فارن افرز:

دوره اثرگذاری تحریم‌های آمریکا ممکن است به زودی به پایان برسد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با ذکر روش‌های مختلف برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، پیش‌بینی کرده که طی زمان ممکن است تحریم‌ها تاثیر کمی داشته باشند.

نشریه فارن افرز نوشت: تحریم‌ها مدت هاست سلاح دیپلماتیک مورد علاقه آمریکا بوده است. پاسخ دولت بایدن به حمله روسیه به اوکراین نمونه‌ای از این موارد است: دولت بایدن فوراً مجموعه‌ای از اقدام‌های اقتصادی تنبیهی را بر مسکو تحمیل و سایر دولت‌ها را به انجام این کار دعوت کرد.

اینکه تحریم‌ها ابزار محبوب سیاستگذاران آمریکاست منطقی است. آن‌ها با این کار خلأ میان بیانیه‌های دیپلماتیک توخالی و مداخله‌های نظامی مرگبار خود را پر می‌کنند. با این حال، روز‌های طلایی تحریم‌های آمریکا ممکن است به زودی به پایان برسد.

از آنجایی که واشنگتن بیش از پیش به تحریم‌ها تکیه می‌کند، بسیاری از کشور‌ها آغاز به مقاوم کردن اقتصاد خود در برابر چنین اقداماتی کرده اند. به ویژه سه رویداد در دهه گذشته آن‌ها را متقاعد کرده است که این کار را انجام دهند. در سال ۲۰۱۲، آمریکا ارتباط ایران را با سوئیفت، سامانه پیام رسانی جهانی که تقریباً همه پرداخت‌های بین‌المللی را امکان‌پذیر می‌کند، قطع کرد. دیگر دشمنان آمریکا به این موضوع توجه کردند و نمی‌دانستند آیا آن‌ها ممکن است خود کشور بعدی باشند یا نه.

سپس، در سال ۲۰۱۴، کشور‌های غربی پس از ضمیمه شدن کریمه به روسیه، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند و این مساله مسکو را بر آن داشت تا استقلال اقتصادی را در اولویت قرار دهد. سرانجام، در سال ۲۰۱۷، واشنگتن جنگ تجاری را با پکن آغاز کرد که به سرعت به بخش فناوری رسید. با محدود کردن صادرات دانش نیمه هادی آمریکا به چین، آمریکا به دشمنان خود هشدار داد که دسترسی آن‌ها به این فناوری حیاتی ممکن است قطع شود.

این سه بخش به ظهور پدیده‌ای جدید دامن زده است: مقاومت در برابر تحریم ها. قدرت آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه سایر کشور‌ها ناشی از اولویت دلار آمریکا و نظارت آمریکا بر کانال‌های مالی جهانی است. پس منطقی است که دشمنان آمریکا به دنبال نوآوری‌های مالی باشند تا اینگونه برتری‌های آمریکا را کاهش دهند. چنین کشور‌هایی به طور فزاینده‌ای این نوآوری‌ها را در قرارداد‌های مبادله ارز، جایگزین‌های سوئیفت و ارز‌های دیجیتال پیدا کرده اند.

یکی از راه‌هایی که کشور‌ها خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم‌تر کرده‌اند، تبادل دو جانبه ارز است که به آن‌ها اجازه می‌دهد دلار آمریکا را دور بزنند. مبادلات ارزی، بانک‌های مرکزی را مستقیماً به یکدیگر متصل می‌کند و نیاز به استفاده از ارز سوم را برای تجارت از بین می‌برد. چین از این ابزار استقبال کرده و با بیش از ۶۰ کشور از جمله آرژانتین، پاکستان، روسیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی قرارداد‌های مبادله ارز امضا کرده است. هدف پکن روشن است: اینکه شرکت‌های چینی بتوانند کانال‌های مالی آمریکا را در زمانی که می‌خواهند دور بزنند.

هند در سال ۲۰۱۹ موشک‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد. این معامله ۵ میلیارد دلاری باید سبب اعمال تحریم‌های آمریکا می‌شد. اما هند و روسیه یک قرارداد مبادله ارزی را که به زمان شوروی باز می‌گردد، احیا کردند. هند موشک‌های روسی را با استفاده از ترکیبی از روبل و روپیه هند خریداری کرد و در نتیجه از تحریم‌های آمریکا که می‌توانست برای توقف فروش استفاده شود، دوری کرد.

راه دیگری که کشور‌ها برای اثبات خود در دستور کار قرار داده اند، گسترش سامانه‌های پرداخت غیرغربی است.  جایگزین چین که با نام سامانه پرداخت بین بانکی فرامرزی (CIPS) شناخته می‌شود، هنوز با سوئیفت قابل مقایسه نیست. اما وجود CIPS یک پیروزی برای مسکو و پکن است: هدف آن‌ها داشتن جایگزینی کارآمد برای سوئیفت است، نه بزرگترین سامانه پرداخت. آنچه برای روسیه و چین اهمیت دارد این است که حدود ۱۳۰۰ بانک در بیش از ۱۰۰ کشور به این چارچوب پیوسته اند. اگر ارتباط روسیه و چین با سوئیفت قطع شود، سامانه پشتیبان آن‌ها آماده است.

سومین ابزاری که دشمنان آمریکا برای فرار از تحریم‌ها از آن استفاده می‌کنند، ارز دیجیتال است. در این زمینه چین پیشتاز است.

به‌ طور جداگانه، قرارداد‌های مبادله ارز، سامانه‌های پرداخت جایگزین و ارز‌های دیجیتال تأثیر زیادی بر اثربخشی تحریم‌های آمریکا ندارند. اما این نوآوری‌ها با هم، به طور فزاینده‌ای به کشور‌ها این امکان را می‌دهد که از طریق کانال‌های ضد تحریم تراکنش‌ها را انجام دهند. این روند غیرقابل برگشت به نظر می‌رسد.

افزایش کانال‌های مالی ضد تحریم علاوه بر تضعیف اثربخشی تحریم‌ها، به این معنی است که آمریکا به طور فزاینده‌ای هنگام شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی جهانی به نقطه کور خواهد خورد. همه این‌ها به این معنی است که طی یک دهه، ممکن است تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاثیر کمی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
بهترین راه نجات از دست تحریمای امریکا اتحاد شرقیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
تحریم نعمته ؛ البته برای بعضی ها
تحریم کاغذ پاره است ؛ البته برای بعضی ها
تحریم بی اثر خواهد شد؛ البته برای بعضی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
مرگ بر منافقین داخلی کہ از دشمن خارجی بدتر ھستن
شجاعت بہ خرج بدید و مردم پشت سر شما ھستن و حمایت میکنن این دلار کہ مافیای سرمایہ داری از اول وارد اقتصاد کشور کردہ رو از اقتصاد بکشید بیرون و مثل بعضی از کشورھا با پول ملی ھمون کشورھا معاملہ کنید تا بعد ببینید چطور سر اژدھای مافیای ثروت کہ ھزار سرن زدہ میشہ
ی عدہ حرام خور رزل نبض اقتصاد با دلار گرفتن دستشون و ھر وقت بخوان ببین دارہ از دارایشون کم میشہ یا ارباب نقشش با آشوب و فتنہ نگرفتہ ی التھاب وارد بازار میکنن
این مملکت ھر چی میکشہ از این دلار لعنتیہ کہ بہ دست مافیای سرمایہ دار بالا و پایین میشہ
خدا لعنتشون کنہ
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
خودمون هم آدمهای بدی هستیم بهم رحم نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اره مثل زمستان اروپا
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۲:۱۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دلار هر چه گران تر شود خودش بی عرضه تر می شود. تحریم قانونیه؟ تحریم منشا قانون داره؟ زرت و زرت تحریم از پس تحریم !!! کدامین قاعده در دنیا وجود دارد که این طور زاد و ولد کند؟ بجز ویروس؟ دلار ویروسه و باید نابود بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۱
بیخیال دروغ نگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۱
مردم نمیدونن این افزایش قیمت دلار چه فاجعه ای هست
مثل سم زمان بره تا اثر خودشو نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
یه جایی همین نزدیکی
۲۲:۰۸ ۰۶ دی ۱۴۰۱
باشگاه جوان وجدان داشته باشید از گرونی و وضعیت داغون جامعه گزارش و خبر تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۶ دی ۱۴۰۱
آره بنزین را بدیم لیتری ۵۰۰ تحریم ها را دور میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۶ دی ۱۴۰۱
امریکا اگر بدونه تحریم چه سودی برا جمهوری اسلامی داره سریع برمیداره بهترین سود رو دارن از تحریم میبرن همه چی رو صدبرابر با مردم کشور دارن حساب میکنند وهمه چیز رو گردن تحریم میندازن تمام مشگلات وبیلیاقتی ها رو دزدی واختلاس رو وبرای دور زدن تحریم حتی نفت کشور رو با امسال زنجانی به جیب میزنند بهترین موقعیت رو براشون ایجاد کردن وهر کس هم اعتراض کنه میگن تقصیر تحریمهای ظالمانست وتنها مردم ضعیف وفقیر کشورن که توان تحریم رو به دولت وحکومت میدن پولدارها ثروتهای افسانه ای بدست اوردن فقط مردم عادی وفقیر له شدن مریضی که نداره ومحتاج داروست باید از همه چی بگذره تا بتونه دارو قاچاق تهیه کنه که با دور زدن تحریم وارد شده وتو بازار ازاد میفروشن دولت ازخداشه همیشه تحریم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۱
گفته این مطلب از خود نشریه امریکایی است مزدوران شرق و غربگدایی که خود را باور ندارید
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۵۵ ۰۶ دی ۱۴۰۱
اگر ما تلاشی خستگی ناپذیر و صدها برابر برای آبادی کشورمان انجام دهیم صد کشور همانند امریکا و انگلیس و دیگر دشمنان هم کاری از دستشان بر نمی آید ضعفها از کم کاری مدیران و مسولان و کارمندان کم کار و ناشایست است که دلسوز و تلاشگر برای خود و زیستگاه فرزندان آینده و آیندگان خود نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۶ دی ۱۴۰۱
داداش مفت خورهای بی عرضه که توانایی درامد سالم ندارن و در سایه تحریم ارتزاق میکنن اینجا تشریف دارند
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۹:۵۶ ۰۶ دی ۱۴۰۱
اشتباهی مثبت دادم چرت و پرت و مفتگویی نکن اینجا زحمتکشانی هستند که تو به گرد پایشان هم نمیرسی مفتخور غرب و شرق گدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۶ دی ۱۴۰۱
اونم پایان بپذیره فقط ده درصد تاثیر داره ما تحریم داخلی هستیم و مقصرم خوده دولت است اینترنت و مسکن و خودرو و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دولت کار خوبی کرد که اینستا را قطع کرد.دستش درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۱
قوانین اقتصادیک مجموعه علمی پذیرفته شده بین المللی است، (شایدکامل نباشد،شایدکشورهای سرمایه داری که راس هستندخیلی مواقع زیاده خواه!) ولی بدیهی است چنانچه خدمات وتولیدات وابداعات و..کشور ازدونظر کیفیت وقیمت قابل رقابت باشد هیچ تحریمی جلودارنخواهدبودچراکه راه های دورزدن آن با کمی فکروهمت همیشه آشکارمیگردد.میبایست دید کشوردرچه زمینه هایی میتواند (غیرازنفت وگاز ومعادن و..) صادرات وخدمات مطلوبی ارائه دهد.بدیهی اگرهمه انرژی ووقت وهزینه و..بزاریم مثلاً برای اینکه ایستگاه فضایی درست کنیم!! نهایتاً شایدموفق باشیم،منتها بایدبدورازتعصب کلاهمان راقاضی کنیم که آیاچنین کاری درحال حاضربرای ما درکل مقرون بصرفه است!؟ مثلاً درمورد خودرو این همه تلفات!!! این همه هزینه این همه وقت وانرژِی و.. آخرش هم خودروی گران وبی کیفیت وغیرقابل رقابت و.. درحالیکه میتوانستیم این همه نیرو رادرجای دیگه مشغول کنیم که مفید فایده هم برای کشورهم برای جهانیان باشد.هرچقدرپشت ریال به ریال پول ملی فکروتلاش وتولیدوخدمات وابداعات و.. باشد دیگه نقدینگی خودش ارزش میشودچراکه پشتوانه های ارزشمندی دارد( کشوری که پول ضعیف داره ارزهای خارجی قدعلم میکنند) هرچقدرپشت پول ملی ربا،احتکار،دلال بازی،بنگاه داری بانکها،قاچاق،گرانفروشی،دزدی واختلاس،بی فکری وتنبلی،مدیریت ناسالم،بی اعتمادی،خودرایی،حرص وزیاده خواهی و... بیشتر نقدینگی خطرناکتر
Iran (Islamic Republic of)
Andikai
۲۰:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۱
این کشور با داشتن شهرها و شهرکهای قطعه سازی فراوان و افزایش قطبهای خودروسازی و رباتیک و مکانیزه و اتوماتیک شدن خطوط تولید قطعا و قطعا و حتما خودرو ساز خواهد سد فقط اراده پولادین و قویی و تلاشی خوب و دهها برابری میخواهد در زمینه های بسیاری از جمله ساخت شهرکهای صنعتی و پتروشیمی و پالایشگاهی این کشور میتواند رشد کند و موفق باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۱
بشینید تا تحریم ها بی اثر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۶ دی ۱۴۰۱
غربگدای مزدور و ترسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۶ دی ۱۴۰۱
پدیرفتن تحریم یعنی گذشتن ازحق ملت و دادن آن به کشورهای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۱
البته در ان کشورها سیاست مدار هست و میدونه چه کند ولی ریال ما که دراه پرواز میکنه ظاهرا دو جانبه هم نمیشه بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۱
اگر آمریکا به این وضع ادامه بده تا چند سال دیگه ایران در همه زمینه ها خودکفا میشه و دیگه این تحریم های مسخره آمریکا بی اثر میشه.برای خودکفایی ایران باید دهان ترانه علیدوستی و علی دایی و فرخنژاد و شهاب حسینی را با قیر داغ پر کنیم تا خفه شوند و بخاطر نوکری برای آمریکا در کشور سنگ اندازی نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۶ دی ۱۴۰۱
البته اگه غیرت و تعصب باشه و تلاش صدها برابری همه و همه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۱
قشنگ خودکفا شدن، همه اش دست دولت در جیب مردمه این شد خودکفایی ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۶ دی ۱۴۰۱
وضعیت خودکفایی تو خودرو ملی را داریم میبینیم چی شده عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۶ دی ۱۴۰۱
آلبانی ها منفی دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۶ دی ۱۴۰۱
ایالات متحده آمریکا از بیخ و بن ویران شود توی ایران این سوداگران و کاسیان تحریم و فشار بهانه‌هایی بدتر برای گرانی پیدا خواهند کرد.آرزو دارم فقط درب صادرات و واردات باز باز بشود هزار رحمت به نظام اقتصادی باز آزاد . معلوم نیس چی چی نظام اقتصادی بازار تو این کشور وراجی حاکم هیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۶ دی ۱۴۰۱
داریم میبینیم اثرات تحریم رو هی نادان ها داخلی رو گول نزن نادان ها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۶ دی ۱۴۰۱
یا ایشان بخاطر جهل و عدم شناخت از اوضاع این رو گفتند و یا قصدش مسخره کردن بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۶ دی ۱۴۰۱
داداش ما تحریمم نباشیم یه عده نمی‌زارن ارزونی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۶ دی ۱۴۰۱
الان دلار 42 تومانه لابد اون وقتی تحریماشون بی اثر بضه که دیگه دلار شده 500 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۶ دی ۱۴۰۱
۴۴ساله فقط میگید امریکا و دنیال خراب کردن اون هستید
اگر تمرکز رو پیشرفت خودمون کرده بودیم الان وضع به این بدی نبود لااقل
Iran (Islamic Republic of)
جوان خسته
۱۶:۱۹ ۰۶ دی ۱۴۰۱
باید بهتون بگم که تاثیر گذاشته خوبم تاثیر گذاشته پراید ۳۰۰ میلیونی
دولتی‌ها حتی با دلار ۵۰ یا ۶۰ هزار تومانی هم احساس بحران نمی‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
مستر ترول
۱۶:۱۳ ۰۶ دی ۱۴۰۱
اون وقت پراید میشه 1 میلیارد یا 2 میلیارد ؟ خخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۱
اون هم به پایان برسد دوره مشقت بار گرانی های خودمان تمامی ندارد
آخرین اخبار