روسیه: آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو را ندارد

معاون وزیر خارجه روسیه احتمال تمدید پیمان استارت نو از سوی آمریکا در برهه زمانی کنونی را غیرمحتمل دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد به نظر نمی‌رسد آمریکا قصد تمدید پیمان استارت نو را به این زودی‌ها داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد اقدام واشنگتن در رد مذاکرات با مسکو درباره تعهدات به عدم استقرار تسلیحات در فضا، در واقع ممکن است نشانگر برنامه‌های واشنگتن برای استقرار تسلیحات تهاجمی در فضا باشد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو انتظار دارد که واشنگتن به زودی پاسخ مثبتی به پیشنهاد روسیه برای تمدید پیمان کاهش استراتژیک تسلیحاتی، استارت نو، بدهد.

در همین راستا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد باید در مورد تمدید احتمالی پیمان استارت نو با واشنگتن بحث شود، زیرا روسیه طرفی نیست که تلاش کند این پیمان را زیر پا بگذارد.

پیش از این نیز وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود آمریکا از تشکیل جلسه نمایندگان دو کشور برای بحث درباره جزئیات توافق استارت نو (کاهش تسلیحات استراتژیک) امتناع کرده است. بنا به گفته مقامات روسیه با توجه به کمبود وقت و به دلیل امتناع آمریکا از شرکت در گفت‌وگو‌ها، دیگر غیرممکن است که به توافق سازنده برای جایگزین کردن توافق کنونی دست یافت.

در فوریه ۲۰۲۱ پیمان میان روسیه و آمریکا درباره اقدام برای کاهش بیشتر و محدود ساختن سلاح‌های تهاجمی استراتژیک که با نام استارت شناخته می‌شود، منقضی می‌شود. با این حال، احتمال تمدید این توافق به مدت ۵ سال دیگر هنوز باقی مانده است.

مقامات روس بار‌ها آمادگی خود را برای تمدید توافق استارت و انعقاد توافق استارت نو اعلام کرده‌اند، اما دولت آمریکا، با سابقه طولانی خروج از پیمان های بین المللی، گفته است قصد دارد پیمان جدیدی را که شامل روسیه و چین باشد امضا کند. پکن این پیشنهاد آمریکا را رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار