مرمت ۴۰ درصدی خانه تاریخی ساری اصلانی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کنگاور گفت : خانه تاریخی ساری اصلانی در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۹۴۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

محمدجوادعظیمی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کنگاور گفت : در سال‌های اخیر ۴۰ درصد بنا در قالب ۲ فصل مرمت از سوی میراث فرهنگی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه چهار دانگ این بنا مربوط به وراث مرحوم ساری اصلانی و۲ دانگ در اختیار اوقاف با نیت وقف خاص قرار دارد، افزود: اراده جدی برای بازسازی این اثر تاریخی از سوی متولیان وجود ندارد و حتی وراث نیز خواستار خارج شدن این خانه از فهرست آثار ملی هستند.

رییس میراث فرهنگی کنگاور در ادامه با بیان اینکه در روز‌های اخیر تعداد ۶۰ تیرچوبی سقف این خانه در معرض سرقت معتادان متجاهر قرار گرفت، تصریح کرد: برای جلوگیری از سرقت و با همکاری شهرداری این تیر‌های چوبی به اداره میراث فرهنگی شهرستان منتقل شد.

وی عنوان کرد: در سفر اخیر استاندار کرمانشاه به کنگاور مقرر گردید این خانه و سه حمام تاریخی شهرستان برای تبدیل به احسن به متقاضیان واگذار شود که بلافاصله با همکاری اداره اوقاف وامورخیریه شرایط واگذاری و مزایده برگزار شد.

عظیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند نفر متقاضی عقد قرارداد برای حمام بزرگ (حمام تاریخی دوره قاجاریه) هستند، افزود: تاکنون فرد یا افراد حقیقی و حقوقی در مزایده خانه ساری اصلانی شرکت نکرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه اتفاق مناسبی در این بنای ارزشمند تاریخی شکل بگیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کنگاور گفت: در صورت اجرای کامل عملیات مرمت این بنا و با توجه به ظرفیت و حفظ شان بنا، می‌توان برای کاربری و بهره‌برداری از آن تصمیمات لازم را گرفت .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.