زباله هایی که می‌توانند تبدیل به پول شوند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: روزانه ۱۱۰ تا ۱۳۰ تن زباله وارد سایت پسماند شهرداری می‌شود که نیمی از آن ظرفیت تبدیل به کمپوست و کود را دارد.

ظهوری گفت: تبدیل زباله به کود تکمیل کننده زنجیره سایت پسماند محسوب می‌شود و راه اندازی خط تولید کمپوست از برنامه‌های پیش روی شهرداری است.

کمپوست به مواد آلی تجزیه شده گفته می‌شود که حاوی سطح بالایی از مواد مقوی و مناسب برای رشد گیاهان است.

وی گفت: سایت متمرکز پردازش و دفع پسماند شهرداری حدود ۸۶ هکتار وسعت دارد و کل این محوطه حصارکشی شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند ادامه داد: کارخانه تفکیک صنعتی ۱۵۰ تنی پسماند هم راه اندازی شده که کار تفکیک در مقصد را انجام می‌دهد و زباله‌هایی که از سطح شهر جمع آوری می‌شوند به این کارخانه منتقل و به شکل صنعتی تفکیک می‌شوند لذا یک کار زیست محیطی است و تلاش می‌کنیم که محل‌های دفن را محدود کنیم.

ظهوری پوشش روزانه پسماندها را یکی از اقدامات مهم زیست محیطی برشمرد و یادآور شد: پوشش روزانه پسماندهای شهری با حفر ترانشهای در عمق ۱۰ متری زمین انجام می‌شود و برای این منظور یکی از بولدوزرهای قوی در سایت مستقر است که کار حرفه‌ای ترانشه‌ها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مزایای پوشش روزانه پسماندها گفت: این کار از انتشار بو، گازها، پراکنش زباله‌ها و وجود جوندگان جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند بیان کرد:، چون در این منطقه براساس استعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی چاه و منبع آب زیر زمینی وجود نداشته لذا دفن زباله‌های شهری به روش ترانشه‌ای انجام می‌شود.

وی گفت: ترانشه مجزا هم برای دفع زباله‌های عفونی وجود دارد و تولید کنندگان این زباله‌ها مکلف به بی خطر سازی آن‌ها قبل از جمع آوری هستند.

ظهوری با بیان اینکه طرح مطالعات نیازسنجی تبدیل زباله‌های آلی به کود انجام شده است ادامه داد: براساس این مطالعه زباله‌های آلی در طرح کمپوست به کود تبدیل می‌شود لذا این طرح در سامانه ستاد قرار می‌گیرد تا بتوانیم برای آن متقاضی جذب کنیم.

وی گفت: براساس برآورد سازمان مدیریت پسماند شهری هر ۱۵ دقیقه یک زباله‌گرد پای سطل زباله است و از آنجایی که زباله آلی به کار آن‌ها نمی‌آید حجم زیادی از آن اکنون دفن می‌شود و در صورت راه اندازی خط تولید کمپست می‌توان از این مواد بهره برداری کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند افزود: محل دفن پسماند‌های عمرانی و ساختمانی هم در قسمت انتهایی سایت واقع شده که روزانه ۱۵۰ تن نخاله از سطح شهر جمع آوری و به این مکان منتقل می‌شود.

وی احداث شهرک ضایعات و ایجاد فضای سبز را از برنامه‌های آینده سایت پسماند برشمرد و گفت: طرح تفکیک پسماند از مبدا هم توسط شهرداری بیرجند با جدیت دنبال می‌شود.

سایت متمرکز پردازش و دفع پسماند شهرداری بیرجند با اعتبار بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال در دهه فجر سال ۱۴۰۰ با حضور استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

منبع:ایرنا

برچسب ها: کمپست ، زباله ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.