رئیس کمیسیون اروپا: نقض توافق برگزیت از سوی لندن زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی است

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد از تصمیم دولت انگلیس مبنی بر نقض توافق خروج از اتحادیه اروپا بسیار نگران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، از تصمیم اخیر دولت انگلیس مبنی بر اجرای برگزیت بدون حصول توافق ابزار نگرانی کرد و گفت این کار نقض قوانین بین‌المللی است و اعتماد نسبت به لندن را کاهش می‌دهد.

اورسولا فن در لاین گفت «بسیار نگران اعلامیه‌های دولت انگلیس در مورد اهداف خود برای نقض توافق نامه هستم. این باعث نقض قوانین بین‌المللی و تضعیف اعتماد می‌شود.» به گفته او، یک اصل اساسی در حقوق بین‌المللی وجود دارد با این عنوان «Pacta sunt servanda» که به معنای آن است «توافقات باید حفظ شوند» و نقض توافق برگزیت یعنی نقض این اصل در قوانین بین‌المللی.

پیش از این، در آستانه هشتمین دور گفتگو‌های لندن و بروکسل که از روز سه شنبه آغاز شد، دولت انگلیس از عزم خود برای «حرکت به جلو» بدون توافق خبر داد مگر آنکه تا ۱۵ اکتبر توافقی میان این کشور اتحادیه اروپا حاصل شود.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز به قانونگذاران ضد اتحادیه اروپا قول داده است که در صورت حاصل نشدن توافق در مورد تجارت آزاد، توافق نامه خروج با این اتحادیه را لغو می‌کند. علاوه بر این، بوریس جانسون برنامه خود را برای نادیده گرفتن بخش‌های اصلی توافق نامه خروج با اتحادیه اروپا را اعلام کرده است.

انگلیس در ماه ژانویه اتحادیه اروپا را ترک کرد، اما همچنان تحت قوانین تجاری اتحادیه اروپا باقی مانده است. اگر هیچ توافق تجاری پیش از پایان دوره به اصطلاح انتقال در ۳۱ دسامبر حاصل نشود، قوانین سازمان تجارت جهانی برای هر دو طرف از سال ۲۰۲۱ به اجرا در می‌آید، از جمله آنکه تعرفه‌های گمرکی و چک‌های مرزی کامل برای کالا‌های انگلیس که وارد منطقه اروپا می‌شوند، اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار