بخشی از آنچه در مجلس ۲۳ آذر ۹۹ گذشت؛

«آذربایجان، اردوغان و طالبان»؛ چاشنی دقایق ملتهب صحن علنی امروز پارلمان

یک نطق میان دستور، فضای صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی را ملتهب کرد.

«آذربایجان، اردوغان و طالبان»؛ چاشنی دقایق ملتهب صحن علنی امروز پارلمانبه گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، نطق میان دستور محمود احمدی بیغش در صحن علنی امروز پارلمان یازدهم، اعتراض تعدادی از نمایندگان را برانگیخت و آنها را از صندلی‌هایشان بلند کرد تا به سمت جایگاه هیئت رئیسه بروند.

احمد نادری نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یکی از افرادی بود که در نشست امروز طی تذکری نسبت به این نطق واکنش نشان داد.

احمدی بیغش در نطق میان دستور امروز خود، انتقاد جدی نسبت به گفته‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشت که پنجشنبه هفته گذشته، در رژه باکو به مناسبت پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ، اشعاری محلی را درباره  جدایی مناطقی از سرزمین ایران خواند. 

گفته‌های اردوغان واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری داشته که اعتراض بیشتر شخصیت‌های سیاسی ایران را در پی داشته است. احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره این شعر گفت: می‌دانید که اردوغان در هفته گذشته در رژه نظامی باکو، شعری از آهنگ آراز آراز را خواند که برای عده‌ای فرصت طلب سمبل جدایی دو سویه ارس و رمز تجزیه ایران است؟

همچنین این نماینده در صحن علنی امروز پارلمان انتقاد جدی درباره سکوت مسئولان و نمایندگان داشت؛ او در بخشی دیگر از نطق میان دستور خود بیان کرد: مدعیان پر مدعای لیست انقلابی تهران که بر مشروعیت بخشی طالبان کافر و بی‌دین سینه چاک می‌کنند و  نمک به زخم زجر دیده افغانستان می‌پاشند، آیا مُرده‌اند که جواب  این گستاخ عثمانی را نمی‌دهند؟ اردوغان! بدان که ایران یک وجب از خاکش را به هیاهوی احمقانه‌ات نمی‌بخشد و این سیاست‌های کذایی شما فروپاشی ترکیه را رقم خواهد زد، نه تجزیه ایران.

به نظر می‌رسد این گفته، درباره توییت چند روز گذشته یکی دیگر از نمایندگان است. احمد نادری نماینده تهران چندی پیش در صفحه شخصی خود در توییتر، پس از حضور چند تن از اعضای طالبان در سفارت جمهوری اسلامی در قطر برای امضای دفتر یادبود شهید فخری زاده، دانشمند هسته‌ای کشور، گفته بود: «طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت جمهوری اسلامی در دوحه را باید به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می‌تواند به گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه‌هایی همچون داعش منجر شود. نباید در دام بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌های آمریکایی از آنان بیفتیم.»

نطق میان دستور

این گفته‌‌های نادری با واکنش‌های منفی از سوی مخاطبان و کاربران ایرانی و به ویژه افغانستانی روبه‌رو شد که ضمن اعتراض خود، جنایات طالبان را هم یادآوری می‌کردند. پس از این واکنش‌ها، نماینده تهران در توییتی دیگر که برخی آن را عقب‌نشینی از گفته‌های پیشین عنوان کردند، اظهار کرد که «جنبش یک مفهوم متداول در جامعه شناسی است و لزوماً بار معنایی مثبت یا منفی ندارد.»

نادری افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر حفظ دستاوردهای ملت مظلوم افغانستان از جمله جمهوریت و تنوع قومی و مذهبی تأکید دارد و انتظار می‌رود طالبان همکاری لازم را با سایر افغان‌ها برای حفظ این دستاوردها به عمل آورند.»

نطق میان دستور

نماینده تهران در پاسخ به نطق نماینده شازند بیان کرد: آقای احمدی بیغش! با این نوع موضع‌گیری‌هایتان و صحبت‌های احساسی نشان دادید که از امنیت ملی و سیاست خارجی چیزی نمی‌فهمید. اولاً  این یک موضوع اجتماعی، از منظر یک استاد علوم اجتماعی در بحث جنبش‌های اجتماعی مطرح شد. در مورد طالبان و موضع‌گیری‌های بیرون کاری ندارم، البته جنایات طالبان در دهه ۷۰ و ۸۰ در افغانستان  و در حق مردم افغانستان و مردم ایران را کسی انکار نمی‌کند و همه باید این‌ها را محکوم کنیم.

او ادامه داد: «اما بحث من از نظر امنیت ملی و منظر یک مدرس علوم اجتماعی بود. این را در نظر بگیرید که مصاحبه بنده در مخالفت با اظهارات آقای اردوغان در خبرگزاری فارس در همان روزهای اول منتشر شد. آقای احمدی بیغش بحث شما در صحن علنی مجلس و بیرون مجلس، موجبات تکدر خاطر همه دوستان و دلسوزان انقلاب را فراهم می‌کند. شما در بحث کشور چین هم یک موضع نابخردانه و غیرعقلانی گرفتید که آنجا...»

نطق میان دستور

در این زمان قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس که ریاست نشست را بر عهده داشت، به نادری تذکر داد که «نباید حرف‌های شما منجر به توهین شود و ادبیاتتان نباید با توهین همراه باشد.»

نادری نماینده تهران در ادامه اظهارنظرش بیان کرد:  آقای احمدی‌بیغش امروز به رئیس مجلس و آذری زبان‌های ما اهانت کردید و با توجه به اینکه در موضع‌هایتان احساسی می‌شوید و نمی‌توانید موضع عقلانی بگیرید، از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خواهشمندم در عضویت شما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تجدید نظر کنند.

احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حالی‌که آیین نامه داخلی پارلمان را در دست داشت، به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفت و خواستار پاسخ به نادری شد و رئیس جلسه به او گفت که به دلیل کمبود وقت، در جلسه بعدی مجلس فرصت پاسخگویی به او داده خواهد شد.

علاوه بر نادری، نمایندگان دیگری هم تذکرها و واکنش‌هایی داشتند؛ محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در نطق میان دستورش، ضمن تأکید بر ایجاد وحدت، به نقش‌آفرینی آذربایجان در رخدادهای تاریخی کشور پرداخت و گفت که «دشمن به دنبال تفرقه‌افکنی است. اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک عقب‌نشینی صریح از زبان وزیر خارجه‌اش گفت ما چنین چیزی را اراده نکرده بودیم و اشتباه رخ داده است. حالا اینکه چرا سفیر ما را برای اشتباهش احضار کرده بودند، همان وزیر امور خارجه توضیح دهد.»

نماینده شازند در ابتدای نطقش خطاب به اردوغان گفت که «ناشی‌گری‌های پی‌درپی شما در چند سال اخیر باعث شده تا بخشی از قلمرو ذاتی سرزمین ایران به نام قفقاز جنوبی، جولانگاه رئیس پلید اسرائیل شود تا با استفاده از فضای جغرافیایی این منطقه، علیه امنیت ملی ما اقدام کند. به همین دلیل ما نقش شما را در نقش ترور دانشمندان هسته‌ای اصلی ایران به ویژه شهید فخری زاده کمتر از نقش نتانیاهو نمی‌دانیم.»

او در پایان نطقش تأکید کرد: ما در جنگ قره باغ باید تعارف را کنار می‌گذاشتیم و ضمن عمل به سخن پیامبرگونه رهبر انقلاب مبنی بر احترام به آزادی مناطق اشغالی در حمایت از توازن قدرت ارمنستان را حمایت می کردیم. دوم اینکه به گواه تاریخ و اسناد معتبر جمهوری فعلی آذربایجان و منطقه قفقاز جنوبی بخشی از سرزمین ذاتی ایران است، اگر قرار است در آینده اتفاقی بیفتد، این مناطق باید به سرزمین مادری خود بازگردند. سوم اینکه ایران صرفنظر تحریم اروپا و امریکا علیه ترکیه استقبال می‌کند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پس از نطق این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، خطاب به مردم کشور اظهار کرد که «نطق‌های صحن علنی، نظر شخصی همکاران است و موضع مجلس و نظام نیست. خواهش می‌کنم نمایندگان برای صف بندی و دفاع از حقی، حقوق دیگر و شرع را زیر پا نگذاشته و امیدواریم شاهد تکرار چنین اظهارنظرهایی نباشیم.»

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار