فنلاند: کنسولگری روسیه را می‌بندیم

هلسینکی از بستن کنسولگری روسیه در شهر تورکو در واکنش به اقدام مسکو خبر داد.

آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باعث شد فنلاند و سوئد که در طول جنگ سرد موضعی بی طرفانه در میان بلوک شرق و غرب اتخاذ کرده بودند، موضع خود را تغییر داده و به دنبال عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشند. گرچه سوئد موفق به رسیدن به این هدف نشده است، اما فنلاند توانست به عنوان ۳۱ امین عضو ناتو وارد این ائتلاف نظامی شود. از آن زمان تاکنون هلسینکی مواضع تندی را علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین اتخاذ کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت فنلاند امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هلسینکی مجوز کنسولگری روسیه در شهر تورکو را لغو می‌کند. این کنسولگری یکی از دو کنسولگری روسیه در کشور فنلاند به حساب می‌آید. 

این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که هلسینکی ماه میلادی گذشته پس از اخراج ۹ تن از دیپلمات‌های خود در روسیه و تعطیلی کنسولگری این کشور در سن پترزبورگ وعده داده بود اقدامات متقابلی در برابر مسکو انجام دهد. 

در بیانیه دولت فنلاند آمده است: روسیه پیش‌تر از تعطیلی کنسولگری ما در سن پترزبورگ از اول اکتبر ۲۰۲۳ خبر داده بود. اقدام ما در تعطیلی کنسولگری این کشور در شهر تورکو گامی در راستای مقابله به مثل در برابر مسکو محسوب می‌شود. 

این بیانیه تاکید دارد: ما در حال انجام یک تحقیق حقوقی درباره وضعیت ویژه جزیره آلند فنلاند در دریای بالتیک هستیم.  وضعیت کنسولگری روسیه در این جزیره نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

مسکو تاکنون نسبت به اقدام هلسینکی واکنشی نشان نداده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار