ترکیه: شواهدی برای ادعای ارمنستان وجود ندارد/ مسکو آماده میانجیگری

وزارت دفاع ترکیه می‌گوید که شاهدی برای ادعای ارمنستان مبنی بر استفاده از جنگنده‌ها و پهپاد‌های ترکیه در قره باغ وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای به ادعا‌های ارمنستان درباره حضور این کشور در درگیری‌های قره باغ واکنش نشان داد.

اخیرا مقامات و رسانه‌های ارمنستان گزارش‌هایی مبنی بر استفاده جمهوری آذربایجان از جنگنده‌ها و پهپاد‌های ساخت ترکیه در درگیری‌های قره‌باغ مطرح کرده بودند.

علاوه بر این ارمنستان اعلام کرده بود که ترکیه نیروی نظامی برای حمایت از جمهوری آذربایجان در درگیری‌های قره باغ اعزام کرده است.

روز سه‌شنبه نیز وزارت دفاع ارمنستان از سرنگونی یک فروند جنگنده «سوخو ۲۵» این کشور از سوی یک فروند جنگنده «اف ۱۶» ترکیه خبر داده بود.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه خود تاکید کرده که شواهدی برای این ادعا‌ها وجود ندارد و جمهوری آذربایجان طی روز‌های اخیر اثبات کرده که توانایی پیروزی در این درگیری را دارد.

در همین حال «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که مسکو آماده ایجاد گفت‌وگو میان وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در جدیدترین بیانیه خود تاکید کرده که این کشور مصمم به ادامه درگیری تا خروج کامل نیرو‌های ارمنستان از منطقه قره باغ است.

وزارت دفاع ارمنستان در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرده که جمهوری آذربایجان فرماندهی عملیات هوایی خود را در منطقه قره باغ به ترکیه واگذار کرده است.


بیشتر بخوانید:


درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسئله سبب آن شد که جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار