پمپئو: هرگونه مذاکره درباره کنترل تسلیحات باید شامل چین شود

وزیر خارجه آمریکا به همتای روسی خود گفت که هرگونه مذاکره درباره کنترل تسلیحات باید چین را نیز شامل شود.

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز جمعه با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پمپئو در این تماس تلفنی به لاوروف گفته است که هرگونه مذاکرات آتی درباره کنترل تسلیحات باید چین را نیز شامل شود.

پیمان کنترل تسلیحاتی «استارت نو» میان آمریکا و روسیه در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

روسیه: آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو را ندارد

آمریکا برای مذاکره با روسیه و چین درباره کنترل تسلیحات شرط گذاشت

در فوریه ۲۰۲۱ پیمان میان روسیه و آمریکا درباره اقدام برای کاهش بیشتر و محدود ساختن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک که با نام استارت شناخته می‌شود، منقضی می‌شود. با این حال، احتمال تمدید این توافق به مدت ۵ سال دیگر هنوز باقی مانده است.

مقامات روس بار‌ها آمادگی خود را برای تمدید توافق استارت و انعقاد توافق استارت نو اعلام کرده‌اند، اما دولت آمریکا، با سابقه طولانی خروج از پیمان های بین المللی، گفته است قصد دارد پیمان جدیدی را که شامل روسیه و چین باشد امضا کند. پکن این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

هفته گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد به نظر نمی‌رسد آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو را به این زودی‌ها داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد اقدام واشنگتن در رد مذاکرات با مسکو درباره تعهدات به عدم استقرار تسلیحات در فضا، در واقع ممکن است نشانگر برنامه‌های واشنگتن برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار