سوریه: سازمان ملل به بازیچه دست آمریکا و کشور‌های غربی تبدیل شده است

نماینده سوریه در سازمان ملل از مواضع کشور‌های غربی درباره جنگ این کشور در سازمان ملل انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه دمشق با وجود تمام مشکلات به تلاش برای حفظ حاکمیت، استقلال و حقوق ملت سوریه ادامه می‌دهد، تأکید کرد سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به بازیچه دست آمریکا و کشور‌های غربی و ابزاری برای تحقق اهداف سلطه جویانه آن‌ها تبدیل شده است.

بر این اساس، بسام صباغ در نشست شورای امنیت درباره تحولات سوریه گفت: سوریه استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر کسی و تحت هر شرایطی را محکوم می‌کند. دمشق بار دیگر تأکید دارد مطلقا از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و سال ۲۰۱۳ داوطلبانه به معاهده ممنوعیت گسترش سلاح‌های شمیایی پیوسته است. دمشق با جدیت، صداقت و شفافیت کامل با سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی همکاری می‌کند و نتیجه این همکاری، نابودی کامل انبار‌های سلاح شیمیایی و مراکز ساخت آن است.

وی افزود: امروز ما بار دیگر شنونده گزارش‌های تکراری برخی کشور‌های غربی و در صدر آن‌ها آمریکا بودیم که سیاست زدگی و طرح اتهامات بی اساس، بر گزارش‌های آن‌ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه غلبه داشت. سوریه به همکاری با دبیرخانه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی برای تسویه مسائل باقی مانده پایبند است. سوریه همچنان در حال همکاری با کمیته حقیقت یاب (درباره حمله دوما) است و از سفر تیم‌های این کمیته در ماه مارس استقبال کرد و از سفر‌های برنامه ریزی شده در آینده نیز استقبال می‌کند. ما از بی توجهی به بیانیه کارشناسان و شخصیت‌های علمی درباره تحقیقات مرتبط با حمله ادعایی دوما متأسفیم. سوریه از سازمان ملل می‌خواهد به گزارش‌های اطلاعاتی درباره تلاش تروریست‌ها و کلاه سفید‌ها و زمینه سازی آن‌ها برای حملات جعلی شیمیایی توجه کند.

نماینده سوریه افزود: پیش نویس قطعنامه مشترک فرانسوی غربی برای ارائه در نشست بیست و پنجم سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که قرار است قبل از پایان ماه جاری برگزار شود، به استنباط‌های نادرست و غیر حرفه‌ای استناد کرده است. پیس نویس طرح فرانسه و کشور‌های غربی بیانگر ادامه نیت خصمانه این کشور‌ها علیه سوریه و تلاش برای حمایت از تروریست‌ها و نقض مجدد اصول اجرای کار در سازمان است. ما خواهان رد این پیش نویس هستیم تا از تبدیل شدن سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به تریبونی برای آمریکا و اعمال فشار این کشور علیه کشور‌های دیگر جلوگیری کنیم. جمهوری عربی سوریه تلاش برخی کشور‌های غربی برای ترویج ادعا‌ها و شایعات درباره پایبند نبودن دمشق به تعهدات در چارچوب معاهده ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند.

صباغ تصریح کرد: ما بازخواست آمریکا به خاطر جنایت هایش در شهر الرقه، نقض آشکار حاکمیت سوریه و حمله سال ۲۰۱۵ به پایگاه هوایی الشعیرات با ۵۹ موشک تاماهاوک به بهانه واهی استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون را خواستار هستیم. برخی کشور‌ها در شورای امنیت نباید تجاوز آمریکا، فرانسه و انگلیس به کشورم در سال ۲۰۱۸ به بهانه واهی استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در دوما را نادیده بگیرند.

نماینده سوریه در پایان تأکید کرد: سازمان ملل به بازیچه آمریکا و ابزاری برای سیطره این کشور بر تصمیم گیری سیاسی کشور‌های عضو تبدیل شده است. از کشور‌های غربی می‌خواهیم سیاسی کاری در پرونده ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را متوقف و آن را از دایره بازی‌های سیاسی خود خارج و اعمال فشار و باج خواهی را متوقف کنند. سوریه با وجود همه چالش‌های بزرگ ناشی از حملات نظامی خارجی، جنایت‌های سازمان‌های تروریستی، تدابیر یکجانبه ظالمانه و اخیرا شیوع کرونا، به دفاع از حاکمیت، استقلال و حقوق فرزندان خود پایبند است و به اجرای همه تعهدات بین المللی خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار