شناسایی بیش از ۳ هزار خانه خالی در اردبیل

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ خانه خالی را شناسایی کردیم که امکان دریافت ۲۵ میلیارد تومان مالیات از آن‌ها وجود دارد.

داریوش سرخانلو گفت: براساس تبصره ۱۶۹ مالیات مستقیم اگر خانه‌ای چهار ماه خالی باشد و ساکن (مالک یا مستأجر) نداشته باشد مشمول مالیات می‌شود که ما از طریق سامانه املاک اطلاعات خانه‌های خالی استان را دریافت کردیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل افزود: نرخ محاسبه مالیات به تناسب سال‌هایی که خانه خالی می‌ماند متفاوت است و ما در استان اردبیل ۳ هزار و ۸۰۰ خانه خالی را شناسایی کردیم که امکان دریافت ۲۵ میلیارد تومان مالیات از آن‌ها وجود دارد که از این تعداد برای صاحبان ۳۸۶ واحد پرونده تشکیل و مبلغ مالیات ابلاغ شده که در مرحله رسیدگی به اعتراض است که در صورت قطعی شدن مبلغ رقم مالیاتی دریافت خواهد شد.

او با بیان اینکه اصناف بیشترین مشارکت را در پرداخت مالیات داشته‌اند گفت: در سال‌های اخیر و با اصلاحیه‌ای که در قانون مالیات مستقیم انجام شد ما از ظرفیت تبصره ۱۰۰ استفاده می‌کنیم تا گروه‌ها و صاحبان مشاغل بدون اینکه اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند مالیات خود را قطعی اعلام کرده و بر همین اساس مالیات ستانی با کمترین مقاومت انجام می‌شود.

سرخانلو با تاکید بر رعایت عدالت در امور مالیاتی تصریح کرد: در استان اردبیل بالاتر از آمار کشوری مشاغل با مالیات صفر درصد داریم به طوری که از ۹۶ هزار اظهارنامه و فرم تبصره ۱۰۰ ابرازی ۶۵ هزار مورد اظهارنامه‌های مالیاتی ابرازی با رقم صفر است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل بیان کرد: در مورد مالیات پزشکان در سال‌های اخیر با جمع‌بندی اطلاعات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر شفافیت بیشتری پیدا کرده و در کنار آن با محاسبه نسخ بیمه و فرانشیز و رقم دریافتی از بیماران مبنای محاسبه مالیات پزشکان بوده و به جرأت می‌توان گفت؛ شفاف‌ترین حوزه در پرداخت مالیات حوزه پزشکان است. در این حوزه فرار مالیاتی بالطبع کمتر است و ما سامانه سوت‌زنی و گزارش‌های مردمی را راه‌اندازی کردیم تا پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند و یا فرار مالیاتی دارند براساس گزارش‌های مردمی مورد مؤاخذه قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.