وزارت خارجه روسیه:

مسکو F-۱۶ در اوکراین را به عنوان حامل سلاح‌های هسته‌ای در نظر می‌گیرد

وزارت خارجه روسیه ارسال جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا به اوکراین را تهدید هسته‌ای تلقی می‌کند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه هواپیما‌های F-۱۶ ساخت آمریکا در اوکراین را به عنوان حامل تسلیحات هسته‌ای در نظر خواهد گرفت.

این وزارتخانه یادآوری کرد که انتظار می‌رود F-۱۶ در آینده نزدیک در اوکراین ظاهر شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که این هواپیما‌ها متعلق به سکو‌های تجهیزات دوگانه - غیرهسته‌ای و هسته‌ای هستند... ما آنها را حامل سلاح‌های هسته‌ای می‌دانیم و این اقدام ایالات متحده و ناتو را یک تحریک عمدی می‌دانیم.

نیرو‌های مسلح اوکراین پیش از این اعلام کرده بودند که ممکن است اولین F-۱۶ پس از عید پاک در اوکراین مستقر شود.

اوکراین طی چند ماه اخیر از کشور‌های غربی به ویژه آمریکا خواستار دریافت جنگنده‌های پیشرفته از جمله جنگنده اف ۱۶ برای مقابله با برتری هوایی روسیه در جنگ بوده است. گرچه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ابتدا به صراحت با این درخواست مخالفت کرد، اما پادرمیانی کشور‌های عضو ناتو اکنون باعث نرمش واشنگتن در این زمینه شده است. 

با این حال، جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین را بی فایده می‌داند؛ نخست اینکه خلبانان برای خبرگی در پرواز نیازمند سال‌ها پرواز بوده و خلبانان اوکراینی در این زمینه بی تجربه هستند. در گام بعد، روسیه از سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته از جمله سامانه اس ۴۰۰ بهره می‌برد که می‌تواند هر جنبنده هوایی از جمله جنگنده‌های اف ۱۶ را ساقط کند.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: روسیه ، جنگ اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار