شولتس: مسئله سوئد ربطی به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ندارد

صدر اعظم آلمان در پاسخ به اردوغان که عضویت سوئد در ناتو را به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مشروط کرده گفت این دو روند هیچ ربطی به هم ندارند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان که برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو شرط گذاشته است می‌گوید عضویت سوئد در ناتو هیچ ارتباطی به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ندارد و این دو روند از هم مجزا هستند.

به گزارش مجله اشپیگل، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از سفرش به لیتوانی برای شرکت در نشست سالانه سران ناتو به جمعی از خبرنگاران گفت که اگر اتحادیه اروپا راه را برای عضویت ترکیه باز کند، پارلمان ترکیه هم عضویت سوئد در ناتو را خواهد پذیرفت. 

اردوغان در این خصوص گفت: «روی صحبت من با کشور‌هایی است که بیش از ۵۰ سال ترکیه را پشت در‌های اروپا منتظر نگه داشتند. ابتدا بیایید و راه را برای ترکیه در اتحادیه اروپا باز کنید و سپس، مانند فنلاند، راه را برای سوئد باز خواهیم کرد».

سخنگوی کمیسیون اروپا  تاکید کرده است که عضویت در اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو فرآیند‌های جداگانه‌ای هستند و ارتباطی با یکدیگر ندارند. 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در واکنش به اظهارات اردوغان گفته است از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند با این حال تا جایی که می‌داند سوئد همه شرایط لازم برای عضویت در ناتو را فراهم کرده است.

گفتنی است ترکیه تا کنون برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو، شروط متفاوتی را مطرح کرده است. فنلاند که همزمان با سوئد درخواست عضویت خود را مطرح کرده بود در ماه مارس موفق شد عضو رسمی ناتو شود. اما به دلیل مخالفت‌های ترکیه، سوئد هنوز موفق به تکمیل روند عضویت نشده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۳ ۲۰ تير ۱۴۰۲
خاک بر سر ترکیه ی اجنبی پرست که با این سیاست های غلط
از شما بت ساخته،
مگر شما چه می کنید به غیر از:
غارت منابع مسلمانان وقاره ی آفریقا
اهانت وتوهین به مقدسات واز بین بردن ارزش ها
ساخت سلاح های شیمیایی و بیولوژیک برضد دیگر کشورها
عهد شکنی وقانون شکنی براساس منافع خودتان
مانند اجدادتان استعمارگر ودزد و بربر بودید
واز ۶قرن به بعد با سرقت کتاب های ایرانی اسلامی پیشرفت کردید
آخرین اخبار