مناسب نبودن مایکروویو برای پخت مرغ کامل

دستگاه مایکروویو محیط مناسبی برای پخت مرغ کامل و قطعات بزرگ گوشت را فراهم نمی‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مینا زارعی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: امواج تولید شده در دستگاه مایکروویو نوعی تابش الکترومغناطیسی است که باعث لرزش مولکول‌های آب در غذا شده و این ارتعاشات در ماده غذایی گرما تولید می‌کند.

او، بیان کرد: این امواج از شیشه، کاغذ، پلاستیک و مواد مشابه عبور کرده و جذب غذا می‌شوند که در واقع مایکروویو نوعی تابش غیر یونیزه است و خطرات مشابه پرتوی ایکس یا انواع دیگر تشعشعات یونیزه را ندارد.

زارعی، تصریح کرد: تشعشعات یونیزه پرتو‌های پرانرژی هستند که می‌توانند باعث ایجاد تغییر در سلول‌های بدن انسان شوند، بنابراین لازم است پیش از استفاده از دستگاه‌ مایکروویو، دستورالعمل دستگاه به دقت مطالعه شود تا از قدرت مایکروویو، دمای مناسب پخت و دستورالعمل دستگاه مطلع شد.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، ادامه داد: از بسته بندی‌ ظروفی استفاده شود که مخصوص گرم کردن غذا در مایکروویو است  و مواد غذایی بسته بندی شده در سینی‌های فومی یا برخی از ظروف پلاستیکی برای مایکروویو مناسب نیستند زیرا این نوع بسته بندی‌ها می‌توانند در حرارت بالا ذوب شده یا تغییر شکل دهند و ترکیبات شیمیایی مضر آلوده ای داشته باشند.

او، افزود: ماده غذایی مورد نظر را در ظرف مخصوص گذاشته و روی آن را با در مخصوص مایکروویو می پوشانیم که این عمل موجب حرارت دیدن کامل و یکنواخت ماده غذایی می شود و در این حالت شکاف کوچکی را در بالای ظرف باز می گذاریم تا بخار ایجاد شده خارج شود.

زارعی، اضافه کرد: مواد غذایی را با حجم کم در داخل دستگاه قرار می دهیم تا در زمان  فرآیند پخت و یا گرم کردن از حرارت دادن زیاد ماده غذایی جلوگیری شده و هنگام پخت، غذا را چندین بار جابجا کرده یا هم می زنیم تا از حرارت دیدن تمام نقاط ماده غذایی اطمینان حاصل شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، اظهار کرد: هنگام گرم کردن ماده غذایی باید اطمینان یابیم که نقطه مرکز ماده غذایی به دمای ۷۴ درجه سانتیگراد برسد. 

او، گفت: مواد غذایی را بیش از یک بار گرم نکنید و تلاش کنیم مقدار موردنیاز ماده غذایی را داخل مایکرویو قرار داده و مابقی را در یخچال نگهداری کنیم.

زارعی، تاکید کرد: دستگاه مایکروویو برای پخت مرغ کامل و پرشده مناسب نیست، زیرا به دلیل سایز بزرگ و چگالی بالا، این دستگاه محیط مناسبی را برای پخت مرغ  و قطعات بزرگ گوشت فراهم نمی‌کند.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، بیان کرد: در صورت پخت قطعات کوچک‌تر گوشت، باید استخوان را قبل از پخت از گوشت جدا کنیم و برای پخت گوشت، مرغ و غذا‌های دریایی بهتر است از قدرت ۵۰ درصد استفاده شود تا امکان پخت طولانی برای اطمینان از پخت کامل را فراهم کند.

او، تصریح کرد: برای نیم پز کردن گوشت نباید از مایکروویو استفاده شود و  بهتر است گوشت را با مایکروویو یخ زادیی کرده و از روش‌های دیگری مانند آون، گریل و یا فر اجاق گاز عمل پخت را نجام داد.

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار