پمپئو: واشنگتن و مسکو در زمینه کنترل تسلیحات می‌توانند جهان را ایمن‌تر کنند

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد در زمینه نسل جدید توافق‌ها با روسیه در مورد کنترل تسلیحات به نتیجه برسند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه‌ ای بی سی نیوز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنرانی در کتابخانه ریاست جمهوری ریچارد نیکسون گفت همکاری واشنگتن و مسکو در زمینه کنترل تسلیحات می‌تواند جهان را ایمن‌تر کند.

او با افشای این موضوع که نمایندگان دو کشور به زودی کار خود را در «چارچوب گفت‌وگو‌های راهبردی» آغاز می‌کنند، ابراز امیدواری کرد در زمینه نسل جدید توافق‌ها در مورد کنترل تسلیحات به نتیجه برسند.

او مدعی شد اینگونه توافق‌ها مطابق با منافع هر دو طرف خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد چین تاکنون از پیوستن به این بحث خودداری کرده است، اما آمریکا امیدوار است که پکن نظر خود را تغییر دهد.

پمپئو در حالی از توافق کنترل تسلیحات با روسیه و چین سخن گفته است که دولت آمریکا با روی کار آمدن دونالد ترامپ از بیشتر پیمان‌های نظامی و تسلیحاتی خارج شده است.

دونالد ترامپ در اکتبر سال ۲۰۱۸ با مطرح کردن این ادعا که مسکو به تعهدات خود در برابر توافق‌های کنترل تسلیحات پایبند نیست، اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد موسوم به آی ان اف خارج می‌شود. اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا در سال ۱۹۸۷ پیمان INF را امضا کردند و متعهد شدند که تمام موشک‌های بالستیک زمینی و کروز را با برد متوسط ​​و کوچک از بین ببرند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد یک عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته‌ای بود که تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیرهسته‌ای با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع می‌کرد.

آمریکا همچنین اعلام کرد از پیمان «آسمان‌های باز» خارج خواهد شد و احتمالا یک توافق جدید را جایگزین آن خواهد کرد. توافق امنیتی «آسمان باز» به امضای ۳۵ کشور خارجی رسیده و بر اساس آن کشور‌های عضو متعهد شده‌اند تا در آسمان سایر اعضای این توافق پرواز‌های جاسوسی انجام ندهند. بر اساس این پیمان، کشور‌های عضو می‌توانند برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشور‌ها در اشاعه تسلیحات، پرواز‌هایی جاسوسی بر فراز سایر کشور‌ها ترتیب دهند. این پیمان یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

مقامات روسیه معتقدند آمریکا در پس شعار «عصر جدید کنترل تسلیحاتی» به دنبال زیرپا گذاشتن تمامی توافقات بین‌المللی، برای دستیابی به آزادی عمل بیشتر در این زمینه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار