در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

پنجشنبه یا شنبه؛ بالاخره تعطیلی آخر هفته چند روز است؟

با موافقت مجلس روز‌های جمعه و شنبه به عنوان روز‌های تعطیل رسمی تعیین شدند؛ طرحی که البته مخالفان و موافقانی دارد.

چند سالی است که داستان تعطیلی آخر هفته‌ها و کاهش یا افزایش ساعت کاری کارمندان یکی از موضوعاتی است که در تمامی بحث‌های جدی، رسمی و کارشناسی بین تمامی افراد مطرح می‌شود. طرحی که این اواخر به مسئله‌ای جدی و پر طرفدار  در بحث‌های خانوادگی و حتی شوخی‌های فضای مجازی تبدیل شده بود.

کلاف تعطیلی آخر هفته‌ها که به نظر می‌رسد بالاخره به انتهای خود نزدیک شده برای اولین بار در سال ۹۵ مطرح شد. طرحی که به نظر می‌رسد حالا پس از ۸ سال و در آخرین روز‌های کاری مجلس یازدهم رنگ واقعیت به خود گرفته است.

تغییرات اخیر بر اساس کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می‌گیرد که در آن کاهش ساعات کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته -از یک روز به دو روز- گنجانده شده است.

البته این موضوع تازگی ندارد و در سال‌های گذشته هم مطرح شده بود، اما در همه موارد پیش از نهایی شدن متوقف شده بود.

این طرح، هفتمین سعی دولت و مجلس ایران از سال ۹۵ برای دو روزه کردن تعطیلات آخر هفته بود.

ارتباط کاری با جهان خارج از جمله محور‌هایی بوده که طی سال‌ها مدافعان این طرح -از جمله فعالان اقتصادی در ایران- به دنبال آن بوده‌اند.

طراحان این مسئله معتقدند که ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازار‌های جهانی و منطقه‌ای و جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد.

اختلاف نظر‌هایی هم در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی بوده است و منتقدان مسائل شرعی را مانع می‌دانند و طراحان می‌گویند هیچ منع شرعی وجود ندارد.

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تصمیمات ملی و اصلاح برخی رویه‌ها نیازمند انجام مباحثات علمی و عمیق است، درباره تصویب این لایحه در روز‌های آخر مجلس یازدهم گفت: برغم مانور و اتهام تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی  از پنج شنبه و جمعه» به جمعه و شنبه منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفا نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برای روشن شدن صحت ادعای مخالفان طرح مذکور از دفاتر آیات عظام ناصرمکارم شیرازی و نوری همدانی به صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت‌الله العظمی علوی گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا کرده‌ایم، ادامه داد: فحوی مشترک پاسخ کتبی و شفاهی دفاتر این مراجع بزرگوار تقلید بر این نکات تاکید داشت که اصلاح روند‌ها بر اساس سبب انتفاع جامعه اسلامی و مسلمین  بلامانع است. در خصوص جابجایی تعطیلات، چون جزء مباحث حکومتی و حاکمیتی محسوب می‌شود، تشخیص حاکم شرع متبع است و تنها روز جمعه است که به دلیل سفارش برپایی نماز جمعه مقدس شمرده شده است.

پیرهادی تاکید کرد: دفاتر سه مرجع بزرگوار تاکید داشتند: «صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود.»

وی ادامه داد: همچنین در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.

نماینده مردم تهران گفت: متاسفانه برخی صدا‌ها  به غلط، صدای حاکمیت تلقی می‌شود، تولید دوقطبی اقتصاد و ایدئولوژی اگر خواست برخی مخالفان طرح هم نباشد، اما خروجی کلی موضع‌گیری آنهاست که نه تنها به مصلحت کشور نیست بلکه منجر به یاس اجتماعی از اصلاح رویکرد‌ها می‌شود.

پیرهادی، در ادامه با بیان اینکه با تقویت صدای مخالفان پیشنهاد تعطیلی شنبه و ظن به محاق رفتن ایده تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه در هفته‌های اخیر ۳۶ تشکل اقتصادی از جمله چندین اتاق بازرگانی، اتحادیه، انجمن و سندیکا وارد میدان شدند و در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس مجلس خواستار تعطیلی «شنبه» به‌جای «پنج شنبه» در طرح افزایش تعطیلات آخر هفته شده‌اند، گفت: وظیفه فعالان اقتصادی، علما، فضلا، مسئولان و نخبگان است که درباره این تصمیم ملی روشنگری کنند و مسئولانه و آینده‌نگرانه در این‌باره اعلام موضع کنند.

در صورت تایید شورای نگهبان و بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی قرار است «شنبه‌ها» دومین روز تعطیل در کشور  به جای «پنج‌شنبه‌ها» باشد، تغییری که گفته  شده با هدف تسهیل مراودات تجاری انجام می‌شود، اما عده‌ای از تغییرات قابل توجه در زندگی عادی مردم حرف می‌زنند. تغییری که می‌تواند باعث بروز مشکلاتی آن هم به هر نحوی در شرایط امن و عادی زندگی مردم می‌شود.

اما در سایر کشور‌ها تعطیلات آخر هفته به چه شکل است؟  

جمعه و شنبه در کشور‌هایی مانند بنگلادش، عراق، یمن، سوریه، اردن، لیبی، مالدیو، عمان، قطر، عربستان سعودی و مالزی، پنجشنبه و جمعه در کشور‌هایی مانند افغانستان، جمعه و یکشنبه در کشور برونئی، در کشورمان جمهوری اسلامی ایران فقط جمعه ،در کشور نپال شنبه و در کشور‌هایی مانند هند، مکزیک، فیلیپین و کلمبیا فقط یکشنبه تعطیل است.

جمعه و شنبه غیر از شنبه و یکشنبه از رایج‌ترین روز‌های آخر هفته هستند. همچنین در بسیاری از کشور‌های اسلامی نماز ظهر جمعه اهمیت قابل توجهی دارد. با این حال، در میان کشور‌های خاورمیانه روند رو به رشدی برای انتقال تعطیلات به شنبه و یکشنبه وجود دارد. اعتقاد بر این است که این تغییر با توجه به قدرت‌های اقتصادی بین‌المللی، مزایای اقتصادی قابل توجهی را برای آن کشور‌ها ارائه می‌کند.

به عنوان مثال، امارات متحده عربی قبلاً تعطیلات آخر هفته جمعه و شنبه را دنبال می‌کرد، اما در سال ۲۰۲۲ به تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه با نیم روز در روز جمعه برای اقامه نماز تغییر کرد. با این حال، شایان ذکر است که بسیاری از کسب‌وکار‌ها ممکن است همچنان برای نماز عصر جمعه تعطیل شوند که احتمالاً در سایر مناطق با اکثریت مسلمان که شنبه و یکشنبه را به عنوان روز‌های تعطیل رسمی آخر هفته خود می‌دانند، همینطور است.

در مالزی، بیشتر نقاط کشور، از جمله کوالالامپور، شنبه و یکشنبه را به عنوان روز‌های تعطیل آخر هفته تعیین می‌کنند. با این حال، چند ایالت جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات رسمی آخر هفته خود حفظ می‌کنند.

باید از لحاظ بین‌المللی با دنیا هماهنگ باشیم 

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره موافقت مجلس با تعطیلی شنبه‌ها گفت: تمام کشور‌های دنیا این کار را کردند و به جز جیبوتی فقط ما هستیم که در روز جمعه تعطیل هستیم لذا باید از لحاظ بین‌المللی با دنیا هماهنگ باشیم و نمی‌توانیم خود را تعطیل کنیم، چون الان دو روز ما تعطیل هستیم و دو روز هم کشور‌های دیگر تعطیل هستند و در کل چهار روز قطع ارتباط با دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است جا افتادن تعطیلی شنبه در کشور مدتی طول بکشد، اما هر تغییری یک آسیب‌های کوچکی دارد البته این امر در معیشت مردم تاثیر دارد و اقتصاددانان با اعداد و ارقام برای ما توضیح دادند که ما با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس بیان کرد: تعطیلی شنبه‌ها حرمت شرعی ندارد و از سه مرجع تقلید استعلام کردیم لذا چرا نباید این کار را نکنیم و خود را با اقتصاد بین‌المللی که هر روز در حال پیشرفت است، وفق ندهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: الان کشور‌های حاشیه‌های خلیج فارس و کشور‌هایی مثل افغانستان و ترکیه هم شنبه را تعطیل کردند، اما با تعطیلی پنجشنبه عملا کشور چهار روز با دنیا ارتباطش قطع بود.

اسماعیلی تصریح کرد: اهمیت تعطیلی شنبه در سالی که حضرت آقا به نام جهش تولید با مشارکت مردم گذاشتند، معیشت مردم است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: با تعطیلی شنبه روز پنج‌شنبه به‌عنوان روز کاری حساب می‌شود البته با توجه به اینکه پنج‌شنبه تا کنون نیمه‌تعطیل بوده باید مدتی بر روی آن کار فرهنگی شود تا مردم به تعطیل نبودن آن عادت کنند و از آنجا که شنبه تعطیل است مردم عادت می‌کنند که کل پنج‌شنبه را سرکار باشند.

وی بیان کرد: مخالفان تعطیلی شنبه بحث ساعت کاری با کشور‌های جهان را مطرح می‌کردند، اما بحث ما بیشتر بر روی ارتباط با کشور‌های همسایه مثل ترکیه، امارات، افغانستان و عراق که شرکای اصلی اقتصادی ما هستند، بود.

این طرح چه با آن موافق باشیم و چه با آن به شکلی جدی مخالفت کنیم در صورت تایید نهایی توسط شورای نگهبان در اواخر خرداد در کشور اجرایی می‌شود. در نتیجه فعلا همه چیز بدون تفاوت حداقل تا پایان خرداد اجرایی می‌شود و این طرح تا ایستگاه نهایی یک ماهی فاصله دارد.

طرحی که مجلس یازدهم تصویب آن را به نام خود زد. تصویبی که شرایط و مسیر جدیدی را برای اقتصاد کشور نمایان می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من نمی دونم چرا بعضی ها کامنت موافقت یا مخالفت میذارن .... مگه با افزایش سن بازنشستگی موافق بودیم که تصویبش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من اول با تعطیلی شنبه مخالف بودم و کلی کامنت منفی دادم ولی بعد خوندن این مقاله و اینکه گفته شده تمام کشورهای مسلمان جمعه و شنبه تعطیلن و بقیه توضیحات طرفدار تعطیلی شنبه شدم و کلی کامنت در حمایت از تعطیلی شنبه دادم
الان باز با خوندن متنی که اقای ایت الله سبحانی منتشر کردن دوباره ب این نتیجه رسیدم تعطیلی شنبه اشتباهه و حرفاشون خیلی کارشناسی و قابل تامل بود
بنظرم باید کسانی که دانشش رو دارن تصمیم بگیرن ما مردم عادی توانایی تشخیص صحیح نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
میگن آمریکا و انگلیس می‌خوان سه روز تعطیل کنن، یکی نیست به اینا بگه کار اونا کار مفیده نه گرد کردن ساعات کار، که از اولش هم زده بشه هم آخرش در ثانی اونا پیشرفشون رو کردن ما چی ساعات کار مفید نیم ساعت در روز هم نیست و کشوری هستیم که در حال توسعه محسوب میشیم این مجلس چه بلاهایی که سر مملکت نیاورده اون از سن بازنشستگی که ادای اروپا رو درآوردن اینم از تعطیلی لابد فردا هم هر لیتر بنزین رو می‌خوان پنجاه تومن دست مردم بدن
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۱۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفم واسه کشوری که فقط فکر تعطیلات زیادکردن هست حکومتش بعدا میخوان رشد اقتصادی هم داشته باشه حکومت همیشه تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مملکت همینطوریش هم تعطیله ، با این وضع اقتصادی نمایندگان ملت به جاری چاره مشکلات اقتصادی مردم دنبال تعطیل بازی هستند. ساده ترین راهکار برای حل مشکلات اقتصادی حذف تعطیلات بی خودی است که فعلا وجود دارد نه اضافه کردن به تعطیلات موجود.لااقل این چندروز باقیمانده را به نفع مردم کارکنید و دست از خسارت زدن بردارید. درثانی مثل اینکه این ها نمایندگان دولت یهود هستند که رفته اند سراغ روز های شنبه و برای این کار خبطشان فتوا هم می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس کارگران شرکت های خصوصی چی ایا کارگران هم خانواده ندارن آدم نیستن که اونها هم تعطیل بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
حالا تکلیف اونهایی که بیشترش ،تووادارات استراحت میکنند چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
قفط 5 شنبه ها
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
بهترین تفریح کاره ؟ یا بهترین کار تفریحه ؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این موضوع شنبه ها هم مثل گران شدن بنزین سالها پیش است حالا عجله نکنید تا نظر نماینده های جدید هم داشته باشیم .
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
راسی شنبه روز نامه خبر نداریم چون تعطیل شنبه تعطیل شد همه روزها ب هم ریخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کار اداری کل مملکت را الکی به تاخیر انداختین به بهانه اینکه چندتا تاجر خرپول بیشتر پول به جیب بزنند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر نفراتی که نظر منفی دادن بابت تعطیلیها وخانواده دوست بودن ووقت برای زن و بچه میگذاشتن این حرف رو نمیزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شنبه تعطیلی ؟؟؟!! وایی وایی به کجا چنین شتابان مگه حسین شریعتمداری نگفت من مخالف هستم ؟؟؟!!!! چقدر من خوشبختم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شنبه روز اول خداست و روز کار و فعالیت است بعد از استراحت و بجا آوردن نماز جمعه . این کار نمایندگان مجلس غلط و بی ربط است . شنبه تا پنجشنبه باید روز کار و فعالیت باشد و جمعه تعطیل . تا کی ما باید دنباله روی کفار باشیم امیدوارم شورای نگهبان مخالفت کند . بجای رونق دادن به کسب و کار مردم دست بردارید از این تصویبهای بی خودی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کم کردن ساعت کاری یک اقدام بسیار کارشناسی در جهت بالا بردن بهره وری و صرفه جویی در وقت و انرژی هست. کشور باید بسمت دولت الکترونیک و غیر حضوری کردن انجام کارها پیش بره. باید مثل اروپا برای اضافه کاری هم قوانین یکسان و جامعی تدوین بشه و هیچ کارمندی بدون مجوز رئیس دستگاه اجرایی و سرخود اضافه کاری واینسته. پس حالا که ساعت کاری کمتر شده نباید اضافه کاری بالا بره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این قضیه مثل اینه که طرف میگه دکتر چی بخورم تا لاغر بشم،شما اگه میخواین اقتصاد درست بشه نباید تعطیلاتو زیاد کنید،بعدش هم کدام بازار جهانی ،ما که از در اکثر کانالهای مالی تحریمم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
از مجاس تشمر می کنم تعطیلی شنبه برای اقتصاد ایران بسیار خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه جا باید تعطیل باشه جز بانک اصل کاری اونه اون تعطیل بشه همه ارگانها و صنفها تعطیل میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
سلام برحسین شهید
۱۷:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پنچ شنبه هاطرف کارنمی کنی آنوقت شنبه راهم تعطیل کنیدبشی ۳روزمتواری مستقیم شمال خدایی اقتصادخوبی داریم که شنبه میخوادتعطیل بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرگ بر صهیونیست کودک کش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیشنهاد میکنم خودتو به دکتر نشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ارتباط اقتصادی با جهان دلیل واهی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شنبه مگه خارج تعطیل نیست. پس چرا بانک‌های ما شامل تعطیلی نشدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفا گوش به حرف و نظرات بی محتوای عده ای افراد به اصطلاح روشنفکر ندهید . و نظم زندگی مردم و جامعه را بهم نزنید . تعطیلی شنبه اصلاً به صلاح نیست و اثر قابل توجهی در اقتصاد ندارد . اگر میخواهید به اقتصاد و بهره وری کار و تولید در کشور کمک کنید ، پنج شنبه ها به روز کامل کاری در کل کشور تبدیل شود ، حتی در تهران . یک روز تعطیل در هفته کافیست و آن هم جمعه باید باشد ، نه روزهای دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما کار نمیکنی فکر کردی مردم تراکتوری. درسته یه سری از کارمندا مفت خوری میکنن و در حالت عادی هم جیم میزنن، ولی تر و خشک و با هم نسوزون
Iran (Islamic Republic of)
سلمان تقدیسی
۲۰:۰۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما فقط جمعه تعطیل باش
با وجود عقلایی مثل شما کشور ما اینده خیلی درخشانی داره
تو خلوتت حتما بیشتر فکر کن شاید بتونی بیشتر خودتو بشناسی و خودت درک کنی که تا الان که یه روز تعطیل بودی چقدر برای خودت و خانوادت مفید بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مگه همه مردم تاجر بین الملی هستن؟ فقط اونها و کارمنداشون پنجشنبه برن سر کار و شنبه تعطیل باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پنج شنبه نباید تعطیل باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقا جمعه و سه شنبه رو تعطیل کنید


خیلی حال میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خوب یادمه بابت تغییر دادن ساعت که یکساعت حلو بکشن هم کلی نظرات کارشناسی با آب وتاب زیادی هم دادندکه به نفع کشور است ولی همه شاهد بودیم که بعد از چند سال بی نظمی در زندگی اجتماعی مردم کل قانون رو حذف کردند.
الان هم با ژست کارشناسی حرفها و نظراتی رو بیان کردند این خط اینم نشان چند سال ولو ده سال بعد اشتباه وپر خسارت بودن تعطیلی بیشتر از یک روز در هفته برای همه آشکار میشه.
در دین و در فرهنگ ایرانی ما به سخت کوشی سفارش شده وبشدت از تنبلی منع شدیم حالا توجیهات وتخیلات شان را با اسم نظر کارشناسی مهم جلوه میدهند تا نسل بعد تنبل و پر توقع تر از قبل بار بیان.
36 تا مرکز اقتصادی بدون تعطیلی کل کشور خودشون هر طور صلاح میدونند بصورت. قانون داخلی برن تعطیل کنند دیکه چرا باید کل کشور رو تعطیل کرد.
جمعه عید مسلمین است در روایات است یک روز هفته را برای رسیدگی به رسیدگی بیشتر به امور اخروی و تفریح صله ارحام ارتباط بیشتر باخدا اختصاص دهیم سوره جمعه هم امر به برگزاری نماز جمعه نموده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناس، اینها دست راست و چپ خود را نمی شناسند.
چغندرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ناشناس ۱۴:۲۹ ؛ بجای اهانت ، پیشنهاد سازنده بده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرده های قبرستون هم دیگه نباید پنجشنبه ها چشم انتظار فاتحه و زیارت باشند، گرچه این مردمی که من می شناسم عملا پنجشنبه ها بعدازظهر را هم تعطیل می کنند که یه سری به امواتشون بزنن، خیلی ها هم مراسم چهلم و سال اموات را پنجشنبه می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خرافات دوران صفویه تمومی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی فقط جمعه بقیه ش اضافه س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
چقدر خوب که قراره از نظر اقتصادی با دنیا هماهنگ بشید، لطفا برای اون دسته از فعالین اقتصادی که با دنیا کار میکنند برنامه خاص مورد نیازشون را طراحی و اجرا کنید و به وضعیت کاری عموم مردم کاری نداشته باشید.
ممنون از متخصصین امر که توان تخصصی شون در اینجور مواقع نمود عینی پیدا میکنه....
تشکر از بذل توجه تون!
Iran (Islamic Republic of)
منیره
۱۲:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی رسمی به معنای تغییر تقویم از یک روز قرمز رنگ به دو روز میباشد
در تصویب اخیر مجلس،بعضی مشاغل مهم در اقتصاد خرد و کلان از جمله بانک و به تبع آن بورس و بیمه در روز شنبه باشید مشغول به کار باشند.
تراکنش و تبادل مالی بی‌شک بازاریان را وادار به انجام عملیات بانکی به منظور تکمیل موجودی چک های در جریان شنبه خواهد کرد.
در نتیجه عملا شنبه تعطیل " رسمی" نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه شنبه تعطیل بشه ما از کی شروع کنیم همیشه می گفتیم از شنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینجوری شما امکان استفاده از دو تا اول هفته رو داری دیگه
بعد بگید اینا فکر مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ناشناس ۱۷:۵۳ ؛ تو که به فکر مردم هستی ، بگو ببینیم که خودت برای مردم چه غلطی کردی و چجوری به فکر مردم هستی نابغه !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا اصلا باید دوروز باشه؟ ساعت رو کم کنید همون یک روز، نیمه دوم دیرتر شروع بشه، نیمه اول زودتر تموم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این مقاله کامل و جامع بود و منطقی. کسی که با این طرح مخالفت میکنه مشکلش از جای دیگس
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سلام،
هیچکدام؛
یک روز!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دوروز تعطیل کردید حساب این راهم کردید برای کاهش مصرف انرژی ساعات اداری را ظهر کاهش میدین خب الان باید طرف به خاطر دوروز تعطیلی عصر بیشتر تو اداره بمونه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پنجشنبه ها واسه چند ساعت مختصر که بعضی ادارات باز بودن هم بیخود و بی جهت انرژی مصرف میشد هم ترافیک و بحث الودگی هوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کی از تعطیلی بدش میاد ولی طرحهاهمخوانی نداره الان تعطبل بشه مردم تو خونه میمونند؟؟ ضمنا صبح انرژی کمتر مصرف میشه تا گرمای عصر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام نه اینکه ماخیلی جلوهستیم عیبی برای تعطیلی نیست...بجای کارکردن شبانه روزی برای جبران عقب ماندگی تعطیلی رازیادمی کنیم...البته کارکنان بعضی ادارات که به شغلشان بعنوان شغل دوم نگاه می کنندبهتراست...واقعاازاین تحلیل علمی خسته نباشید...۱)ممیزپیام روشورنکن اگرکردی اصلاح نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینایی که میگن شنبه ها واسه یهودیاست دقیقا هدفشون از این اراجیف چیه؟؟؟رهبر تایید کرده شماها کی باشید چیزی بگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رهبر کجا تایید کرده؟ اصلا چرا واسه این طرح های بیخود و مسخره از رهبری هزینه میکنین؟! اگر این طرح خودش مزییتی دارد آنرا بیان کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی ما میشه پنجشنبه جمعه شنبه یکشنبه عملا چهارروز بخور بخواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پنجشنبه ها که عادته تعطیل میکردن شنبه هارم تعطیل کنن
بقیشم مرخصی بگیرن
مدافع این تعطیلات کسی نیست جز خود کارمندا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ کس نمی پرسد مگر الان پنج شنبه ها تعطیل است؟ادارات ،بانکها دولت همه باز است
بازار موسسات خصوصی و...
حداقل ۷۰درصد کشور مشغول کارند حالا به بهانه های واهی می خواهند رسما کشور را در دوروز تعطیل کنند البته امید واریم این یک قدم برای برداشتن تعطیلی روز جمعه نباشد
۲۰ سال دیگر به بهانه وجود تعطیلی زیاد ویکسان سازی با دنیا روز جمعه را روز کاری می کنند
استعمار قدم به قدم تقویم ما را از قمری به شمسی و...الان ما خودمان جمعه را قدم به قدم از تعطیلی بر می داریم
یا صاحب الزمان غریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شاید تو شهرهای کوچک پنجشنبه ها همه مشغول بکار باشن ولی تو تهران و کلان شهرها همه بلاتکلیف بودن که الان مشخص شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما که پنجشبه را از قدیم الایام تعطیل میکردیم / حالا شنبه را هم میدیم سرش و جون میده هر هفته بریم شمال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
فایده نداره عزیز دل برادر با این نمک ریختن ها نمیتونی چیزی رو تغییر بدی فقط مضحکه میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
من نفهمیدم اخر جمعه روز آخر هفته شنبه تعطیل یا پنجشنبه روز آخر هفته جمعه وشنبه تعطیل؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به احتمال زیاد تعطیلی آخر هفته شد سه روز پنجشنبه وجمعه و شنبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
چهارسال هم عمر مجلس می رود به شنبه یا پنج شنبه ،حجاب یا بی حجاب ،مردم باید این وضعیت اقتصادی را تحمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خداشکر دیگه مشکل ملت حل شد مافقط باشنبه هامشکل داشتیم
بهتر نیست بجای پرداختن به این امور غیرمهم کارمفیدتر میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
حکایت باپای راست بریم دستشویی یاپای چپ همچنان باقیست...
ول کنین این خرافه هارو بابا بایدبادنیاهماهنگ شیم بالخره چه بخاین چه نخاین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
شنبه تعطیلی یهودیاست.بخاطر رضایت کی دارید این کارو میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر شنبه هم تعطیل بشه کسی با یهود موافق نیست.
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
این حداقل کاری یود که نمایندگان ملت به منظور همدردی با اسراییل انجام یدهند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
وای از دست افراد بهانه گیر و لجوج
آخرین اخبار