فعالیت ۳۰۰ خانه ورزش روستایی در استان کرمانشاه

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه از فعالیت ۳۰۰ خانه ورزش روستایی در استان خبر داد و گفت : در ایام دهه فجر امسال ۵۱ خانه ورزش روستایی دیگر هم به این تعداد اضافه خواهد شد.

زهرا کشتمند رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه در نشستی خبری، با اشاره به در پیش بودن دومین دوره مسابقات جام پرچم، گفت : پارسال این مسابقات تنها در رشته مینی فوتبال و در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد که از کرمانشاه حدود ۲۲۰۰ تیم شرکت کردند و تیم‌های برتر استان آبان امسال به مسابقات کشوری اعزام شدند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی فدراسیون امسال دومین دوره مسابقات جام پرچم برگزار می‌شود، تصریح کرد: مسابقات جام پرچم امسال در سه رشته مینی فوتبال (برای افراد ۱۵ تا ۲۰ سال)، کاراته و پرتاب وزنه (برای افراد ۱۶ تا ۱۸ سال) برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ثبت نام علاقمندان شرکت در این مسابقات از چند روز پیش آغاز شده، گفت: ثبت نام‌ها تا هفتم بهمن ادامه خواهد داشت و از یازدهم تا اواخر بهمن نیز مسابقات در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

کشتمند با اشاره به اجرای طرح راه اندازی خانه‌های ورزش روستایی از چند سال پیش، اظهارکرد: احداث خانه‌های ورزش روستایی با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان از چند سال پیش با هدف ایجاد شادی و نشاط در بین جوانان روستایی، جلوگیری از سوق یافتن آن‌ها به سمت آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهر‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این طرح، خانه‌های ورزش در اماکن بلااستفاده موجود در روستا‌ها راه اندازی می‌شود و ما نیز آن‌ها را با کمک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اداره کل ورزش و جوانانبا وسایل ورزشی تجهیز خواهیم کرد.

رئیس هیات ورزش روستایی استان تصریح کرد: در گذشته رویکرد اینگونه بود که تجهیزات ورزشی خاصی برای بعضی از رشته‌ها مانند تنیس روی میز، دارت، فوتبال دستی، کیسه بوکس و ... را در این خانه‌های ورزشی مستقر می‌کردیم، اما بعد‌ها در رویکرد جدیدی که از سوی وزارتخانه اعلام شد، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی بنا به نیازسنجی و علاقمندی ورزشی جوانان آن روستا‌ها انجام گرفت، برای نمونه باتوجه به درخواست یکی از روستا‌ها وسائل بدنسازی و بنا به درخواست یک روستای دیگر وسائل رزمی را برای خانه‌های ورزش روستایی آن‌ها ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته حدود ۳۰۰ خانه ورزش روستایی در سطح استان راه اندازی شده، عنوان کرد: در دهه فجر امسال هم با ارسال ۵۱ پک تجهیزات ورزشی، ۵۱ خانه ورزش روستایی دیگر در سطح استان راه اندازی خواهد شد.

کشتمند در رابطه با راه اندازی خانه‌های نشاط و تندرستی در روستا‌ها هم گفت: این فضا‌های ورزشی در روستا‌هایی احداث می‌شود که فضای مورد نیاز برای راه اندازی خانه ورزش را ندارند.

وی با بیان اینکه تاکنون در هرکدام از استان‌های کشور یک خانه نشاط و تندرستی احداث شده، گفت: عملیات اجرایی احداث اولین خانه نشاط و تندرستی روستایی کرمانشاه ابتدای امسال در روستای سرونو بخش سرفیروزآباد آغاز شد و در حال حاضر هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس هیات ورزش روستایی استان خاطرنشان کرد: این روستا باتوجه به مرکزیت نسبت به روستا‌های همجوار، جمعیت بالا و محروم بودن برای احداث این مکان ورزشی در نظر گرفته شد.

به گفته این مسئول، زمین خانه‌های نشاط و تندرستی از سوی روستائیان اهداء و بودجه ساخت آن هم از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان تامین می‌شود.

کشتمند از تدوین دایره المعارف بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه خبرداد و گفت: در این دایره المعارف مستندات و اطلاعات مربوط به ۷۰ بازی بومی محلی شناسایی شده استان جمع آوری شده است.

وی با تاکید براینکه یکی از اهداف تدوین این دایره المعارف حفظ بازی‌های بومی محلی اصیل استان است، افزود: اقدام دیگری که برای حفظ این بازی‌های بومی محلی انجام می‌دهیم، برنامه ثبت ملی آن‌ها است که در این زمینه با همکاری میراث فرهنگی، پرونده ثبت ملی دو بازی "کولان" و "توپ قار" در منطقه اورامانات تدوین شده است.

رئیس هیات ورزش روستایی استان با بیان اینکه در سال‌های گذشته هم ورزش زوران از رشته‌های اصیل و بومی کرمانشاه به ثبت ملی رسیده، اعلام کرد: باتوجه به اینکه این رشته ظرفیت گسترش در سراسر کشور را دارد، اخیرا نشست‌هایی را با رئیس انجمن زوران کشور برگزار کردیم و مقرر شد مسابقاتی را در این زمینه در سطح استانی و کشوری داشته باشیم.

وی یادآور شد: برای همه روسای هیات‌های بومی محلی شهرستان‌ها به عنوان مسئولین زوران شهرستان خود ابلاغ زده ایم تا این رشته را فعال کنند.

کشتمند در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت احداث بزرگترین گود زوران کشور در کرمانشاه هم گفت: طی سال‌های گذشته دو محل در استان برای احداث گود زوران در نظر گرفته شد، اما از آنجایی که هنوز یک مسابقه مهم را در این رشته برگزار نکرده ایم تا آن را مطرح کنیم، فعلا احداث آن اجرایی نشده است.

به گفته این مسئول، در دهه فجر امسال مسابقات زوران قهرمانی استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این هیات در حوزه ورزش عشایر گفت: طی سال‌های گذشته دو دوره مسابقات ورزش عشایر را در شهرستان‌های گیلانغرب و قصرشیرین برگزار کردیم و امسال هم بنا داریم که سومین دوره این مسابقات را برگزار کنیم، اما هنوز محل برگزاری آن مشخص نشده است.

رئیس هیات ورزش روستایی استان در خصوص توجهی که طی سال‌های اخیر فدراسیون به رشته فوتوالی داشته و وضعیت این رشته در استان هم افزود: ما طی سال‌های گذشته این رشته را در استان راه اندازی کردیم، اما باتوجه به اینکه هزینه‌های آن سنگین است، انتظار داریم بخش خصوصی بیشتر به آن ورود کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار