بلومبرگ: بلینکن با شی جین پینگ دیدار می‌کند

نشریه بلومبرگ از احتمال دیدار از پیش اعلام نشده وزیرخارجه آمریکا با رئیس‌جمهور چین خبر داد.

نشریه بلومبرگ در گزارشی از گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر آن نوشت که احتمال دارد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز (دوشنبه) در آخرین روز سفر خود به چین، با رئیس‌جمهور این کشور در حالی دیدار کند که پیشتر چنین دیداری در برنامه او اعلام نشده بود.

روز یک‌شنبه دیدار بلینکن با «چین گانگ» وزیر امور خارجه چین، ۷ ساعت طول کشید و پس از آن گفته شد دو طرف بر لزوم ارتباط و تلاش برای عدم درگیری تاکید داشتند. پیشتر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی با جو بایدن در بالی دیدار کرد، اما اکنون چین و آمریکا هیچ اظهار نظری بر دیدار احتمالی میان بلینکن و شی جین پینگ نداشته‌اند.

به گفته یک مقام آمریکایی، بلینکن حدود سه ساعت هم با «وانگ یی» دیپلمات ارشد و وزیرخارجه سابق چین، دیدار کرد، اما هنوز تایید نشده است که آیا بلینکن، شی جین پینگ را پیش از خروجش در اواخر عصر ملاقات کند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای نوشت: «وانگ یی گفت که سفر آقای وزیر امور خارجه به پکن همزمان با یک مقطع حساس در چین و آمریکاست؛ و لازم است بین مذاکره یا تقابل، همکاری یا درگیری انتخاب شود. او آمریکا را در برداشت اشتباه از چین مقصر دانست و گفت که منجر به سیاست‌های نادرست در قبال چین و رسیدن به «نقطه پایین» کنونی در روابط می‌شود.»

بلینکن اولین وزیر امور خارجه آمریکاست که در پنج سال گذشته از پکن بازدید می‌کند و دیدار او با مقامات ارشد چینی به عنوان آزمونی کلیدی برای تعیین اینکه آیا می‌توان نوعی تنش‌زدایی ایجاد کرد تلقی می‌شود.

البته عدم قطعیت در مورد دیدار شی و بلینکن در طول این سفر دو روزه، روابط پرتنش آمریکا و چین را بیشتر نشان داد، این دیدار احتمالی در بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی پکن به طور عمومی مطرح شد.

این دو قدرت جهانی به طور فزاینده‌ای بر سر مسائل مختلفی- روابط نزدیک پکن با مسکو گرفته تا تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن فروش فناوری‌های پیشرفته به چین- با هم اختلاف دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار