مکرون: مواضع ترکیه در قبال مناقشه قره‌باغ خطرناک و شبیه جنگ است

رئیس‌جمهور فرانسه ضمن حمله به مواضع دولت ترکیه در قبال مناقشه قره‌باغ، اعلام کرد با همتایان روسی و آمریکایی خود در این باره رایزنی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مواضع شبه جنگ دولت ترکیه در خصوص مناقشه قره باغ را خطرناک ارزیابی کرد.

امانوئل مکرون که خود نیز دستی در مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها دارد، روز چهارشنبه گفت من اظهارات سیاسی ترکیه [به نفع آذربایجان] را که از نظر من بی ملاحظه و خطرناک است، یادداشت کردم. رئیس جمهور فرانسه طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد من امروز با رئیس جمهور پوتین صحبت خواهم کرد و فردا با دونالد ترامپ به رایزنی و تبادل نظر در جهت یافتن راهی برای برون رفت از این بحران خواهیم پرداخت.

پیش از این وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام حمایت کشورش از جمهوری آذربایجان، به مکرون برای مواضع خود در خصوص مناقشه قره باغ تاخت. چاووش اوغلو گفت اگر رئیس جمهور مکرون نگران سرزمین‌های جمهوری آذربایجان نیست، همبستگی این کشور با ارمنستان به معنای حمایت از اشغالگری آنهاست.

از ابتدای دور تازه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روز یکشنبه، ترکیه صراحتا در حمایت از دولت باکو اعلام موضع کرده است. از آغاز تنش و درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مقامات دو کشور درباره اعزام مزدور از سوریه و کشور‌های خاورمیانه‌ای اتهاماتی را علیه هم مطرح کرده‌اند.

ایروان و باکو یکدیگر را به حمله به خط کنترل منطقه ناگورنو-قره باغ متهم و فیلم‌هایی از این حملات منتشر می‌کنند که در آن‌ها انهدام پهپاد، هواپیما، تانک و خودرو‌های زرهی طرف مقابل نشان داده می‌شود.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند. گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار