بخشی از آنچه در مجلس صبح ۱۱ آذر ۹۹ گذشت؛

چه کسی گفت رآکتور اراک نابود شده است؟/ اقدام راهبردی برای پایان بازی یک طرفه

نمایندگان مجلس امروز تصویب طرح اقدام راهبردی را اقدام انقلابی خود عنوان کردند.

چه کسی گفت رآکتور اراک نابود شد؟/اقدام راهبردی برای پایان بازی یک طرفهبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه امروز صبح، مجلس شورای اسلامی نشست علنی را به ریاست محمدباقر قالیباف، تحت تأثیر تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برگزار کرد.
هیئت رئیسه در ابتدای برنامه صحن دو دستور را با سرعت بیشتری به تصویب رساند که در نتیجه، نمایندگان مجلس مقرر کردند که مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان و افراد شاغل در مدارس در رتبه شغلی آنها اعمال شود و همچنین در استفساریه‌ای از شورای نگهبان، با صدور احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس برای تمام مستخدمانی که از زمان شروع دفاع مقدس در آن مناطق اشتغال داشته‌اند، موافقت کردند.

آغاز اقدام راهبردی؛ اعمال تحریم‌ها را هزینه‌دار کنید

با آغاز دستور کار سوم، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پشت تریبون آمد تا تشریفات ارائه طرح را برگزار کند. او با بیان اینکه نام طرح، «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران»  است، درباره دو هدف تدوین آن گفت. این نماینده مجلس هدف نخست را باز شدن قفل‌هایی دانست که بر صنعت هسته‌ای کشور زده شده است و هدف دوم را مقابله با تحریم‌هایی اعلام کرد که از سمت کشورهای غربی اعمال می‌شود.

عمویی تصریح کرد که «باید اعمال تحریم‌ها را هزینه‌مند کنیم؛ دشمنان باید بدانند تحریم علیه ایران بی‌هزینه‌ نخواهد بود و تغییر محاسبه غلط دشمنان هدف طرح است. باید به نحوی پیش برویم که تخریب امنیت مردم، کشتن دانشمندان و مقام سیاسی معاونت وزارت دفاع ما بی‌هزینه نباشد.»

نماینده مخالف: به جاسوسان فرصت ندهید!

برای تصویب کلیات طرح که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای آن در دو روز گذشته جلسات فوق‌العاده‌ای را برگزار کرد، مخالفان و موافقان به اظهار نظر پرداختند. ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان خواستار اصلاح ماده ۶ طرح و اعمال یک نگاه واقع‌بینانه مبتنی بر رویکرد انقلابی بود.

ماده ششم  بیان می‌کند که «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

این نماینده یادآوری کرد که خبرهای رسیده به او نشان می‌‌دهد اگر ماده ۶ طرح تصویب شود، دشمن که به هیچ وجه اجازه نداریم حتی یک روز به او مهلت دهیم، از همین مهلت پیش بینی شده  در قانون قصد حداکثر سوءاستفاده را دارد.عزیزی همچنین به اعمال تحریم‌های فلج کننده در دوران امهال جمهوری اسلامی برای بازگشت غربی‌ها به تعهدات برجامی، صداقت نداشتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود و فرصت سوء استفاده به جاسوسان در صورت اصلاح نشدن ماده مذکور اشاره کرد.

گزارش روز

باید به دشمن «تو دهنی» محکمی بزنیم

مهم‌ترین دلیل مخالفت برخی نمایندگان، لزوم تقویت ماده‌های طرح بود. سیدعلی موسوی نماینده ملکان در مخالفت با طرح مذکور گفت: باید به دشمن تو دهنی محکمی بزنیم، اما متأسفانه این طرح قابلیت این موضوع را ندارد، دشمن نباید احساس کند ما در موضع ضعف قرار داریم، بلکه باید بداند در موضع تهاجمی هستیم و کوتاه نخواهیم آمد.

محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده بافق هم اظهار کرد: اروپا و آمریکا با سیاست هویج و چماق ما را مدیریت می‌کنند به عنوان مثال از یک طرف آمریکا تحریم‌ها را تشدید و از سویی اروپایی‌ها دلمان را به وعده‌ها خوش می‌کنند. نشستن و تماشا کردن مشکلی را حل نمی‌کند و فرصت ۲ ماهه به دشمن برای لغو تحریم‌ها زیاد است، نباید به آنها فرصت داد.

سانتریفیوژ‌هایمان نابود شدند

مهم‌ترین گفته موافقان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران، بدعهدی طرف‌های مقابل برجام و به بیانی، ضرر دیدن جمهوری اسلامی از این توفقنامه است. برای نمونه، کیوان مرادیان کوچکسرایی نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی گفت که «کشور حدود ۸ سال متوقف به برجام و پروتکل الحاقی بوده است. همه شاهد بودیم که قرار بود با برجام، مشکل اقتصادی و اشتغال حل شود و همزمان با سانتریفیوژها، چرخ کارخانه‌ها نیز بچرخد، اما سانتریفیوژ‌ها نابود شدند. گفته شد اگر در برجام تغییر ایجاد کنیم، کشور روزانه ۱۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کند، قرار بود صادرات نفت و تجارت کشور مشکلی نداشته باشد، اما در حال حاضر شاهد فشار و تحریم حداکثری هستیم.»

موافق دیگر، رجب رحمانی نماینده تاکستان تصریح کرد: در حال حاضر تحریم‌ها علیه کشور شدیدتر شده است و برای فعالیت‌های هسته ای، صنعتی و کشاورزی به انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی پاک نیازمندیم، باید در زمینه فعالیت های هسته‌ای اقدام‌های لازم را انجام دهیم، اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد، به میزان اقدام آنها ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

طرح اقدام راهبردی «بار مالی» دارد

اما غلامرضا نوری قزلجه یک اخطار قانون اساسی داشت. او به بندهایی از اصل ۱۱۰ و همچنین اصل ۷۵ قانون اساسی و البته اصل ۱۷۶ استناد کرد که و گفت که طرح با این اصول در مغایرت است. نماینده بستان آباد در توضیح بخشی از دلایل خود بیان کرد که این طرح بار مالی دارد. همچنین اصل ۱۷۶ قانون اساسی در زمینه تأمین منافع ملی، پاسداری از انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، شورای عالی امنیت ملی را بازیگر مهمی می‌داند که ماده‌های طرح هیچ محلی برای شورای مذکور قرار نداده است. 

گزارش روز

مخالفت قالیباف و «احسنت» نمایندگان

قالیباف که در جایگاه ریاست صحن نشسته بود، به نوری قزلجه گفت که « من اخطار شما را بر مبنای اصل ۱۷۶ وارد نمی‌دانم، زیرا در مجلس شورای اسلامی اختیار داریم و حق و وظیفه مجلس اظهار نظر در هر موضوعی است، زیرا مجلس در رأس امور قرار دارد. اما مهم این است که حتماً رعایت مصالح قانون اساسی و شرع را انجام دهیم.»

وقتی قالیباف این پاسخ را ارائه داد، نمایندگانی با صدای بلند به او «احسنت» گفتند تا حرف او را تأیید کرده باشند.

چه کسی گفت رآکتور اراک نابود شد؟/ پروتکل الحاقی مانعی برای غنی‌سازی نیست

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی کلیات طرح پشت تریبون آمد و از لزوم تقویت انسجام ملی گفت. او بیان کرد که «متأسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت صنعت هسته‌ای را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند این صنعت نابود شده است. بهترین دلیل نادرستی این ادعا همین طرح امروز است. آفتاب آمد دلیل آفتاب! شما توقع دارید در یک مدت کوتاهی اقداماتی مثل نصب هزار سانتریفیوژ IR۶ سازمان انرژی هسته‌ای انجام دهد. بسیاری از انتظارات شما کارخانه اورانیوم فلزی و فعال کردن بسیاری از بخش‌ها دلیلی بر این است که انرژی هسته‌ای شاداب به کار خود ادامه می‌دهد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: احیای قلب رآکتور اراک در دو ماه قابل انجام است. قلب رآکتوری که می‌گفتند در آن سیمان ریخته شده، قابل احیاست. رآکتوری که کامپوننت اصلی نداشت، مثل ماشین سوخت‌گذار، اتاق فرمان، پمپ‌های اصلی، پمپ‌های خنک‌کننده، مدار دوم.

کمالوندی در پایان گفته‌هایش اعلام کرد: نظر دولت این است که اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

حرف‌های آقای رئیس کمیسیون 

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دفاع از طرح کمیسیون خود یادآوری کرد که مخالفان طرح درصدد قوی‌تر شدن مفاد آن هستند و با اصل آن مخالف نیستند. این نماینده معتقد بود که باید مشت محکمی بر دهان دشمنان زده شود؛ همچنین یکی از نمایندگان نسبت به این طرح از واژه اقدام احساساتی سخن گفت که جای تعجب دارد، زیرا این طرح طی چند ماه گذشته در حال بررسی و تدوین بوده است.

حجت الاسلام ذوالنوری در بخشی از اظهارنظرهایش به گفته‌های کمالوندی اشاره کرد و گفت: گام‌های پنجگانه‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی برداشته شده که سطح غنی سازی از ۳.۶۷ برجامی به ۴.۲ افزایش یافته است در حالی که در این طرح در صدد غنی سازی ۲۰ درصد هستیم، زیرا با غنی سازی ۴ درصد دشمن دردش نمی‌آید و تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

گزارش روز

مجلس یازدهم با ۲۵۱ رأی موافق کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران را تصویب کردند. نمایندگان که از تصویب این طرح مسرور بودند و این اتفاق را انقلابیگری پارلمان می‌دانستند، با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» به استقبال تصویب ماده‌های آن رفتند. 

برخی هم شعار دادند «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست.»

پایان بازی یک طرفه

قالیباف پس از تصویب کلیات  ۳۰ دقیقه تنفس اعلام کرد تا دستورالعمل‌ بهداشتی ناشی از شیوع کرونا رعایت شود.او البته پیش از این اعلام، در میان هیاهوی صحن علنی و شعارها گفت که «مجلس با تصویب کلیات این طرح این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه به پایان رسیده است.»

رئیس مجلس برخلاف عرف و اقدام معمول خود، این بار پس از اعلام تنفس صحن را ترک نکرد و ماند. او از نمایندگانی که در نوبت نطق میان‌دستور بودند، خواست تا به دلیل طولانی بودن روند بررسی ماده‌های طرح اقدام راهبردی و وجود بیش از صد پیشنهاد برای آن، نطقشان را به فردا منتقل کنند. 

پیشنهادهای نمایندگان در زمان بررسی مواد طرح کم نبود و برخی از آنها به تصویب رسید. 

در ماده نخست نمایندگان  سازمان انرژی اتمی را موظف به تأمین اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد برای مصارف صلح آمیز کردند.

بر اساس ماده دوم ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم ظرفیت اورانیوم غنی سازی شده جهت مصارف صلح آمیز افزایش داده می‌شود.

ماده سوم بیان می‌کند که سازمان انرژی اتمی ایران مکلف به عملیاتی کردن غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم طی بازه زمانی یک‌ساله است.

نمایندگان در چهارمین ماده سازمان انرژی اتمی را مکلف به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان کردند.

سازمان انرژی اتمی در ماده پنجم مکلف به طراحی راکتور آب سنگین جدید ۴۰ مگاواتی با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) شد.

نمایندگان پس از اظهار نظرهای مختلف در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران به ماده پر بحث و گفت‌و‌گوی ۶ رسیدند و به دولت برای توقف اجرای پروتکل الحاقی یک ماه مهلت دادند. اما در جلسه صبح امروز به دلیل پیشنهادهای فراوان تصویب کلیات ماده ۶ به جلسه عصر امروز موکول شد.

مجلس دو شیفته شد

نمایندگان با پیشنهاد قالیباف برای برگزاری صحن علنی در ساعت ۱۳:۳۰ به عنوان نوبت عصر، موافقت کردند. تا همین امروز طرح اقدام راهبردی را مصوب کنند.

مجلس یازدهم با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰، فردا برای نخستین بار باید به بررسی لایحه بودجه بپردازد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
Bm1
۰۰:۴۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام
مراقب جناب رئیس جمهور باشید ،الحساب دلار را نکنه ۵۰ هزار تومان ،
Iran (Islamic Republic of)
Bm1
۰۰:۲۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام
غنی سازی باید به ۵۰ درصد و بیشتر برسد تا ضربه محکمی به دشمن باشد.
اصلا ساخت بمب هسته‌ای را در دستور کار قرار دهید،
برای دفاع از کشور و ملت ، چون تمام دشمنان ما این سلاح را دارند ، ما نیز باید بمب هسته‌ای داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدامیرخزاعی
۲۲:۴۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اینو میگن مجلس انقلابی ...آرزو میکنم و امیدوارم اورانیوم با غنای 50درصد در چند ماه آینده رو از رسانه ملی ببینم و اندکی دلمان از انتقام این دانشمند فهیم آرامش پیدا کنه ..ننگ بر آمریکا و اسراییل ...وای بحال اون روزی که رهبرم اذن جهادم بده ..
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۴۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
همین رو میدونم که فرصت به دشمن حماقت است و کسانی که میخواهند فرصت بدهند یا نادانند یا خود دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
من همین را می دان نیروگاه بوشهر بااین همه هزینه برق خودش را هم تامین نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
رآکتور اراک نابود نشده فقط از حالتی به حالت دیگر تغییر وضعیت داده مثل خونه ی پدر بزرگ من که قبلا آباد بود الان فقط خرابه ای ازش مونده . همین .
بعدش هم احتمالا زمین تاسیسات اراک رو مثل کارخونه های اراک میذارن برای فروش تا برج مسکونی روش بسازن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
تورا به خدا ول کنید اقای روحانی که دلش برای مردم نسوخته دلار میبره رو 50 هزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اثرات طرح مشخص شد باید تشکر کرد از نمایندگی که با طرح خود قیمت دلار و سکه خودرو رو کنترل کردند
Iran (Islamic Republic of)
چوپان
۱۸:۱۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
جای تاسف داره برا فعالان برجام وقتی پای این توافق ننگین امضاء شد به غیر از اینکه این همه امتیاز به غرب وآمریکا دادیم چی عایدمان شد فقط اونها رو جسورتر کردیم تا جایی که سردار شجاع مان سلیمانی رو ترور کردن امروز هم دانشمند هسته ای برداشت ما از برجام چه بود غیر از اینکه بدنبال شهادت دانشمند کشورمان در خاک خودمان سیاست تضعیف امنیت ملی مارور دارن فقط باید با اقتدار وقدرت در قبال اینچنین وقایعی برخورد کرد تا بازدارنده باشد بنده یک چوپان هستم ولی این چند سال سیاست نرمش در قبال ایادی استکبار بل اخص امریکا ورژیم اسراییل باعت اینگونه اقدامات شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
مردم ایران نترسید موافق بشید تا ایران از ان پی تی خارج شود دشمن جرات هیچ کاری را ندارد به اندازه کافی قوی هستیم همه آنها در تیر رس ما هستند
بمب اتم و هیدروژن را هر چه زودتر آزمایش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
من که باورم نمی شه این نمایندگان بخواهند کاری برای مردم بکنندچون حتی ر وی صندلی خوداشانم نمی شیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
مجلس انقلابی بدبختمون کردی
میخواستم ماشین بخرم با کار شما ۲۰۶ تیپ ۲ ۴۰ میلیون رفت بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ما از خون شهيدان نمي گذريم بايد جلوي قرارداد ننگين برجام گرفته بشود.امريكا هميشه دشمن ملت ايران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
برادر من اسراییل میدونه که با شهید کردن یک دانشمند نمی تونه راه رو به جلو علمی ما رو سد کنه.ولی با شناخت از رفتار نمایندگان ما در پس این اقدام زشت و وحشیانه و ضد بشری میخواهد جلو هر گونه رفع تحریم را بگیره تا به زعم خودش کشور را از داخل خراب و مردم را وادار به واکنش کنه.بهترین راه شکست سیاست اسراییل و سعودی ها تعامل سازنده و مدبرانه با جهان و قدرت هاب ۵+۱است و اجرای کامل توافق و رفع تحریم ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
40 سال با تفکردشمنان فرضی مردم را به ستوه آورده اید لطفا مانندبقیه کشورهای جهان در آرامش وآسایش زندگی کنید مردم را خسته ودل مرده کرده اید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
از اون روزی که این مجلس انقلابی به پا شد سفره مردم الحق و والانصاف کله پا شد
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۱۷:۱۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
همان شماها بودید قفل به صنعت هسته ای صلح امیز زدید ما طی این هفت سال از طرین توان صنعت امروز بجای دارو ومواد صادر کنیم که دیگر تحریم جای تو اگر مردی اسمت را بنویس نا شناس یعنی چه از کجا معلومه تو عضو سازمان سیا نباشی
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۷:۵۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
حالت خوش نیستا دراو دستی لاریجانی و دوحانی بودکه داری اشتباه میزنه عامووو
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۷:۱۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
این اقدام از چند دیدگاه میتوان نگاه کرد.
بعد از ترور دانشمند هسته ایمان کمترین کار اینه که ا نفوذ خارجیها در امکان حساس تحت عنوان بازررسی های مختلف جلوگیری بشه تا خونهای دیگری ریخته نشه.
بحث دوم که دوستان گفتند ما در دام عربستان و اسراییل افتادیم ن خیر دشمن ما ناخواسته به ما خدمت کرد از عکس العمل دولت میتوان فهمید که کار مجلس درست بوده دولتی که چندسال اخیر هیچ اقدام و حرفش متناسب با هم نبوده.امریکا و اروچایی که حتی زورشون اومد این ترور را محکوم کنند ایا دوست مان؟
در قران به صراحت گفته شده یهود و نصارا را به دوستی نگیرید.
در سالهای بعد خروج امریکا از برجام دولت با چند تصمیم میکروسکوپی که به هیچ جای اروپایی ها هم ضربه نزد باعث تمشخر و تحقیر ایان و گستاخی بیشرمانه غرب شده بود.باید جلو این یکی به نعل یکی به میخ زدنهاگرفته میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
احسنت به مجلس انقلابی
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
تا بحال خواب بودین کره شمالی تحریم بود از فرصت استفاده کرد وبه هر چه می خواست رسید الان دست بالا را دارد شما عزیزیان تازه بیدار شدین بعد از اینهمه تحریم وفشار مردم را به خاک سیاه نشاندین خودتان که 30 م ازیک جا وحقوق از کارمندی از جای دیگر الان هم که فقط شعار میدین این کارها را باید زمان ترامپ می کردین نه الان که کورسو برای خارج شدن از فشار پیدا شده
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
تا بحال خواب بودین کره شمالی تحریم بود از فرصت استفاده کرد وبه هر چه می خواست رسید الان دست بالا را دارد شما عزیزیان تازه بیدار شدین بعد از اینهمه تحریم وفشار مردم را به خاک سیاه نشاندین خودتان که 30 م ازیک جا وحقوق از کارمندی از جای دیگر الان هم که فقط شعار میدین این کارها را باید زمان ترامپ می کردین نه الان که کورسو برای خارج شدن از فشار پیدا شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
درست دارند طبق خواست اسراییل و سعودی ها پیش می روند.ندانسته در دام سیاست دشمن می افتند.این اقدام به ظاهر انقلابی ،نسنجیده و به ضرر مردم و کشور تمام میشود.ما اگر می خواستیم سلاح اتمی بسازیم این روش درستی بود.در صورتی که در استراتژی ما تولید سلاح هسته ای نیست،پس این روش فقط به ضرر صنعت صلح آمیز و اقتصاد کشور و فشار بیشتر به مردم بوده و در نهایت آتش جنگ ممکن است دامنگیر کل منطقه شود.کوتاه نیامدن با اقدام نسنجیده فرق دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اقای دلواپس غرب نترس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
به دل نگیرید متاسفانه بعضی این فکریند اگاه هیچ وقت نااگاه نمیشود انشاالله روزی نااگاه اگاه شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
با اعلام مخالفت دولت مشخص شد مشکل از،کجاست...نمایندگان باید به جد از دولت بخواهند طرح را اجرا کند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اول باید دولت درست کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
من یک روستا زاده ام واقعا برای نمایندگان مجلس کشورم متاسفم چطور به خودتان اجازه می دهید به یه کشور که بیش از ۳۰۰ملیون جمعیت دارد و انجا زندگی می کنند شعار مرگ می دهید این یعنی چی. من یک فرد عادی هستم و ایرانی واقعا اگه کسی ویا کشوری بخواهد توهین به کشورم بکند کمترین کاری که به دستم بیاد اول ناراحتی وبعد نفرت و انزجار از ان طرفه اقا چرا ما اینقدر ضعف داریم و ناتوانی خود به بیرون ربط می دهیم واقعا این طرح چه دردی از مردم دوا میکند چه راه پیش رفتی برای این مملکت دارد نمی دانم چرا در این جهان ما تنها کشور در گیر این حرف ها وروشها هستیم واقعا نمی فهمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
برادر من کمترین پیشرفتش برق هسته ای چیزی که هشت سال پیش باید اجرا میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اقای روستازاده عزیز. با یکم مطالعه و باز کردن چشمت می فهمی که اون کشوری که سنگشو به سینه میزنی از دشمنی با تو هیچی کم نزاشته اگه بتونه منابع کشور که هیچ همین امروز ناموستو برمیداره میبره. شمام ازین حرفای بدردنخور خوشگل نزن دیگه.منشا گند داخلی هم از دولتتونه نه این مجلس جدید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام روستایی عزیز. منظور از مرگ بر آمریکا دولتمردان است نه مردمش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
پیرو پاسخی که دادی جوابتو دادم متاسفانه پخش نشده البته به قضاوت مردم روشن و اگاه می سپارمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
متخصصین ما این توانایی را دارند که با تحقیق و ساخت از خود اروپاییها جلو بزنند ما باید فقط به فکر افزایش دانش فنی هسته ای باشیم و هر وقت اروپا بطور یک جانبه تحریمها را برداشت حسن نیت آنها شروع میشود ضمنا اروپاییها باید به علت عدم رفع به موقع تحریمها و خسارتهای وارد شده به کشور و مردم دلاور ایران ،باید هزینه ضرر و زیان را پرداخت کنند
France
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
به این می گن مجلس قوی،الان که نتانیاهو تخم بگذاره
Iran (Islamic Republic of)
ققنوس
۱۶:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
برو یه سر به قیمت طلا و دلار و خودرو توی دو روز اخیر بزن:-):-)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
این بازی بکش بکش هیچوقت تمامی نداره، توی ایران رییس جمهور اعتدال گرا میاد توی آمریکا تندرو! توی آمریکا دمکرات رییس جمهور میشه توی ایران اصول‌گرا، تا بوده همین بوده.
این وسط فقط مردم ایران قربانی شدن، میشن و خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ترامپ داخلی ویا کاسبان تحرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی عده ای به فکر بچه ای هستن که هنوز بدنیا نیومده،اسم و گهواره و لباس براش میخرن پس منطقیه منم به فکر آینده بچه ها و نوه ها و نتیجه ها ونبیره ها وندیده ها ونشنیده هام باشم.اینکه فقط به فکر شکم و معیشت خودم باشم یک خواست حیوانی است.بچگی خودم خوب یادمه.مردم با چارک گوشت میخریدن.رب گوجه ها قوطی یکبارمصرف داشتن.غذای اصلی ما حبوبات بود.به خدا به قرآن فقط وقتی معلم را دعوت میکردیم برنج بود.وقتی مهمان داشتیم برنج بود.بقیه روزها ماش بود و نخود و بامیه وبادمجان و کدو و سیب زمینی.امروز سیب زمینی یکی از لوازم قیمه است اما ما یک وعده غذایی استفاده میکردیم.الآن هم 50 سالمه وخدا را شکر صحیح و سالم. نه فقر ویتامینی نه فقر آهنی.خجالت بکشید معیشت معیشت میکنین و میترسین گوشت و برنج و مرغ گرون بشه.کارد بخوره به شکمی که مصلحت ملی را فدای مصلحت شکم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
یکباره بگید کره شمالی بشیم
Netherlands
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
آهااااا خدا خیرت بده فقط لطفا به من بگو نتیجه اون همه نکبت و بدبختی که کشیدی چی شده؟؟؟؟؟
یه موقعس یه ژاپنی این حرفا رو میزنه و از سختیهاش میگه ولی میگه 30 سال بدبختی کشیدیم و الان جزو کشورهای تاثیر گذار جهانیم
اما من از وقتی یادم میاد،پدرم از وقتی یادشون میاد،پدربزرگم از وقتی یادشون میومده و.... ایرانی در بدبختی و نکبت زندگی میکرده و اینقدر این روند تکرار شده که زندگی رو غیر از این نمیدونه و تازه به بردگی خودش برای مشتی دیکتاتور افتخار میکنه،میگه من همون نخود و ماش که البته الان همونم گیرمون نمیاد از بس گرون شده،میخورم ولی سران مملکتم و بچه ها و اقوامشون در ناز و رفاه و زندگی لاکچری باشن
این شده تمام هم و غم اکثر ایرانیا....
Iran (Islamic Republic of)
Bm1
۰۰:۳۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
سلام
همین خود جنابعالی اگر یه فرصت به دست بیاری که گوجه و سیب‌زمینی و غیره را به ده برابر قیمت به مردم بفروشی ،این کار را میکنی .یه وقتهای خود مردم باید دست بکار بشن ،نه آشوب و بلوا .بلکه یکماه مرغ و گوشت مصرف نکنن.تا دلال و گران فروش ضربه محکم بخوره ...وقتی بنده مغازه دار انصاف را کنار می زارم، و هر جه زور دارم به مردم می‌فروشم کار از دست همه در میرود تا جائی که هرج و مرج اقتصادی می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
وقتی نمایندگان احساسی تصمیم میگیرند و عمل میکنند بجای اینکه انتقام از آمریکا و اسراییل بگیرند از ملت خودشون انتقام میگیرند.
هر تصمیمی باید حساب شده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
دنبال دشمن مردم تو بدنه دولت بگرد داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
مگه تعادل روحی نداری که جواب بی ربط میدهی
Iran (Islamic Republic of)
جواداگر
۱۶:۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اگر این بازی یه طرفه تموم بشه فردا روحانی دلار را میکنه ۵۰تومن نکنید بخدا مردم دیگه تحمل ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
درسته اول مواظب دولت باشید که صبح از خواب بیدار شد زنگ نزنه به بانک مرکزی بگه دلار ۵۰ هزار بفروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بهترنبودحداقل این بازی یک طرفته را۴سال پیش انجام بدن ن الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
والاا می خواستن از شما اجازه بگیرن اون موقع که دارد دسته ی لاریجانی روی کاربود با نماینده های دو خرداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بهترنبودحداقل این بازی یک طرفته را۴سال پیش انجام بدن ن الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بهترنبودحداقل این بازی یک طرفته را۴سال پیش انجام بدن ن الان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اولین اقدام انقلابی مجلس قالیباف! درود بر شهامت و شجاعت این مجلس
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۵:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
درست میگن داشتن بمب اتم درست نیست و باعث نابودی میشه بله ولی ببینید استفاده از بمب اتم به دلیل مضرات و نابودی ان کار ناشایستی نیست ولی دقت بفرمایید ولی داشتن سلاح هسته ای ایرادی نداره در جهانی که قدرتها میزان توانمندی را با بمب اتم میسنجند داشتم بمب اتم و بمب هیدروژنی کاری لازم و بلکه واجب هست شما این سلاح هارا در اختیار داشته باشید تا کشور یاغی و قلدر بداند که جنگ و تعرض به شما تاوان سنگینی خواهد داشت و شما استفاده نکنید داشتنش بی اندازه مهمه چرا؟ چون راهی که شما انتخاب کردید در ظاهر راهی متفاوت از راه کشورهای اروپایی است انها دنبال منافع اقتصادی خود هستند شما دنبال افکار برگرفته از دین و وجدان و این قبیل مسائل پس این دو فکر در یک ترازو جای نخواهند گرفت برای ایجاد تعادل باید حتما داشتن بمب اتم را در الویت کاری قرار داد.شما این سلاح را داشته باشید و ازش استفاده نکنید.این همه هزینه ایران داده پس باید بعد همه این هزینه ها به دستاوردی رسید و ان دستاورد در وهله اول داشتن سلاح هسته ای بمب اتم و بمب هیدروژنی هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بار مالی دارد درست بود توش سیمان ریختن آب هم هرروز دادن بهش که پوکی در نیاد یا توش زنگ نزده باشه قلب راکتور زنگار کار رنگ بزنید توش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اگه پرکردنش دست کار خودمان باشه سابقه نشان داد ه ما تو کارمان دقیق نیستیم و به راحتی سیمان پاک میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اعمال مدرک سوم فرهنگیان مقدور است یا نه
آیا محدودیت در اعمال مدرک معنی برای ادامه تحصیل به وجود می آورد با نه
Georgia
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
صنعت هسته ایی باید رونق بگیره
اگر این صنعت نباشه اینده کشور در خطر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
باسلام فقط شعار وتشیع جنازه وجنگ خونریزی فقر بیکاری گرانی وتورم ومشکلات و معضلات وحوادث کشور حل کنید اینها همه حرفهای تو خالی مجلس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
خيلي متاسفم كه همه به صورت ناشناس نظراتشون ميزارن . و ميترسن و صد البته كه حق دارن .
اين نشون ميده ماچقدر كشور آزادي داريم و همه چيز براساس منافع مردم تصميم گيري ميشه. دوستان داخل مجلس ادامه رو راه آقاي احمدي نژاد هستن وگرنه شهيد شدن اقاي فخري زاده بهونه هستش و قبل از شهادت ايشون ميشد كارهايي انجام داد تا به نطقه نرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه مدیریت امروز مجلس دست یه سری افراد تندرو افتاده که با تصمیماتشون کشور رو به پرتگاه جنگ نظامی خواهند برد جنگی که دامنگیر مردم خواهد شد نه اینها امثال شهید حججی در صف مقدمش خواهند جنگید. متاسفانه طرح های مصوب انها هم بدون کارشناسی بوده و هست نظیر تصویب بدون پشتوانه مالی طرح معیشت اقتصادی یا طرح مالیات بر خانه های خالی که با سه صفحه ایراد عودت داده شد .در این برهه از زمان وقتی کشور در جنگ اقتصادی است رفتارها و حرفها باید سنجیده باشد کسی منکر انتقام خون شهدای عزیز نبوده و نیست اما اقدامی در زمان معین و سنجیده فرصت برای انتقام همیشه فراهم‌است اما با تصویب مقدمات خروج از ان پی تی دلار روند صعودی گرفت طرحی که در صورت اجرایی شدن آن باعث خواهد شد که تحریم های بین‌المللی این بار از سوی سازمان ملل اجرا شود و بهانه حمله به ایران برای ترامپ در این روزهای آخر کاخ سفید فراهم‌شود طرحی که سرنوشت روزهای جنگ عراق و کوبا را برای ما رقم خواهد زد و با چالش های اقتصادی زیادی مواجه خواهیم شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۵:۱۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
تورو خدا یکی تعداد آرای نمایندگان را بهشون یادآوری کنه ،شمانماینده ی ۲ تا ۳۴ درصد مردم هستید با آینده ی کشور بازی نکنید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کاری که نماینده مردم در ریاست جمهوری رو کرد رو هم دیدیم .....جنازه برجام !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بابا گردن مردم زیر زانوی روحانی هست،این نماینده های مرفه هم روحانی رو تحریک میکنن بیشتر فشار بده،ببین سکه یه میلیون رفت بالا تو همین سه ساعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
مجلس باید خیلی زودتر وارد عمل میشد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اینها دنا پلاس و گرفتن نمی خواستند قیمتش بیاد پایین !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کارها فقط با وجود مجلس و دولتمردان انقلابی پیش خواهد رفت افراد ترسو قادر به اداره مملکت نیستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
حالا که ترامپ داره می‌ره مجلس جاش رو پر کرده.
با هر حرفی که میزنن دلار و طلا و سکه و خودرو می‌ره بالا
خسته نباشید ترامپ های وطنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اتفاقا مشخص شد نرخ ارز دست دولته که موقع انتخابات امریکا میاره پایین بعد الان برای مخالفت با مجلس می کشه بالا نرخووو......امان از منافق و خائن داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
با اینکه 3 ماه فرصت به پروتکل الحاقی زیاده اما دمتان گرم ... کوتاه نیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
معیشت مردم رو دولتی های وطن فروش به گروگان گرفتند تا اقتدار و امنیت ایران رو هم بشکنند... اما کم کم وقتش رسیده پروندشون رو بدیم زیر بغلشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
کاشکی،این نمایندگان در مورد اقتصاد ومعیشت مردم هم طرح واقدام انقلابی انجام میدادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
برای خودم و کشورم به داشتن همین مجلس و نمایندگانی متاسف هستم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
این کار مجلس باعث شد دلار ۲۵۰۰ بره بالا خودرو ۱۰-۲۰ درصد

کجای این قانون مجلس لغو تحریم داره خودش جای سوال داره.

مجلس نظام بین الملل رو با دعوای سرکوچه اشتباه گرفته .

فقط بازی سیاسی برای شکست روحانی و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هست.
Germany
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بله دروغ های شاخدار شروع شد شب باید اجبارا روز بخوانیم وبالعکس مرگ بر امریکا و امریکا بیا تحریم کم کن دشمن تراشی بین المللی محض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
واقعا" اقدامات ایران خنده دار !
دولت تصویب می کنه مجلس لغو می کنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سیاست کلان کشور دست رهبر است نه دیگران
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بله درسته در سطح کلان .... اکثر سیاست های اقتصادی .فرهنگی و اجتماعی و سایر عرصه ها در مقطع اجرا با قوه مجریه است در آخرین مرحله اگر این سیاست در سطح کلان به زیان مردم و مملکت باشد رهبری ورود میکند و راهکار ارائه میدهند تا مشکلی بنحو متعادل حل شود..
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۵:۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ولی بقیه باید پاسخگو باشند!!!!
آخرین اخبار