برک بافی هنر دستان دیار سربیشه

صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و به عنوان نمادی از نوع زندگی و فرهنگ یک جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، حق پناه سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سربیشه گفت: خانه برک در اردیبهشت ماه سال گذشته در بخش مود شهرستان سربیشه راه اندازی شده است.

او با اشاره به اینکه در ابتدا این مکان  به عنوان کارگاه تولیدی برک بافی راه اندازی شده بود افزود: بدلیل اینکه بانوان  تمایل به کار کردن در منازلشان داشتند ، خانه برک بافی تبدیل به محل آموزشی این هنر سنتی شد.

حق پناه با بیان اینکه علی رغم مشکلات بافت قدیمی و گازرسانی این خانه کلاس‌های آموزشی همچنان در این خانه برگزار می شود اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۶ نفر در این خانه آموزش برک بافی دیده اند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سربیشه ادامه داد: برخی از بانوانی که در خانه برک آموزش دیده اند اقدام به ایجاد کارگاه در منازل خود کرده‌اند افزود: تاکنون ۴ کارگاه برک بافی توسط آموزش دیدگان خانه برک ایجاد شده است.

او با بیان اینکه پارچه برک بیشتر در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد ادامه داد: کارگاه‌های برک بافی در دیگر فصول سال به بافت سایر صنایع می‌پردازند.

بَرَک یک نوع پارچه نرم و چسبان و ضخیم است که از پشم شتر یا کرک بز بافته می شود. این پارچه که یکی از صنایع دستی خراسان محسوب می شود، بیشتر برای دوخت جامه های زمستانی مورد استفاده قرار می گیرد. 

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.