جان کری به چین سفر می‌کند

وزارت محیط زیست چین در بیانیه‌ای اعلام کرد طبق توافق‌های حاصل شده نماینده ویژه دولت آمریکا در امور آب و هوا قرار است به چین سفر کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر سفر جان کری، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور آب و هوا اعلام کرد: «در طول دیدار با مقامات چین، نماینده آمریکا قصد دارد با جمهوری خلق چین برای رسیدگی به بحران آب‌وهوایی تعامل داشته باشد».

به گزارش سی ان بی سی نیوز، این برای سومین بار در یک ماه گذشته است که یک مقام بلندپایه آمریکایی برای مذاکره به چین سفر می‌کند.

اگرچه این نشست‌ها هنوز اقدام خاصی انجام نداده‌اند، اما نشان‌دهنده از سرگیری ارتباطات حضوری است که به دلیل همه‌گیری و تنش‌های ژئوپلیتیکی از بین رفت.

جانت یلن، وزیر خزانه داری روز یکشنبه به سفر چهار روزه خود به پکن پایان داد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در اواخر ژوئن، ماه‌ها پس از آن که قرار بود در ماه فوریه به پکن سفر کند، از چین دیدن کرد.

چین و آمریکا دو منبع عمده انتشار دی اکسید کربن در جهان محسوب می‌شوند. از همین رو، همکاری این دو ابرقدرت به عنوان بخشی حیاتی از تلاش‌های جهانی برای مهار گرمایش جهانی تلقی می‌شود.

کارشناسان آب و هوا می‌گویند با توجه به تنش‌های سیاسی مداوم بین دو طرف، انتظار ندارند سفر کری به مذاکرات اقلیمی شتاب بیشتری بدهد، اما زمینه‌های همکاری بالقوه در موضوعاتی مانند کاهش انتشار متان، به عنوان یک گاز گلخانه‌ای مضر، قابل انتظار است.

مذاکرات رسمی چین و آمریکا در خصوص مسائل زیست محیطی در اوت گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به حالت تعلیق درآمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار