پمپئو: آمریکا آماده پیشبرد مذاکرات تسلیحاتی با روسیه است

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای روس خود از آمادگی واشنگتن برای پیشبرد مذاکرات تسلیحاتی دو جانبه به منظور ارتقاء امنیت این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد به سرگئی لاوروف، همتای روس خود اعلام کرده واشنگتن برای پیشبرد امنیت خود و متحدانش آماده است تا وارد مذاکرات تسلیحاتی شود.

وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه روسیه تائید کردم که ما آماده هستیم تا در مذاکرات کنترل تسلیحاتی که امنیت آمریکا و شرکای ما را ارتقا می‌بخشد، شرکت کنیم.

پمپئو افزود: ما همچنان به سازوکار‌های قابل اثبات و قابل اجرا ادامه خواهیم داد.

پیش از این مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره موضوعات مشترک از جمله تلاش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اخیرا پمپئو در تماس تلفنی به لاوروف اعلام کرد که هرگونه مذاکرات آتی درباره کنترل تسلیحات باید چین را نیز شامل شود.

در فوریه ۲۰۲۱ پیمان میان روسیه و آمریکا درباره اقدام برای کاهش بیشتر و محدود ساختن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک که با نام استارت شناخته می‌شود، منقضی می‌شود. با این حال، احتمال تمدید این توافق به مدت ۵ سال دیگر هنوز باقی مانده است.

مقامات روس بار‌ها آمادگی خود را برای تمدید توافق استارت و انعقاد توافق استارت نو اعلام کرده‌اند، اما دولت آمریکا، با سابقه طولانی خروج از پیمان‌های بین المللی، گفته است قصد دارد پیمان جدیدی را که شامل روسیه و چین باشد امضا کند. پکن این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد به نظر نمی‌رسد آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو را به این زودی‌ها داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد اقدام واشنگتن در رد مذاکرات با مسکو درباره تعهدات به عدم استقرار تسلیحات در فضا، در واقع ممکن است نشانگر برنامه‌های واشنگتن برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا باشد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو انتظار دارد که واشنگتن به زودی پاسخ مثبتی به پیشنهاد روسیه برای تمدید پیمان کاهش استراتژیک تسلیحاتی، استارت نو، بدهد.

پیمان استارت نو آخرین پیمان کنترل تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه است، که کمتر از یک سال به پایان آن زمان باقیست. پیشتر آمریکا از پیمان تسلیحاتی مهم دوران جنگ سرد، موسوم به پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میانبرد خارج شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
امریکا تمام کرک و پرهاش با کرنا از بین رفت دیگر امریکا کشوری نیست که بتواند پیشرفت نظامی داشته باشد روسیه همه نباید الان تن به مذاکر با امریکا بدهد باید با چین و ایران روی هم ریخته تا ریشه امریکا از بیخ و بن خشکانده شود و ال سعود در فشار قرار گرفته و یمن نیز ازاد و اسرائیل نیزنابود گردد به امید خدا و ظهور حضرت حجت علیه السلام
آخرین اخبار