فساد مالی پنهانی در آلمان

به نوشته رسانه‌های آلمانی فساد مالی در ابعاد کلان در میان سیاستمداران این کشور رواج دارد.

دویچه وله در گزارشی نوشت فساد مالی در ابعاد کلان در میان سیاستمداران آلمانی رواج دارد و حتی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و رابرت هابک، معاونش با این اتهام مواجهند که هرگاه می‌توانستند مانع از فساد شوند نشده اند.

وقتی از فساد صحبت می‌شود احتمالا به یاد دولت‌ها و رژیم‌های خودکامه و جنایتکاران ثروتمند می‌افتید که پول‌های خود را پنهان می‌کنند. شاخص ادراک فساد در موسسه شفافیت بین الملل نیز نشان می‌دهد بیشتر افراد تصور می‌کنند فساد مخصوص دولت‌های خودکامه است و کمتر در جا‌هایی نظیر اروپا و آمریکا راه دارد. اما این بدان معنا نیست که هیچ فسادی در این جا‌ها رخ نمی‌دهد چنانکه پول هم دیگر در کیسه‌های بزرگ حمل نمی‌شود.

کشور‌هایی مانند آلمان نیز هنوز با پرونده‌های فراوان رسوایی و فساد مالی مواجهند. اما وجود پرونده‌های فساد در آلمان مانع از آن نشده که سیاستمداران دیگر کشور‌ها را به فساد متهم کنند.

حتی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و رابرت هابک، معاونش با این اتهام مواجهند که هرگاه می‌توانستند مانع از فساد شوند نشده اند. کارشناسان میان فساد کلان و فساد خرد تفاوت قائل می‌شوند. در کشور‌های غربی فساد خرد نظیر رشوه دادن به پزشکان چندان رایج نیست، اما این کشور‌ها شاهد سطح بالایی از فساد کلان هستند. ضمنا ما در این ویدئو فقط درباره سوء استفاده از قدرت دولتی سخن می‌گوییم نه درباره فساد کسب و کار که موارد فراوانی از آن در سراسر جهان رخ می‌دهد.قرارداد‌های دولتی یکی از منابع اصلی فساد است، زیرا مقامات هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی با پول فراوان به این قرارداد‌ها برسد.

در طول شیوع کرونا، آلمان مانند دیگر کشور‌ها دست به خرید گسترده تجهیزات حفاظتی زد. در آن زمان دو نماینده پارلمان ترتیبات این قرارداد‌ها را برای فروش ماسک به ایالت‌ها فراهم می‌کردند و در ازای آن‌ها صد‌ها هزار دلار پاداش از شرکت‌های مزبور دریافت کردند هرچند این یک فساد بزرگ بود و البته بعدا هر دونفر از حزب خودشان استعفا کردند، یک دادگاه بعدا حکم کرد اقدامات آن‌ها خلاف قانون نبوده است. رسوایی ماسک یک نمونه قابل تکرار است، چون معمولا این گونه رسوایی‌ها در زمان اضطرار رخ می‌دهد که شما با یک بحران مواجه هستی و فورا به تصمیم گیری بسیار کوتاه مدت نیاز داری.

وقتی بحث پیگیری قرارداد‌ها پیش می‌آید این‌ها یکی دو مورد معدود نیستند بلکه چیز شایعی هستند. مثلا هنوز هم پرونده دادگاهی دختر یک سیاستمدار ارشد محافظه کار سابق به اتهام کلاهبرداری مالیاتی مفتوح است که در ارتباط با قرارداد‌های دولتی مربوط به تجهیزات حفاظتی شامل ماسک رخ داده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار