کاخ سفید: بایدن و اردوغان درباره عضویت سوئد در ناتو رایزنی کردند

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود از عضویت سوئد در ناتو استقبال کرد.

کاخ سفید در بیانیه روز یک‌شنبه (دیروز) خود اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که از عضویت سوئد در ناتو استقبال می‌کند.

به گزارش رویترز، اداره ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه هم در بیانیه خود نوشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در این مکالمه تلفنی به قانون ضد تروریسم اشاره کرد و گفت که «سوئد گام‌هایی را در جهت درست برای تصویب پیشنهاد آنکارا برداشت، اما این اقدامات مفید نبود، زیرا حامیان حزب کارگران کردستان (PKK) به تظاهرات در سوئد ادامه دادند.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد: «توافق کردیم که در نشست آتی سران ناتو در ویلنیوس رودررو دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای رایزنی داشته باشیم.»

در حالی که آنکارا بر اقدامات بیشتر استکهلم در راستای مبارزه با تروریسم تأکید می‌کند، پنج‌شنبه هفته گذشته سوئد در نشستی در سطح وزیران خارجه  نتوانست تا ترکیه را متقاعد کند مانعی برسر راه عضویت این کشور در ناتو نشود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، گفت که روز دوشنبه هفته جاری (امروز) قرار است نشستی میان اردوغان و «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد، در ویلنیوس ترتیب دهد.

سال گذشته پس از آغاز حملات روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند درخواستی برای عضویت ناتو ارائه دادند. این دو کشور حتی سیاست‌های تعهد نظامی که در جریان جنگ سرد وضع شده بود را کنار گذاشتند. تمامی اعضای ناتو باید پیشنهادات برای پیوستن به ائتلاف را تأیید کنند، پیشنهاد فنلاند در آوریل با چراغ سبز مواجه شد، اما ترکیه و مجارستان هنوز پیشنهاد سوئد را تأیید نکرده‌اند. با این حال سوئد تلاش کرده تا در نشست هفته جاری در ویلینوس شرکت کند.

بر اساس بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه، بایدن و اردوغان در طول تماس خود درباره تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه و هدف اوکراین برای پیوستن به ناتو نیز رایزنی داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۱۹ تير ۱۴۰۲
اردوغانم فقط تبل تو خالیه ها کار ک به جای سخت میکشه صداش قطع میشه، حداقل رو یکی از حرفات بمون آقای اردوغان . از یه طرف میگی قرآن سوزی کردن بعد با یه تماس از پیر مرد آمریکایی از عضویتشون هم تو ناتو حمایت می کنی؟ تو دیگی کی هستی
آخرین اخبار