پروانه چرا برای عشایر ایل ذوله صادر می‌شود

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت : به زودی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور عشایری با تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۴۹ «پروانه چرا» برای عشایر ایل ذوله صادر می‌شود و عشایر خوزستانی نیز ملزم به تمکین قانون هستند.

علی‌جعفر رضایی مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت : تعدادی از عشایر ایل ذوله اکنون در منطقه «رقابیه» از توابع استان خوزستان مستقر شده‌اند که با مکان قبلی‌شان تفاوت چندانی ندارند و خود عشایر اکنون مشکلی ندارند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: به زودی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور عشایری جلسه کمیسیون ماده ۴۹ در راستای حل مشکل عشایر تشکیل و پروانه چرا برای عشایر صادر خواهد شد.

وی گفت: اگر موضوع ممیزی حل شود و پروانه چرا برای عشایر ایل ذوله کرمانشاه صادر شود عشایر خوزستان نمی‌توانند مانع از حضور آنان در منطقه شوند لذا باید به قانون تمکین کنند.

رضایی ادامه داد: در جلسه‌ای که با عشایر عرب داشتیم مسائلی مطرح شد که به موضوع استقرار عشایر ارتباطی نداشت، درست است که در مرتع کنونی هم عشایر کرمانشاهی مشکلی ندارند، ولی می‌خواهند دارند در مناطقی که سال‌ها است به آن ذی حق هستند استقرار یابند.

وی تصریح کرد: مکاتبات زیادی انجام شده است، اما از لحاظ قانونی و از طریق سازمان‌های منابع طبیعی و امور عشایری نیز به جد در حال پیگیری است که کمیسیون تشکیل شود و منجر به صدور پروانه برای عشایر شود.

رضایی خاطرنشان کرد: در حدود ۱۵ تا ۲۰ خانوار عشایری در منطقه رقابیه مستقر هستند و مابقی خانوار‌ها نیز در اطراف آن منطقه استقرار پیدا کرده‌اند مرتع کنونی همانند مرتع قبلی است و شاید فقط از لحاظ ابعاد نسبت به آن کوچک‌تر باشد. 

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ خانوار ایل ذوله در مناطق گرمسیری خوزستان مانند فکه و بستان مستقر هستند البته بعضی از عشایر ایل ذوله امسال به خوزستان کوچ نکردند و برخی از مراتع ییلاقی استان را اجاره کردند.

رضایی اظهار امیدواری کرد که به زودی با پیگیری‌هایی که به عمل خواهد آمد همه مشکلات و سوء تفاهم‌های مابین عشایر کرمانشاهی و خوزستانی حل شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.