیت کشاورزان، در کنار ایجاد موانع در برابر امدادرسانی، شرایط این کشور را فاجعه بار کرد. در شرایطی که سودان نامش را در تاریخ با عنوان «سبد غذایی جهان» ثبت کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار