گردش یک روزه به منطقه تاریخی درمیان

میراث فرهنگی و امور گردشگری درمیان برای علاقه مندان به گردش مسیر گردشگری را مشخص می کند.

شهسواری مدیر میراث فرهنگی و امورگردشگری درمیان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: درمیان، شهرستان مرزی قلعه‌های کهن تاریخ، در استان خراسان جنوبی با ۲۲ قلعه و ۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، مکانی زیبا برای سفر‌های کوتاه است.

او با اشاره اینکه برای گردشگران و مسافران دیار درمیان مسیر‌های گردشگری تعبیه شده است افزود: مسافران می‌توانند با حرکت از بیرجند به سمت قهستان به طول ۵۰ کیلو متر مسیر را شروع کنند تا به سایت گردشگری روستای سرسبز سزخنگ به فاصله ۱۵ کیلومتری از قهستان برسند.

شهسواری ادامه داد: گردشگران پس ازاستراحت در این مکان می‌توانند به سمت اسدیه حرکت کنند و بعد از طی کردن ۲۱ کیلومتر به مسجد زیبای هندوالان و قلعه تاریخی مسک می‌رسند.

مدیر میراث فرهنگی و امورگردشگری درمیان در زمینه این آثار گفت: مسجد هندولان متعلق به عهد تیموری در شهر درمیان با قدمت هزار سل جز اثار ملی ایران است. قلعه مسک هم از این قاعده جدا نیست ان هم با ۹ برج و یک دروازه ورودی، ساخته شده در دوره صفویه جز اثارملی ایران است.

او اظهار کرد: پس از بازدید از این دو اثر تاریخی و طی کردن ۴۰ کیلومتر به سمت شهرستان اسدیه به قلعه اسدیه می‌رسند. این قلعه در دوره قاجار ساخته شده و در سال ۹۶ مرمت شد و هم اکنون پذیرای گردشگران است.

شهسواری با بیان اینکه در حال حاضر فروشگاه زیر نظر میراث فرهنگی نداریم گفت: مسیر گردشگری به نحوی طراحی شده که از ۴ شهر می‌گذرد و مردم می‌توانند اقلام مورد نیز خود را تهیه کنند.

مدیر میراث فرهنگی و امورگردشگری درمیان افزود: گردشگران و مسافران بعد از بازدید از قلعه اسدیه و ۳۰ کیلو متر به سمت مرز حرکت کردن به شهر طبس مسینا می‌رسند و از اسباد‌هایی که با انرژی باد گندم را به آرد تبدیل می‌کنند و قلعه تاریخی آن دیدن کنند.

او افزود: خستگی این چند ساعت راه را می‌توانند در اب گرم گزیک واقع در ۲۵ کیلومتری شهر اسدیه به در برد. پیشنهاد می‌شود نهار را در همین مکان میل کنید.

شهسواری گفت: با حرکت به سمت شهر درمیان و روستای فورگ، می‌توان قلعه با شکوه ان را دید. قلعه‌ای با ۱۸ برج که تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع، نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم در میانی، سال ۱۱۲۵ هجری شمسی ذکر شده است.

مردم در روستای فورگ می‌توانند علاوه بر بازدید از قلعه از بافت تاریخی و مسجد چوبی فورگ نیز بازدید کنند. اثار طبیعی زیبایی خاص خود را دارند.

چنار دوشینگان نیز از این قاعده مثتثنی نیست. درختی که قطر تنه ان حدود ۴ متر و در درون ان در اثر پوسیدگی حفره بزرگی ایجاد شده است. حرکت کردن اب قنات به علت شیب به سمت درخت و جمع شدن ان در گوالی، موجب پدید امدن برکه‌ای و خلق منظره‌ای زیبا شده است که میتوانیند عصرانه را انجا میل کرده و پس از استراحتی کوتاه از مسیر سربیشه بیرجند به بیرجند باز گردند.

مدیر میراث فرهنگی و امورگردشگری با اشاره به اینکه سایت و اپلیکیشن برای مسیر‌های گردشگری درمیان طراحی نشده است،افزود: گردشگران برای اطلاع از مسیر و مکان‌های دیدی می‌توانند بروشور‌های را از اداره میراث فرهنگی دریافت کنند.

انتهای پیام/ ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار