بخشی از آنچه در مجلس ۱۱ آبان ۹۹ گذشت؛

نماینده تهران دولت را به مناظره دعوت کرد/ وکلای ملت: چرا ارز کشور در حسابی خاص بلوکه شد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز پارلمان کلیات اصلاح قانون انتخابات را تصویب کردند.

کشور در انتظار رئیس جمهورهای عالم و فیلسوف!/سودای ریاست جمهوری در سر کدام نماینده است؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس نشست امروز خود را با دستور بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی آغاز کرد، علاوه بر آن نمایندگان ۹ دستور کار داشتند که یکی از آنها بررسی دو فوریت طرح حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند بود.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نطق پیش از دستور خود بر وحدت مسلمانان تأکید کرد، او همچنین کمیسیون فرهنگی را به «تهیه طرح‌هایی برای حمایت از نشر سیره سیاسی و اخلاقی پیامبر رحمت و خاندان مطهرش خاصه گسترش دهنده علوم نبوی امام جعفر صادق(ع)» ترغیب کرد. به بیان قاضی‌زاده، نفس انقلاب اسلامی گسترش فرهنگ و سیاست اسلام ناب است.

این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: رئیس جمهور کوته فکر فرانسه لازم است که پاسخ دهد که چرا به پیامبر اسلام که حتی مورد احترام پیروان سایر ادیان الهی است، اهانت می‌کند و با این اقدام ملت‌ها از جمله مردم فرانسه را در برابر همدیگر قرار می‌دهد و حتی به شهروندان مسلمان خود نیز احترام نمی‌گذارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این راهبرد و استراتژی با بازی دوگانه عادی سازی روابط و توهین به پیامبر (ص) دنبال می‌شود که بسیاری از کشورها هم در آن نقش ایفا می‌کنند و هدفشان منحرف کردن افکار عمومی است، یعنی در حالی که اروپا و کشورهای عربی در حال مصالحه یا همان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، باید افکار جوامع اسلامی هم منحرف شود.

همه لوایح دولت را به کمیسیون‌ها ارجاع دادیم

احمد امیرآبادی فراهانی عضو دیگر هیئت رئیسه پس از نطق نایب رئیس مجلس به گفته‌های رئیس جمهور درباره پیگیری لایحه‌های دولت در مجلس پاسخ داد و گغت: دولت، ۸۸  لایحه را که از مجلس دهم باقی مانده بود، به مجلس ارسال کرده و ما همه لوایح را به کمیسیون‌های مربوط ارجاع دادیم.

نماینده قم تصریح کرد که «دولت چند لایحه را به صورت دو فوریتی به مجلس فرستاده بود و با وجود آنکه ۲۸ طرح دوفوریتی نمایندگان در نوبت بررسی قرار داشت و اکثراً هم با مشکلات روز مردم مرتبط بود، لایحه‌های دولت را در اولویت بررسی قرار دادیم.»

کشور در انتظار رئیس جمهورهای عالم و فیلسوف!/سودای ریاست جمهوری در سر کدام نماینده است؟

واگذاری اموال دولتی، منابع ماده الحاقی به طرح تأمین کالای اساسی

نمایندگان در دستور کار نخست به بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی پرداختند؛ موضوعی که بر سر تأمین منابع آن، میان مجلس و دولت اختلاف بود. پس از پیشنهادهای مختلف وکلا و اظهارنظرهای آنها، پیشنهاد حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برای الحاق یک ماده به طرح یک فوریتی تأمین کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیکی رأی موافق آورد.

براساس ماده الحاقی مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری، صندوق فولاد و بازنشستگان غیر عضو در هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و همچنین مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال برای تأمین مسکن محرومان و اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته می‌شود.

منابع مورد نیاز این ماده، از محل واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تأمین خواهد شد.

این انتخابات پر دردسر!/ از شائبه مهندسی انتخابات تا مبنای سن نبوت

بخش پر بحث و اختلاف نظر دیگر صحن علنی، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری بود. اگرچه نمایندگان مخالف درباره بندها و مواد اصلاح شده و همچنین تغییر برخی ویژگی‌های نامزد ریاست جمهوری نظرها و گفته‌هایی داشتند، اما کلیات آن به تصویب صحن علنی رسید. البته به گفته قاضی‌زاده هاشمی رئیس صحن، به دلیل تصمیم هیئت رئیسه بر «دو شوری بودن» طرح،  پس از تصویب کلیات در صحن علنی، جزئیات آن در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بررسی و مصوبه نهایی این کمیسیون به صحن علنی ارجاع خواهد شد.

احمد نادری نماینده تهران به عنوان مخالف تأکید کرد که «این طرح شائبه مهندسی کردن انتخابات را از سوی مجلس به وجود می‌آورد.» او افزود: شرایط نامزد انتخابات به صورت کارشناسی نیست و سلیقه‌ای نوشته شده است.  برخی از مواد هیچ تناسبی با شرایط ریاست جمهوری ندارند؛ مثلاً سن بین ۴۵ تا ۷۰ سال تعیین شده، چرا ۴۰ سال نوشته نشده است؟

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، یکی از موافقان طرح، تصویب آن را ضروری دانست و درباره محدود کردن ویژگی‌های نامزد انتخابات گفت: هنگام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، جهان بر وضعیت انتخابات ما متمرکز می‌شود و گاهی به دلیل انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی ما را  مسخره می‌کنند.

گفته او به حضور افراد مختلف و حتی غیر سیاسی در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت.

این نماینده البته انتقادهایی از متن طرح داشت؛ برای نمونه اظهار کرد: ثبت نام استانداران و فرمانداران باید به صورت مطلق باشد، همچنین در نظر گرفتن سن ۴۵ سال قابل استناد نیست، چراکه در انتخاب نبوت نیز مبنای سن ۴۰ سال بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: قضات، وکلا و روزنامه نگاران برجسته باید بتوانند در انتخابات ثبت نام کنند.

کشور در انتظار رئیس جمهورهای عالم و فیلسوف!

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد هم در جریان بررسی طرح یاد شده گفت: قانون اساسی بیان کرده است رئیس جمهور باید از میان رجل مذهبی و سیاسی که واجد چند شرط باشد، انتخاب شود. ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانات، تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. اما در این طرح مواردی آمده که فراتر از قانون اساسی است؛  در این باره، در بخشی از این قانون آمده است که «بهره‌مندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب در حد اثبات».

او تأکید کرد: کمیسیون شوراها در طرح خود، اثبات حقانیت دین اسلام را از رئیس‌جمهور انتظار دارد، این انتظار از علما و  فلاسفه است، نه رئیس جمهور!

کشور در انتظار رئیس جمهورهای عالم و فیلسوف!/سودای ریاست جمهوری در سر کدام نماینده است؟

یک گمانه‌زنی حساس؛ چرا ارز کشور در حسابی خاص بلوکه شد؟

یکی از تذکرهای نمایندگان، موضوعی بحث برانگیز را به وجود آورد. مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران میانه تذکرش درباره اهمیت طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: وضعیت ارزی کشور در سال ۹۹ به مراتب بهتر از سال ۹۸ است و حتی از سال پایانی دولت دهم وضعیت بهتری داریم. دولت ارز کافی در اختیار داشته است، اما متأسفانه با بلوکه کردن در حسابی خاص، در چرخه ارزی کشور وارد نکرده است و این گمان ایجاد شده که یک پیوند سیاسی مخفیانه‌ای بین جریان قدرت و ثروت حاکم بر دولت با جریان‌های خارجی در حال رقم ‌خوردن است تا معیشت و اقتصاد مردم را به اتفاقات خارجی پیوند بزنند. او تصریح کرد که «زیبنده نیست استقلال سیاسی و اقتصادی کشور با یک جریان آمریکایی که ممکن است به دولت برای آینده سیاسی خود به دولت پیامی داده باشد، پیوند بخورد.»

یکی از نطق‌های نمایندگان به دو موضوع مهم اشاره داشت. الیاس نادران نماینده تهران، نخستین ناطق میان دستور امروز، به دلیل اظهار نظر برخی مسئولان دولتی درباره طرح تأمین کالاهای اساسی و مشکلات اجرای آن در اقتصاد کشور گفت: سخنگوی دولت بیشتر استاد جنگ روانی است تا کارشناس اقتصادی! بر خلاف عرف، مجلس را به تمسخر گرفته است و از همین تریبون مسئولان دولتی را درباره طرح مجلس و راه های تامین مالی آن به مناظره دعوت می‌کنم تا معلوم شود کدام شیوه‌ها، عملکردها و رویکردها در بودجه ۹۹ عاقلانه تر و عادلانه تر شدنی تر است.

او ادامه داد: به علاوه مناظره می‌کنم تا نشان داده شود کدام شیر و آثار تورمی کمتری دارند و موجب حمایت بیشتر طبقات ضعیف و متوسط خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین خبر داد: طرح‌های دیگری در حمایت از تولید و برداشتن تحریم‌های داخلی در دست بررسی است که ان شاءالله در بودجه ۱۴۰۰ قبل از آن اعمال خواهد شد.

دلیل افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی چیست؟

با رسیدن موعد تذکرهای شفاهی، حجت الاسلام موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو هیئت رئیسه در بخشی از تذکرش به افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی اعتراض کرد. او گفت: دلیل افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی چیست و بر اساس چه مصوبه‌ای انجام شده است؟

نماینده فلاورجان بازار سرمایه را هم فراموش نکرد و گفت: آقای روحانی سر لجاجت با نمایندگان و تصمیم‌های آنها دارد، آقای روحانی اگر گشایش اقتصادی مدنظرتان برای افراد خاص حاصل شد، لطفاً فکری عاجل برای بازار سرمایه کنید. سرمایه مردم نابود شد، اما در ازای آن برخی از افراد خاص هزاران میلیارد تومان سود کردند.

مهدی طغیانی نماینده اصفهان در ادامه تذکرها بیان کرد: آیین نامه‌های مالیات بر خودروهای لوکس و خانه‌های گران قیمت باید پس از سه ماه از سوی هیئت دولت تصویب می‌شد. الان ۸ ماه از سال ابتدای گذشته و هنوز آیین‌نامه‌ای مصوب نشده است. رئیس‌جمهور و هیئت وزیران این منبع سرشار را که می‌توانند برای کسری بودجه و حل مسئله معیشت مردم کمک کند، به تصویب برسانند.

مجلس، فردا با برگزاری جلسه علنی، دفتر جلسات صحن علنی را در این هفته خواهد بست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
شما وکلا ازمردم میپرسید چرا. بخدا اگه یه دای ناسور درجنگل این عمل ننگینو انجام بده همه حیوونای جنگل برعلیه او قیام میکنن. ببینید چقد احساس مصونیت قضائی میکنن که اصلا کسیرو ادم حساب نکردند.ازگل سنگینتر نگید که توهین میشه .اما اگه بیشناسنامتون .ولگردتون .بیسوادتون .احمقو ناداتون خاندن وبا ابو صابون شستنتون .مبادا ازگل سنگینتر بگید . ناقه صالحو پی نکنید که عذاب خدا میاد. فقط بفکر دسگیر ومجازات افتابه دزدان توسط قوه مقدسه مسلمه مخدره قضائیه باشید که مبادا زان وال زان ازشدت گرسنگی ازنونوائی محلشون نیم قرص نانی بدزدد.30 سال زندان بااعمال شاقه براش ببرید .تا فلان .فلان شده دزدی نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
وای بر بزرگی بینی وخود خواهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
کاری به دولت ندارم که کار از کارش گذشته ولی اینکه نوشتید وکلای ملت! نمی دانم چرا حالم بد شد؟! وکلای ملت وکلای ملت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
آیا مالیات بر خانه‌های گرانقیمت اگر تصویب شود شامل حال آقایان و حضرات خواهد شد؟
لطفا سانسور نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
رییس جمهور باید شخصی مثل احمدی نژاد باشد که کشور را به اوج عظمت برساند و کسب کار را تسهیل نماید و تولید و صنعت را متحول و رقابت پذیر و صادرات محور نماید و خام فروشی نکند و نفت و منابع و خیر زیر زمینه مانند نفت را به کشورهای دیگر به قیمت مثمر بفروشد که بیشتر سود را برای مشو داشته باشد بله احمدی نژاد نفت را ۱۵۰ دلار می فروخت ولی باز احساس می کرد فروش نفت خام به این قیمت برای کشور ضرر است و به همین خاطر استارت تولید بنزین در داخل کشور را با ساخت پالایشگاه های تولید بنزین زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
هدف از این همه گرونی چیه .کسی میدونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
ارز را تک نرخی کنید.
دولت با دو نرخی کردن ارز ، ارز را گران به مردم می فروشد
طلا را گران به مردم می فروشد ،
تورم به خاطر خیانت و بی کفایتی مسئولین کشور است
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۵۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
مردم شریف و انقلابی مواظب فتنه های دولت باشید چراکه دولت در اواخر حکومت خود بر مردم با تنگ کردن حلقه را بر معیشت مردم ، با گرانی با احتکار با توهین به ملت و بزرگان کشور با تعطیل کردن دولت و بازی با اعصاب مردم به دنبال کشاندن ملت به توی خیابانها تا با راه اندازی اغتشاشات بتواند راه را برای ورود دشمنان خارجی به داخل کشور بازکند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
باشد روزی که دولت با فشار بر ملت اغتشاشات را راه اندازی کرده و همگی شان اعم از دولت و وزیران و دولتیهای رده بالای سازمانهای دولتی و کشوری با اندوخته های مادی که در خارج از کشور جمع کرده اند و زن و بچه هاشونو که الان فرستادن اونور آب ، از کشور بدون حساب پس دادن فرار کنند و بیت المال را به یغمای ببرند و با خیانتهایی که به کشور و ملت کردند بدون محاکمه فرار کنند .ازمن گفتن بود و از شما شنیدن .دستگاه های امنیتی و نظارتی و اطلاعاتی مواظب فتنه ی اکبر دولت اصلاحات غربزده باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
هیچ امیدی به این مجلس نیست
اقدامات شتابزده و بعضا موضع گیریهای یی مورد در خصوص دولت و شخص رئیس جمهور و غیره انسجام رو از مجلس گرفته
نمایندگان متاسفانه به جای تدوین و تصویب قوانین تسهیل کننده فرا حزبی و کشور شمول باشه بیشتر در حال چانه زنی و لابی و معامله به نفع حوزه های انتخابیه هستن که پذیزفتنی نیست
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۲۰:۴۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
این مجلس که دم از انقلابی بودن میزدن پس چی شد نه شفافیت ارا رو تصویب کردن نه مالیات خانه های خالی نه شفافیت مالی نمایندگان اینا همش دور باطله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه مجلس در عملکرد اصلی خودش قصور میکند و طرح ها و مالیات از خانه های خالی وثروتمندان را به تعویق می اندازد
Finland
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
اینا نماینده ملت نیستن یه مشت عروسک خیمه‌شب بازی هستن چطور صدای له شدن استخوان‌های ملت رو زیر فشار اقتصادی می‌شنون اما یا سکوت می‌کنند و یا شریک دزدان هستن
Russian Federation
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
کدوم نماینده ملت ما که به هرکی میگیم مگه ما رای ندادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
به والله که این مجلس تنها امیدمردم زجرکشیده ازدست سیاست های غلط دولت بی تدبیری وناامیدی است انشاالله مجلس انقلابی با دولت انقلابی آینده کشورراازمنجلابی که یه عده وابسته غرب گراوبی گانه پرست به وجودآورده اندبیرون خواهندکشیدوحق مردم راازکسانی که نان به خون مردم می زنندوفربه می شوندخواهندگرفت لعنت برهرچی مزدوروطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سخنگو اگر میتونست از وزیری نمی شد سخنگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
ای وای دیگه امیدی به آینده نداریم آینده خودمو تیره و تار میبینم ماشین بالای صد میلیون خونه بالای میلیارد دیگه حتی نمیتونیم غذا تهیه کنیم لاآقل از گرسنگی نمیریم.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۸:۰۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
یک دولت شکست خورده و منزوی چه مناظره ایی داره
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۷:۲۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه در این مجلس یازدهم نیز هیچگونه عملکرد و کارایی مثبتی در جهت بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم ایران مشاهده نکردیم. فقط خوب حرف میزنند ولی در مرحله عمل کردن شهامتی ندارند؟ این بود معنای واقعی حکومت عدل علی و مجلس انقلابی؟ مردم ایران بهترین انتقاد گر هستند، چرا این نمایندگان مجلس عوام فریبی می‌کنند و نقش اون آدم‌های خوب را بازی می‌کنند؟ هیهات من الذله
Iran (Islamic Republic of)
محسن مغان گرمی
۱۷:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
سلام.از نمایندگان محترم مجلس میخواهیم هر چه سریعتر تک تک وزیران و شخص اقای حضرت روحانی را استیضاح و برکنار کند و انتخابات زودهنگام برگزار کنند تا مرهمی باشد بر درد مردم و قشر متوسط و اسیب پذیر جامعه.از طرفی قیمت کالاهای مصرفی و خودرو باید به سال91و قبل از روی کار امدن دولت اقای روحانی باز گردد تا عادلانه شود،قیمت خودرو باید حداقل به یک دهم کاهش یابد،قیمت واقعی تولیدات شرکت سایپا زیر 10میلیون و شرکت ایران خودرو زیر20 میلیون تومان است،ننگ بر وزیری که نیامده میخواهد خودروهای بی کیفیت با تکنولوژی30 سال پیش را گران کند از وزیری که بچه هایش در خارج زندگی میکنند نباید انتظاری جز این داشت،باتوجه به داخلی سازی بسیاری قطعات و کاهش ارزبری قیمتها باید روز به روز کاهش یابد،از باشگاه خبرنگاران جوان انتظار پیگیری داریم.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
جهانگیری میگه بریددعاکنیددعامیکنیم شرافرادبی لیاقت ازسرمردم کم بشه وبه خودشون برگرده
آخرین اخبار