بخشی از آنچه در مجلس ۲۷ آبان گذشت؛

مجلس خطاب به دولت: لیست اموال فروخته نشده را داریم/ اصلاح ساختار بودجه رأی آورد

مجلس با اصلاح طرح تأمین کالاهای اساسی و اصلاح ساختار بودجه موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، پس از حدود نیم ساعت جلسه درباره مسائل مرتبط با اوضاع کرونایی کشور، نمایندگان نشست علنی امروز پارلمان را ساعت ۸:۱۵ دقیقه با حضور ۲۴۲ نفر آغاز کردند.

مجلس در تکاپوی یافتن منابع تأمین کالای اساسی

بدون نطق رئیس، نخستین دستور بر روی میز نمایندگان آمد؛ کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ایرادهای شورای نگهبان بر طرح تأمین کالاهای اساسی را به صورت گزارش آورد تا برای ۶۰ میلیون ایرانی، تأمین اعتبار خرید کالاهای اساسی اتفاق بیفتد.

مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه پشت تریبون درباره اصلاحات کمیسیون خود اظهار کرد:  همراهی‌های متعددی از سوی هیئت رئیسه و رئیس مجلس شد تا بدون آثار تورمی بتوانیم طرح را به سرانجام برسانیم و ۶۰ میلیون از ۸۰ میلیون نفر به عنوان جامعه هدف بتوانند مبالغی را از ۶۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان در ماه به صورت اعتبار دریافت کنند. در نتیجه پول در کارتشان واریز می‌شود و کالا را هم دولت مهیا می‌کند تا زندگی خانواده‌ها کمی تأمین شود.

او با اشاره به ایرادهای شورای نگهبان بر مصوبه مجلس، به ایراد شایع طرح‌ها یعنی اصل ۷۵ پرداخت و گفت که «ایراد مهم شورای نگهبان اصل ۷۵ در مصوبه تأمین این مبلغ از محل فروش اموال دولت بود که همین اموال در قانون بودجه مصوب شده و دولت ادعا می‌کند که آنها را فروخته و پولش را هزینه کرده است.»

مجلس خطاب به دولت: لیست اموال فروخته نشده را داریم

مفتح تصریح کرد که «دولت برای اجرای حکم قانون بودجه در چند دسته اموال را به فروش گذاشته و لیست مواردی را که فروخته نشده داریم؛ فروش سهام در بانک‌ها، پالایشگاه ها و تاسیسات پالایشی دولتی که باید فروخته می‌شد و فروش سهام در کارخانه‌های صنعتی مانند صنایع مس، فولاد مبارکه ،سایپا، ایران‌خودرو و شبیه آن، همان اموال هستند. در نتیجه اموالی که هنوز فروخته نشده است، می‌تواند مورد حکم قرار گیرد.»

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات همچنین به منابعی که قابل استفاده در این طرح است، اشاره داشت؛ مثلاً باقیمانده سهام پالایشی که دولت باید می‌فروخت، به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان و در شرکت‌های صنعتی به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان.

با رأی گیری از نمایندگان، طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی اصلاح شد.

اصلاح ساختار بودجه رأی آورد/ مخالفان: اصل کار جای دیگری است!

دومین دستور هم از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به صحن آمد. در بررسی گزارش برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان مخالف بر ایراد‌های موجود در ۱۲ بند طرح یاد شده اشاره داشتند. همچنین یکی از اشکالات را در نظر گرفته نشدن کمیته امداد در حوزه پرداخت یارانه دانستند.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی، مخالف کلیات این طرح اعلام کرد: بعضی از موارد اصلاح ساختار، در قانون تنظیم مقررات ۱ و ۲ آمده است و اساساً اصلاح ساختار باید شامل موضوع‌های اساسی در نظام مالیاتی کشور، بودجه شرکت‌های دولتی و مولدسازی دارایی‌هایی دولت باشد. بودجه شرکت‌های دولتی دو و نیم برابر بودجه عمومی کشور است.

گزارش

او یادآور شد که «جدا شدن بودجه از نفت و ایجاد درآمد‌های پایدار در بودجه عمومی کشور از مهم‌ترین مسائل بودجه‌ای ماست.» این نماینده ادوار مجلس در گفته‌هایش، بر اینکه «طبق اطلاع دقیق، دولت هیچ اراده‌ای بر اصلاح ساختار بودجه ندارد» تأکید کرد.

محمد صفایی دلوئی، نماینده گناباد و بجستان در بخشی از مخالفتش اظهار کرد: از چالش‌های اصلی بودجه، شرکت‌های دولتی هستند؛ بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه عمرانی کشور هم بیشتر است که در این زمینه اصلاح دیده نشده است. 

رابطه ریال با دلار را قطع کنید

در این میان حجت الاسلام حسن نوروزی ضمن ارائه نظرش، تذکری هم داشت. او گفت: از آقایان حاجی‌بابایی و مفتح می‌خواهیم با گذشت ۴۲ سال از انقلاب، رابطه ریال با دلار را قطع کنند؛ تا کی می‌خواهید ما را زیر بار استعمار آمریکا قرار دهید؟ وقتی ریال با دلار رابطه دارد، یعنی اجازه می‌دهد که آمریکای جنایتکار به پشتوانه طلای ما اوراقی را به عنوان دلار چاپ کند. چون آمریکا در عراق حضور دارد، آنجا دلار ارزان‌تر است و چون عربستان مزدور و گاوشیرده آمریکایی‌هاست، دلار ارزان است و پول عربستان ارزش دارد. اما چون ایران مستقل است، باید پول بی ارزش داشته باشد، دلار گران شود و سیستم مملکت ما را به هم بریزد.

موافقان از سوی دیگر، به اهمیت اصلاح ساختار بودجه پرداختند. جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت که این کمیسیون  «تنها به کدها و نکات کلیدی و مهم اشاره کرده است تا دولت در فرصت باقیمانده این نکات را در بودجه اعمال کند، از طرفی تلاش بر این بوده که ساختار و جهت گیری مالیات‌ها و عوارض اصلاح شود، زیرا در کشور روند ناعادلانه است و بین استان و مناطق تبعیض های فاحش وجود دارد. حتی این تبعیض بین قشرها و گروه‌های مختلف نیز قابل رویت است.»

یک مخالفت واکنش برانگیز!

اما به نظر می‌رسید رأی دولت بر خلاف انتظار نمایندگان و پیشینه ذهنی آنها بود؛ سید حمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که «دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تنظیم کرده است و امکان تغییر آن طبق طرح نمایندگان وجود ندارد.»

این گفته با واکنش قالیباف مواجه شد، رئیس مجلس بیان کرد که «پورمحمدی و نوبخت معاون و رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌دانند در  بحث نهاد برنامه ریزی حداقل از ۳ ماه قبل، از شخص بنده تا بقیه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گام به گام تا ۴۸ ساعت پیش در مورد این موضوعات، هماهنگ پیش آمدیم و همیشه از آن‌ها به صورت شفاهی و کتبی حمایت کردیم. اظهار نظر نماینده دولت خلاف همه توقعات ماست.»

نمایندگان پارلمان در پایان با کلیات طرح اصلاح احکامی از بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

گزارش


بیشتر بخوانید


احیای مالیات بر ارزش افزوده تا یک سال دیگر

بررسی گزارش اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده - مصوب ۱۳۸۷- با اصلاحات بعدی آن دستور بعدی خانه ملت بود که پس از پیشنهاد محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، اجرای قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده تا یک سال دیگر تمدید شد. موافقان این دستور، بر حل بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی تأکید کردند. از طرفی، برخی نمایندگان مانند علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار، بر پایان مهلت این قانون از شهریور ماه اشاره کردند که در نتیجه آن، تاکنون اقدام‌های حوزه مالیات بر ارزش افزوده بدون قانون اجرایی شده است.

انتقاد نماینده تهران از تشکیل نشدن جلسات هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها

تذکر علی خضریان، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با آب‌وتاب فراوانی همراه بود. او با صدای بلند پشت تریبون از برگزار نشدن جلسات هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها و نشست‌های هیئت امنای خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. البته تیغ تذکر خضریان به سوی قالیباف بود که «چرا ریاست مجلس باید بر اساس میل خودش امور را رقم بزند؟  آیا اگر برنامه‌ای مطابق میلش نباشد، باید مانع اجرای قانون شود؟» 

این نماینده همچنین اعتراض کرد که «این خبرگزاری تبدیل به یک پایگاه روابط عمومیِ صِرف شده است. جلسه هیئت امنا هم برای تعیین تکلیف این خبرگزاری با گذشت چندین ماه برگزار نشده است و اکنون به صورت غیر قانونی اداره می شود.» در پاسخ به خضریان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ریاست وقت جلسه گفت:  هیئت امنای خبرگزاری خانه ملت و هیئت نظارت بر انتخابات شوراها اختیار خود را از مجلس گرفته‌اند و باید وظیفه خود را اعمال کنند، البته کسی هم مانع آنها نیست. گفته شده ظرف امروز و فردا این مسئله حل و فصل می‌شود.

خبرگزاری خانه ملت با نام اختصاری ایکانا سال ۷۷ تأسیس شده است و اخبار مجلس شورای اسلامی و نهادهای زیرمجموعه آن را پوشش می‌دهد.

کمک معیشتی دولت برای ۲ هفته محدودیت کرونایی

پس از قرائت بیانیه تعدادی از نمایندگان در حمایت از مشاغل آزاد و آسیب دیده از کرونا، رئیس جلسه به لزوم کمک معیشتی قشر روزمزد و دهک‌های پایین جامعه در محدودیت‌های ۲ هفته‌ای مقابله با کرونا اشاره کرد که حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت، در این باره اظهار کرد که دولت این کمک معیشتی را پیش‌بینی کرده است. 

مجلس پرسشگر و «ظریف» پاسخگو

در نشست امروز، هیئت رئیسه ۱۲ اعلام وصولی داشت که نیمی از آنها، پای ظریف را به مجلس می‌کشانَد. نمایندگان با طرح ۶ سؤال ملی از وزیر امور حارجه، خواستند تا این مقام مسئول به پرسش‌های مانند «علت عدم اطلاع رسانی در خصوص موضوعات مطرح شده با طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام، اقدامات رسمی لازم جهت شفاف سازی سرنوشت سرداران مفقود الاثر احمد متوسلیان و همراهانشان و سرانجام توافق هسته‌ای برجام و تدابیر دولت در خصوص بدعهدی کشور آمریکا» پاسخ دهد. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
پس این قانون شفافیت چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۰۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
وظیفه مجلس نظارت و تصویب قوانینه
Iran (Islamic Republic of)
V
۲۲:۲۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
پس پول صادرات کجا میرود
از فروش اموال مردم بهشون کمک میکنید
Iran (Islamic Republic of)
قادر خاشی ناصری
۲۲:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
مجلس محترم استیضاح وزیرآموزش و پروش را اعلام وصول کند معلم فقیر شاهکار آقای وزیر است.
معیشت معلم در خطر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
میگما ما براچی رای میدیم ب ایی نمایندگان ??? مکه قرار نبود همه مشکلات مردمو حل کنن وظیفه تون چیه وجدان داشته باشید کالاهای اساسی باید تو ایی شرایط بد نصف قیمت شن ن روزانه سر ب فلک بزنن چرا روزانه همه خوراکیها گرون میشن مشکل از خود دکلت ومسوولین هیچ ربطی ب تحریمم نواره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
بشینین با اعصاب نداشته ملت بازی نکنین هی میپرین بهم لیست این دزدی را دارم و اون میگه لیست فلان را دارم مردم عمل میخواد نه شعار بلدین فقط شعار الکی بدهین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
۲۴۲ نفر؟ پس بقیه کجا هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس ابراهیمی
۱۸:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
آیا مردی در مجلس پیدا میشود که بر دلار افسار زند . که دلار بر سر ما بدنه ی انقلابی افسار زده و سر افسار هم به دست دلار داران تهرانی است . 85میلیون ایرانی . یک نفر مرد میدان نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
حالا بگید اون سرمایه دار فوق پولدار کیه که با منت سر مردم اموال دولتی بسیار بسیار گرانقیمت که به نوعی اموال عمومی و ملی محسوب میشه ، را با حداقل قیمت بخره؟ و بعدش سر از کانادا در بیاره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
# مجلس بی عرضه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
دیگه چی دارین برافروش نفروشین بایدن داره میاد بادلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
امروز یک کیلو تخم مرغ
دوتا شیر یارانه ای
یک کیلو قند
با یه ساقه طلایی شد 47000 تومان
یعنی ضرر میکنید اگه ماهی 60تومان به مردم بدید.
گام دوم انقلاب همین دولت بی تدبیر و افسار گسیختگی جامعه است
بله شما قوی شده اید اگر کسی اعتراض کند خفه اش میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
بفروشین .هنوز خیلی چیزا هست که نفروختین.یه حراج بزرگ راه بندازین بفروشین بعدشم خریدارا رو بجرم ارزون خری دستگیر کنین دوباره اموال رو برگردونین.وباز دوباره
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۳۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
یک فکری برای طرح اقدام مسکن ملی بکنید تا پول مردم را نخوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
مجلس باید جلوی بی انضباطی دولت را بگیرد نوبخت چهار کاغذ می آید الکی رد کم کنی به مجلس می آورد پانزده آذر بعد از طرف دولت نوبخت هر بلایی سر اقتصاد منابع ملی مردم می آورد الان تورم پنچاه درصد وضع بانک مرکزی رها شده ارز هر چه می خواهد قانون را دور میزند می فروشد این پولها کجا می رود مردم زیر فشار گرانی های ناحق ای نمایندگان جلوی روحانی نوبخت دولت را بگیرید قاطع بر خورد کنید تا که بی انظاباتی دخل خرج را معلوم کنید روحانی نوبخت با پنبه سر می برند بازارها رها شده مشکل داخلی است سوی مدیرت فساد زد بند سوداکری اقتصاد نود درصد مردم را هدف داده‌اند دولت که میرود مردم باید یک سال دیگر سختی بکشند قراد داد میلیاردی فوتبال که ندهد جیب مردم تاج رفت نوبخت روحانی می رود به داد مردم برسید پیام را بنوش حرف خوب است بی احترامی به پیام مردم نکن ننویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
تا زمانی که حاجی بابایی رییس برنامه و بودجه هست هیچ طرح خوبی تصویب نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۵:۴۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
هیچی تو این طرح های کشکی نیست.
بیشتر این طرح ها و سو صداهای الکی سیاسی کاریه تا برنامه ریزی کارشناسی شده
خدا به داد مردم بیچاره برسه
آخرین اخبار