بخشی از آنچه در مجلس ۱۲ آبان ۹۹ گذشت؛

در بندر امام‌خمینی(ره) چه می‌گذرد؟/ مُهر تأیید بر موافقتنامه‌های غیرشفاف بین‌المللی!

نمایندگان یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.

در بندر امام‌خمینی(ره) چه می‌گذرد؟/ مهر تأیید بر موافقتنامه‌های غیرشفاف بین‌المللی!به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با حضور ۲۲۲ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم جلسه علنی امروز رسمی شد. به مناسبت ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) نخستین برنامه صحن، مدیحه سرایی سید محمد آذری، برگزار شد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه در دقایقی ابتدایی جلسه از در دستور کار قرار گرفتن  یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد. 

پس ما چه کاره‌ایم؟!

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در غیاب قالیباف ریاست صحن را برعهده داشت، در بخشی از نطق پیش از دستورش با یادآوری اینکه اگر قرار بود با توسل به انتخابات مردم آمریکا، ما در اینجا تصمیم بگیریم، پس چه نیازی به انتخاب مردم ایران بود؟!، گفت: در حال حاضر مردم بزرگ ایران، من و شما را در مجلس و دولت برگزیده‌اند تا با علم به همه مشکلات و دشمنی‌ها، برای عبور از تنگناها چاره جویی کنیم و از سختی روزگار عبورشان دهیم. پس نباید از زیر بار این مسئولیت به بهانه های واهی و گرفتن انگشت اتهام به سوی دیگران شانه خالی کرد.

او ادامه داد: اصلا مدل غربی ها از جمله آمریکایی ها درست کردن پلیس خوب و پلیس بد برای اجرای راهبردهای خود است. در بازی انتخاباتی آمریکا که رأی مردم بازیچه و بیشتر نمایش دوگانه ساختگی قدرت و تاکتیکی بیشتر برای فریب افکار عمومی آمریکا و جهان است. نمایندگان محترم! اکنون باید براساس تجربه این سال ها، در مواجهه با دولت آمریکا و کشورهای اروپایی، از تاثیر دوگانگی ساختگی قدرت در آمریکا به داخل کشور و شرطی سازی امور به شدت پرهیز کرد و راه را بر سودجویان بست.

ریاست وقت صحن علنی اظهار کرد: بدانید و بدانیم بر اساس تدابیر رهبر معظم انقلاب آنچه برای ملت ایران حائز اهمیت و ضروری است تامین منافع کشور با رعایت اصول عزت، حکمت، مصلحت و اتخاذ تصمیمات درست مبتنی بر توان داخلی از جمله ثبات اقتصادی برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور است.

با پایان یافتن نطق رئیس، نمایندگان به مناسبت فرارسیدن ۱۳ آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی، شعار مرگ بر آمریکا را سر دادند.

در بندر امام‌خمینی(ره) چه می‌گذرد؟/ مهر تأیید بر موافقتنامه‌های غیرشفاف بین‌المللی!

مژده حل مشکل خرید تضمینی زعفران‌کارها

قاضی‌زاده هاشمی یک خبر دیگر هم داشت؛ او  از حل و فصل مشکل خرید تضمینی زعفران با پیگیری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خبر داد که این مسئله در روزهای اخیر از سوی کمیسیون کشاورزی پیگیری شده بود.

امان از موافقتنامه‌های بین‌المللی!

آنچه در دستور تقنینی نخست مورد توجه قرار گرفت، چگونگی تصویب موافقتنامه‌های بین‌المللی بود. در جریان بررسی لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان، حجت الاسلام سلیمی نماینده محلات و دلیجان و عضو هیئت رئیسه در مخالفت با این لایحه اظهار کرد: در موافقتنامه‌های بین‌المللی، چون نمی‌توانیم ماده به ماده آن ورود کنیم مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: در موافقتنامه بین ایران و صربستان که دولت به مجلس پیشنهاد داده یکی از دغدغه‌ها ماده سه این موافقتنامه است که درباره موضوع تبادل اطلاعات بین دو کشور صحبت می‌کند. ما با گفت‌وگوی علمی مخالف نیستیم، اما اگر قرار باشد تبادل اطلاعات یک سویه باشد مشکل دارد.

از سویی دیگر حجت الاسلام نقدعلی نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی به عنوان موافق بیان کرد: این موافقتنامه در راستای تسهیل امور تجاری است و این مسئله یکی از مطالعات مجلس در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی به شمار می رود.

او گفت: صربستان یکی از کشورهای مورد عنایت اتحادیه اروپاست که ۲۰۰ میلیون دلار به این کشور برای پیشرفت کشاورزی از سوی اتحادیه داده شده است و کشاورزی پیشرویی دارد. این موافقتنامه در کشور قزاقستان و ازبکستان نمونه مشابه و در دستور کار مجلس دارد.

او بیان کرد: از سویی مجلس مورد نقد برخی قرار گرفته که لایحه‌های تقدیمی دپو شده و تصویب نمی‌شود. در حال حاضر رسیدگی به برخی از تفاهم نامه‌های دولت با کشورهای خارجی در دستور کار قرار داریم که اولویت کشور هم نیستند، اما این لوایح را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و حتی در این رابطه نیز به عنوان موافق صحبت کردم تا سریع‌تر به تصویب برسند.

در بندر امام‌خمینی(ره) چه می‌گذرد؟/ مهر تأیید بر موافقتنامه‌های غیرشفاف بین‌المللی!

در بندر امام‌خمینی(ره) چه می‌گذرد؟

این نماینده مجلس سری هم به بندر امام خمینی(ره)  زد و یادآوری کرد: در این بندر دیدیم که نهاده‌های دامی به اندازه کفاف دپو شده، اما در تخصیص ارز و کیفیت نظارت سامانه‌ها و متصل نبودن آنها به یکدیگر مشکل به وجود آورده است. همچنین همراه نمایندگان در هفته‌های گذشته در این بندر مشاهده کردیم که بندر از کیفیت ترخیص کالا از سوی گمرک بی خبر است و در جلسه مفصل با مسئولان جهاد کشاورزی استان خوزستان سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرک نقاط ضعف را یادآوری کردیم.

وکلای نشست علنی با یک دو فوریتی دیگر مخالفت کردند. سید علی موسوی نماینده ملکان به عنوان درخواست کننده دوفوریت بررسی طرح حمایت معیشتی از خانوارهای ۵ دهک پایین جامعه گفت: وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم نامطلوب است، این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی، گرانی، تورم افسارگسیخته، افزایش قیمت ها، عوارض و تبعات بحران کرونا، فشارهای تحریمی، بخش زیادی از مردم در تامین کالاهای اساسی با مشکل مواجه شده‌اند و سرپرست خانواده ای که تنها درآمدش مستمری اندک نهادهای حمایتی است، قادر به تامین نیازهای اولیه خانواده نیست و قشر مستضعف نمی‌توانند همزمان در سفره خود غلات، حبوبات و پروتئین داشته باشند.

با مخالفت نمایندگان بر سر دوفوریتی و یک فوریتی این طرح، حمایت معیشتی از خانوار‌های ۵ دهک پایین جامعه به صورت عادی در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

با تحویل صندلی سبز ریاست صحن به علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس، وی درخواست تعدادی از نمایندگان را قرائت کرد و گفت: تعدادی از همکاران از مدیریت گمرک ایران درخواست دارند که به سامانه مبادلات مرزی در قصرشیرین عنایت داشته باشند.

او همین‌طور اضافه کرد: تعدادی از نمایندگان تذکر دادند که مطابق تصمیم ستاد مرکزی کرونا ورود و خروج به ۲۵ مرکز استان ممنوع شده است. در حالیکه این موضوع سبب شده ترافیک به سمت استان های شمالی سنگین باشد، لذا از دولت و وزارت راه می خواهیم به این موضوع ورود کند.

در حالیکه دستور کارهای صحن یک به یک جلو می‌رفت و البته فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با رأی بالایی تصویب شده بود، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جمع خبرنگاران پارلمانی آمد و درباره این طرح اقدام راهبردی توضیح داد: هدف گذاری مجلس بر این اساس است تا طرف های غربی را وادار کنیم با توجه به توانمندی های ایران در حوزه صنعت هسته ای، دست از تحریم ایران بردارند.

او گفت: عمده هدف ما این است که مسیر فشار و تحریم علیه ایران را برعکس کرده و طرف غربی را وادار کنیم مسیری که شکل داده اند را تغییر دهند از این رو قصد داریم بخش های مختلفی از صنعت هسته ای را فعال کنیم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با یادآوری بدعهدی های صورت گرفته در برجام تصریح کرد: در این طرح و در راستای کاهش تعهدات برجامی، الزام سازمان انرژی اتمی به احیای غنی سازی ۲۰ درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و احیای قلب رآکتور اراک را در دستور کار قرار داده ‌ایم که البته همگی دارای زمان بندی مشخص است.

عمویی اضافه کرد: در بخش دیگری از طرح، دسترسی های آژانس مبتنی بر پروتکل الحاقی را برای طرف های غربی و اروپایی مشروط به اجرای تعهدات از سوی آنها کرده‌ایم که بر این اساس، خواسته ما بازگشت روند تبادلات بانکی با کشورهای باقیمانده در برجام به حالت عادی و فروش نفت در چارچوب های رسمی و قانونی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان هدف اصلی این طرح را احیای ظرفیت های کشور دانست و گفتیک فوریت این طرح را پیش از انتخابات آمریکا به تصویب رساندیم تا اعلام کنیم برای ایران تفاوتی ندارد چه کسی ساکن کاخ سفید شود، بلکه برای ما مهم این است که مسیر فعلی اعمال فشار بر ایران و تحریم ها برداشته شود.

صحن علنی بعدی، یکشنبه ۲۵ آبان ماه خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار