کاهش ۱۴.۵ درصدی سود غول نفتی عربستان

شرکت آرامکو اعلام کرد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۵ درصد در سود خود کاهش داشته است.

آرامکو، شرکت نفتی غول پیکر عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۵ درصد کاهش یافته است.

این شرکت در بیانیه‌ای که در وب سایت بورس اوراق بهادار عربستان منتشر شد، گفت که درآمد خالص آن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۰۲.۲۷ میلیارد ریال سعودی (۲۷.۲۷ میلیارد دلار) در مقایسه با ۱۱۹.۵۴ میلیارد ریال سعودی (۳۱.۸۸ میلیارد دلار) رسید.

آرامکو که چهارمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است، توضیح داد که این کاهش در درجه اول نتیجه کاهش مقادیر نفت خام فروخته شده است. تولید عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است، در حال حاضر حدود ۹ میلیون بشکه در روز است که کمتر از ظرفیت تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز آن است.

این به دلیل مجموعه‌ای از تصمیمات برای کاهش تولید است که در اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شد، زمانی که اوپک پلاس، اتحاد کشور‌های صادرکننده نفت به رهبری عربستان و روسیه در تلاشی کاهش تولید را حدود دو میلیون بشکه در روز اعلام کرد. علاوه بر این، در آوریل ۲۰۲۳، ریاض کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را به عنوان بخشی از اقدام مشترک با ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

پس از نشست ائتلاف اوپک پلاس در ژوئن ۲۰۲۳، ریاض کاهش بیشتر تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد. مارس گذشته، وزارت نیروی عربستان اعلام کرد که آخرین کاهش داوطلبانه که از جولای ۲۰۲۳ آغاز شده بود، تا سه ماهه دوم سال جاری تمدید می‌شود و پس از آن «این مقادیر کاهشی به تدریج با توجه به شرایط بازار بازگردانده می‌شود.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار