فرهنگی در نطق میان‌دستور:

دشمن به دنبال تفرقه‌افکنی است/ ترکیه دلیل احضار سفیر ایران را توضیح دهد

نماینده تبریز گفت: دشمن اصلی ما دنبال تفرقه افکنی است، نه تنها بین ملت ما بلکه بین کشورهای همسایه ما و مخصوصاً کشورهای اسلامی چنین عمل می‌کند.

دشمن به دنبال تفرقه‌افکنی است/ ترکیه دلیل احضار سفیر ایران را توضیح دهدبه گزارش  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان،  محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود، نسبت به اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد و گفت: دشمن اصلی ما دنبال تفرقه افکنی است، نه تنها بین ملت ما بلکه بین کشورهای همسایه ما و مخصوصاً کشورهای اسلامی چنین عمل می‌کند. نباید اجازه دهیم و مسئولان ما نباید اجازه دهند که این قبیل اتفاقات، اهداف دشمنان را حاصل کند و به نتیجه برساند.

او افزود: ما باید دنبال وحدت باشیم، ایران اسلامی، ترکیه و آذربایجان کشورهای حساسی در منطقه هستند. ایران، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه، مسلمان و مقتدر هستند و هر جا همراهی داشتند، توطئه‌های دشمنان به طور مطلق به نتیجه نرسید و شکست خورد و برخی دیگر هم در نتیجه ناهماهنگی‌ها آسیب رسان بوده است. با پذیرش اشتباهات، ایرادها و اشکالات موجود، همگان را دعوت به وحدت می‌کنم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: حافظ اهل شیراز بود، اما درباره آذربایجان گفته است: 

«ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس    بوسه زن بر خاک آن وادی و مشکین کن نفس

منزل سلمی که بادش هر دم از ما صد سلام       پرصدای ساربانان بینی و بانگ جرس»


این هم زبان حال آذربایجان، هم زبان حال اردوغان، هم کسانی که در آذربایجان جدا شده از ایران عزیز زندگی می‌کنند و هم کسانی است که پشت این تریبون عبارات بسیار عجیبی بر زبان راندند و تعجب همه را برانگیختند.

فرهنگی تصریح کرد: آذربایجان را می‌شناسید و از مسائل و تاریخچه آن اطلاعات کافی دارید. شاید هیچ منطقه‌ای از کشور به اندازه آذربایجان در تمامیت ارضی ایران اسلامی تلاش نکرده، سرمایه‌گذاری نداشته و هزینه نداده است. در تحولات مشروطه، ملی شدن نفت، پیروزی انقلاب اسلامی و در همین روزهای اخیر شاهد نقش‌آفرینی آذربایجان عزیز بوده‌اید. وقتی در ستاد لشکر عاشورا بودم، یک روز هم شهر دزفول و هم اردوگاه لشکر بمباران شد و برای پیگیری مسائل مجروحان و شهدا رفتیم. مردم دزفول مشکلات، مسائل مربوط به مجروحان و جانبازان شهیدان خودشان را رها کرده بودند و به فکر آذربایجانی‌هایی بودند که خونشان در آن روزها بر خاک پاک خوزستان ریخت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: غیر از خط شکنی‌ها و مسائل حساس در میادین دفاع‌مقدس، آذربایجان همواره در صف مقدم دفاع از کشور و تمامیت ارضی کشور بوده است. آقای اردوغان سخنان نسنجیده‌ای را بر زبان رانده بود و اولین کسانی که موضع گرفتند، نمایندگان مجلس از آذربایجان بودند و بنده منتظر این تریبون برای ارائه عرائضم بودم.

او بیان کرد: نمایندگان ولی فقیه در شمال غربی کشور بیانیه‌ای بسیار روشنگر، تحلیلی و موثر صادر کردند؛ به گونه‌ای که آقای اردوغان در یک عقب‌نشینی صریح از زبان وزیر خارجه‌اش گفت ما چنین چیزی را اراده نکرده بودیم و اشتباه رخ داده است. حالا اینکه چرا سفیر ما را برای اشتباهش احضار کرده بودند، همان وزیر امور خارجه توضیح دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار