رشد ۳۰ درصدی ارزش تراکتور‌های صادراتی

ارزش صادرات محصولات تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با اشاره به انتخاب این شرکت به عنوان صادرکننده ممتاز ملی گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور به ارزش ۲۲ میلیون دلار در نیمه اول امسال به خارج از کشور صادر شده است.

وحیدزاده افزود: میزان تولید تراکتور در این شرکت در شش ماه اول سال به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسید که این میزان تا پایان سال از ۴۰ هزار دستگاه هدفگذاری شده فراتر خواهد رفت.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۹۲ درصد قطعات تراکتور در داخل کشور تولید می‌شود و و امکان ساخت هشت درصد بقیه هم از نظر توان فنی در داخل وجود دارد، اما مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

وی به برخی مباحث مطرح شده درباره قیمت بالای تراکتور‌های تولیدی در کشور گفت: بر اساس آنالیز انجام شده، بیش از ۸۵ درصد قیمت تمام شده تراکتور مواد اولیه و قطعات مصرفی است و با احتساب هزینه‌های جاری و پرسنلی حداکثر سود شرکت از محل فروش تراکتور به ۱۱ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران ادامه داد: با وجود اینکه برخی قطعات تراکتور امسال تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته و از طرفی هزینه‌های به روزآوری و نوسازی ماشین آلات با افزایش نرخ ارز در حال افزایش است، این شرکت تلاش می‌کند با افزایش تولید و بهره وری و کاهش هزینه ها، فشار به کشاورزان به عنوان قشر آسیب پذیر و تاثیرگذار در امنیت غذایی جامعه وارد نشود.

وحید زاده با بیان اینکه نیمی از حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور فعال در کشور فرسوده است و بالای ۱۳ سال عمر دارد، جایگزینی آن‌ها را نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت دانست.

وی گفت: از پنج هزار میلیارد تومانی تسهیلات اختصاص داده شده به کشاورزان برای خرید تراکتور‌های سبک زراعی و باغی در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، متاسفانه تاکنون پرداختی صورت نگرفته است.

وی تولید خودروی سواری شاسی بلند، تولید ون، ایجاد خط تولید تراکتور در دو کشور آسیایی، تولید کامیونت‌های جدید و افزایش کیفی محصولات تولیدی را از برنامه‌های آتی این شرکت بیان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.