گزارش آژانس به ژاپن اجازه رها کردن پسماند هسته‌ای به اقیانوس را نمی‌دهد

وزارت خارجه چین بار دیگر از تصمیم توکیو به منظور رهاسازی پسماند هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس انتقاد کرد.

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ درپی زمین لرزه مهیب ۹ ریشتری در شرق ژاپن دچار خسارت سنگین و از مدار تولید خارج شد. با این حال، نشت مواد هسته‌ای این نیروگاه به اقیانوس یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های حال حاضر کشور‌های همسایه ژاپن محسوب می‌شود. 

به گزارش تله تریدر، پس از تصمیم توکیو برای رها کردن بیش از یک میلیون تن آب حاوی رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره، چین به شدت از آن انتقاد کرد. 

بر این اساس، وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش آژانس درباره اقدام ژاپن به معنای دادن چراغ سبز به توکیو برای رها کردن آب حاوی مواد رادیواکتیو به اقیانوس نیست، زیرا این گزارش به طور کامل نظرات تمامی کارشناسان درگیر در روند ارزیابی این موضوع را منعکس نمی‌کند و نتایج این گزارش به اتفاق آرا از سوی همه کارشناسان تأیید نشده است. 

ژاپن در سال ۲۰۲۱ و یک دهه پس از وقوع حادثه در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما تصمیم خود برای مدیریت پسماند آب این نیروگاه را گرفته است. با این حال، چین به طور پیوسته از این تصمیم انتقاد می‌کند و بر این باور است توکیو باید پیش از رها سازی آب حاوی رادیواکتیو به اقیانوس نظر موافق کشور‌های همسایه را جلب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار