معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق:

مصرف برق کشور در حال افزایش است/ تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی ۴ سال

پرنده‌مطلق گفت: مصرف برق کشور در حال افزایش است. بنابراین توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید در مدت کوتاهی اتفاق بیفتد.

 علیرضا پرنده‌مطلق امروز در همایش آشنایی با نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور گفت: برای رفع ناترازی‌های برق در کشور راهی جز توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) وجود ندارد. مصرف برق کشور در حال افزایش است؛ بنابراین توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید در مدت کوتاهی اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: مصرف برق کشور به سمتی می‌رود که باید بین ۱۲ تا ۱۸ هزار مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم و در این زمینه صنایع باید بیش از گذشته مدیریت مصرف داشته باشند. در دولت سیزدهم تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر طی چهار سال هدف گذاری شده و دولت توانسته تاکنون ظرفیت احداث ۲۶۲.۷۸ مگاواتی را ایجاد کند. قرار است برای تامین پیک مصرف برق سال آینده حدود چهار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سطح کشور نصب کنیم که تحقق آن در استان‌های مختلف در دست پیگیری است.

معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر کشور بیش از یک هزار و ۱۰۰ مگاوات است که براساس هدفگذاری در برنامه ششم توسعه باید به ۳۰ هزار مگاوات برسد.

یک مصرف استان خراسان جنوبی در مردادماه ۳۴۸ مگاوات بود

مهدی دادگر نیز در این همایش اظهار داشت: پیک مصرف استان خراسان جنوبی در مردادماه ۳۴۸ مگاوات بوده که ۱۰ درصد پیک توسط نیروگاه‌های خورشیدی تأمین شده و این مقدار در کشور ۱.۵ درصد است.

وی گفت: در حال حاضر ۶۴۳ نیروگاه انشعابی در خراسان جنوبی فعال است که ظرفیت تجمعی این نیروگاه‌ها بالغ بر هشت هزار و ۴۹۷ کیلو وات است. مجموع ظرفیت نیروگاه‌های انشعابی و خورشیدی نیز ۲۶.۵ مگاوات است که از این میزان مجموع ظرفیت نیروگاه‌های انشعابی هشت مگاوات و مجموع ظرفیت مزارع خورشیدی ۱۸.۵ مگاوات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از تحویل هزار و ۶۵۰ پنل خورشیدی به عشایر استان خبر داد و گفت: نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی سربیشه در حال ساخت است که ۱۰ مگاوات آن در پیک مصرف سال آینده وارد مدار می‌شود. تاکنون یک هزار و ۷۰۰ متقاضی نصب پنل‌های خورشیدی در قالب تفاهم‌نامه پنج‌جانبه به شرکت توزیع برق استان معرفی شدند که مکان یک هزار و ۲۵۰ متقاضی از نظر فنی تایید و به امضای قرارداد ختم شده است و از این تعداد تاکنون ۷۵ نیروگاه پنج کیلو واتی نصب شده و ۱۷۷ نیروگاه هم در حال اجرا است.

۵۰ درصد مصرف برق خراسان جنوبی باید از محل نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین شود

پرنده مطلق گفت: معادل ۵۰ درصد مصرف برق خراسان جنوبی را از محل نصب نیروگاه‌های تجدید پذیر دنبال می‌کنیم و در زمینه واگذاری زمین در استان مشکل وجود دارد که باید روند آن تسهیل شود. ۱۸.۵ مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر در خراسان جنوبی وارد مدارد شده و پیگیری‌ها برای نصب ۲۰۹ مگاوات در حال انجام است که در ۲ سال آینده وارد مدار خواهد شد.

وی به مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان اشاره کرد و گفت: مصوبه صادرات برق نهایی شده که به زودی ابلاغ خواهد شد و سرمایه گذاران می‌توانند انرژی تجدید پذیر تولید و نسبت به صادرات آن اقدام کنند.

معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق عنوان کرد: طرح ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی پنج کیلوواتی نیز در مدت پنج سال هدفگذاری شده که اجرای این طرح تاثیر زیادی بر زندگی خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی خواهد داشت.

اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان احداث می‌شود

جواد اشرفی نیز در این همایش اظهار داشت: خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های منابع طبیعی از جمله داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و قرار گرفتن در دالان بادی شرق کشور می‌تواند سهم قابل توجهی در تولید انرژی‌های نو داشته باشد.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید ۶۳۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان شناسایی شده و تاکنون ۲۰۵ مگاوات به مناقصه رفته است و سرمایه گذاران برای آن جذب شده است. در زمینه پرداخت تسهیلات در این حوزه با محدودیت منابع اعتباری در استان مواجه هستیم، اما شرایط حمایت از محل منابع ملی و صندوق محیط زیست انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان نیز گفت: حمایت‌های لازم را از سرمایه گذاران این بخش انجام می‌دهیم تا با ورود آنان بخش قابل توجهی از انرژی مصرفی استان تامین شود.

اشرفی به شرایط مناسب استان برای ایجاد نیروگاه‌های بادی اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در منطقه درح سربیشه آغاز شده و فاز نخست این طرح به ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات در مراحل پایانی است.

واحد‌های صنعتی خراسان جنوبی از انرژی خورشیدی استفاده کنند

احمد آریافر نیز گفت: استفاده صنایع از انرژی خورشیدی به نفع کشور است و باید واحد‌های تولیدی استان به این سمت و سو حرکت کنند. برای توسعه خراسان جنوبی راهی جز این نداریم که به ظرفیت‌های استان و شکوفایی آن تکیه کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مطمئنا توسعه منطقه را به دنبال دارد خواستار تسریع روند صدور مجوز نیروگاه‌های خورشیدی در بخش صنعت هستیم. ۶۰۰ واحد صنعتی در استان داریم که باید تلاش شود تمام این واحد‌ها از انرژی خورشیدی و ظرفیت استان در این زمینه استفاده کرده و بخشی از برق خود را تامین کنند.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.