چین: بایدن یا سخنانش را جبران کند و یا منتظر عواقب آن باشد

سفارت چین به شدت به سخنان توهین آمیز بایدن علیه رئیس جمهور این کشور واکنش نشان داد.

با آنکه تصور می‌شد سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به چین و دیدار با مقامات ارشد این کشور به کاهش تنش‌ها میان قدرت اول و دوم اقتصاد جهان منجر شود، اما تنها یک روز پس از اتمام این سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی عوام پسندانه و انتخاباتی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را دیکتاتور خطاب کرد تا بار دیگر رویکرد‌های خصمانه واشنگتن علیه پکن را نشان دهد. با این حال، مقامات چین با آنکه به دنبال آرام کردن جو ایجاد شده هستند، اما نمی‌خواهند بی تفاوت از کنار توهین رئیس جمهور آمریکا گذر کنند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر چین در واشنگتن امروز (پنجشنبه) اعلام کرد کاخ سفید یا باید با انجام اقداماتی سخنان توهین آمیز به شی جین پینگ را جبران کند و یا منتظر عواقب آنچه انجام داده بماند. 

سفارت چین با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: شی فنگ، سفیر جمهوری خلق چین در واشنگتن روز گذشته شدیدترین مراتب اعتراضی خود را نسبت به توهین بایدن به رئیس جمهور چین به گوش مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا رساند. 

در این بیانیه آمده است: دولت چین و مردم این کشور به هیچ عنوان سخنان تحریک آمیز علیه مقامات ارشد چین را نپذیرفته و به آن پاسخ قاطعی خواهند داد. ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم به صورت فوری و جدی اقدامات لازم به منظور خنثی کردن تاثیرات منفی این سخنان را انجام داده و در غیر این صورت منتظر عواقب جدی سخنان خود باشند. 

این بیانیه سخنان رئیس جمهور آمریکا را تضعیف کننده روابط میان دو کشور و حسن رفتار دیپلماتیک دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار